Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/00130000060x5 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9796 |
Resumo: | The aim of this dissertation is to verify the beliefs of a Language Course undergraduate student in a university in Santa Maria, who has already been teaching English, about EFL practices involving culture. Such a practice is based on an intercultural perspective taking into consideration a critical and reflexive analysis of the sociocultural content reflected in textual genres. In this context, the methodology used to gather data was action-research (Burns, 1999; Kemmis & Mc Taggart, 1988), which has as a main point the reflexive and colaborative work as a way to improve teaching conditions. In addition, action-research was associated with Porlán & Martin (1997) and Liberalli (1999) principles about teacher s diaries as an instrument to reflect and support teacher betterment. To the data analysis, it was found theoretical support in the cues method principles (Ginzburg, 1989), as well as in James Gee (1999) discourse analysis as a way to detect in the student-teacher Discourse beliefs, values, feelings, identity characteristics, which could be influencing her classroom practice. From the preintervention, intervention and post-intervention phases, it was possible to make evident the student-teacher beliefs considering a classroom practice covering culture and textual genre work and how this process was planned, acomplished and significant to her. |
id |
UFSM_4fd07dc65e6da52d79269afacb56aac9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/9796 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeiraCulture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacherLingüísticaLinguagemGênero textualLíngua inglesaLíngua estrangeiraAnálise do discursoCulturaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe aim of this dissertation is to verify the beliefs of a Language Course undergraduate student in a university in Santa Maria, who has already been teaching English, about EFL practices involving culture. Such a practice is based on an intercultural perspective taking into consideration a critical and reflexive analysis of the sociocultural content reflected in textual genres. In this context, the methodology used to gather data was action-research (Burns, 1999; Kemmis & Mc Taggart, 1988), which has as a main point the reflexive and colaborative work as a way to improve teaching conditions. In addition, action-research was associated with Porlán & Martin (1997) and Liberalli (1999) principles about teacher s diaries as an instrument to reflect and support teacher betterment. To the data analysis, it was found theoretical support in the cues method principles (Ginzburg, 1989), as well as in James Gee (1999) discourse analysis as a way to detect in the student-teacher Discourse beliefs, values, feelings, identity characteristics, which could be influencing her classroom practice. From the preintervention, intervention and post-intervention phases, it was possible to make evident the student-teacher beliefs considering a classroom practice covering culture and textual genre work and how this process was planned, acomplished and significant to her.Este trabalho tem como objetivo verificar as crenças de uma acadêmica do Curso de Letras de uma universidade de Santa Maria já atuante no contexto de ensino de língua inglesa sobre práticas de ensino envolvendo cultura. Tal prática é baseada em uma perspectiva intercultural que leva em consideração uma análise crítica e reflexiva do conteúdo sociocultural refletido nos gêneros textuais. Nesse contexto, a metodologia de coleta de dados utilizada foi a pesquisa-ação (Burns, 1999; Kemmis & Mc Taggart, 1988), a qual tem como premissa principal o trabalho reflexivo e colaborativo como forma de aprimoramento das condições de ensino. Associado a pesquisa-ação foram considerados os princípios de Porlán & Martin (1997) e Liberalli (1999) a respeito dos diários de professor como instrumento para reflexão e auxílio no melhoramento docente. Para a análise dos dados buscou-se sedimentação teórica nos postulados do paradigma indiciário (Ginzburg, 1989), bem como nas concepções da análise do discurso de James Gee (1999) como uma forma de detectar no Discurso as crenças, valores, sentimentos, aspectos da identidade da acadêmica que influenciavam na sua didática de aula. Através das fases de pré-intervenção, intervenção e pós-intervenção foi possível evidenciar as representações da aluna-professora quanto ao trabalho com cultura e gêneros textuais. Além disso, é possível verificar como este trabalho foi planejado, realizado e validado pela acadêmica sujeito da pesquisa.Universidade Federal de Santa MariaBRLetrasUFSMPrograma de Pós-Graduação em LetrasRichter, Marcos Gustavohttp://lattes.cnpq.br/1817640663872249Barros, Nina Célia Almeida dehttp://lattes.cnpq.br/6663081785223445Roth, Désirée Mottahttp://lattes.cnpq.br/1041903940850268Aguiar, Marcia Juliana Dias de2006-10-262006-10-262005-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfAGUIAR, Marcia Juliana Dias de. Culture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacher. 2005. 170 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9796ark:/26339/00130000060x5porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-02-01T17:48:52Zoai:repositorio.ufsm.br:1/9796Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-02-01T17:48:52Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira Culture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacher |
title |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
spellingShingle |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira Aguiar, Marcia Juliana Dias de Lingüística Linguagem Gênero textual Língua inglesa Língua estrangeira Análise do discurso Cultura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
title_full |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
title_fullStr |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
title_full_unstemmed |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
title_sort |
Ensino de cultura e gêneros textuais: as crenças de uma aluna-professora de língua estrangeira |
author |
Aguiar, Marcia Juliana Dias de |
author_facet |
Aguiar, Marcia Juliana Dias de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Richter, Marcos Gustavo http://lattes.cnpq.br/1817640663872249 Barros, Nina Célia Almeida de http://lattes.cnpq.br/6663081785223445 Roth, Désirée Motta http://lattes.cnpq.br/1041903940850268 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aguiar, Marcia Juliana Dias de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lingüística Linguagem Gênero textual Língua inglesa Língua estrangeira Análise do discurso Cultura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Lingüística Linguagem Gênero textual Língua inglesa Língua estrangeira Análise do discurso Cultura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The aim of this dissertation is to verify the beliefs of a Language Course undergraduate student in a university in Santa Maria, who has already been teaching English, about EFL practices involving culture. Such a practice is based on an intercultural perspective taking into consideration a critical and reflexive analysis of the sociocultural content reflected in textual genres. In this context, the methodology used to gather data was action-research (Burns, 1999; Kemmis & Mc Taggart, 1988), which has as a main point the reflexive and colaborative work as a way to improve teaching conditions. In addition, action-research was associated with Porlán & Martin (1997) and Liberalli (1999) principles about teacher s diaries as an instrument to reflect and support teacher betterment. To the data analysis, it was found theoretical support in the cues method principles (Ginzburg, 1989), as well as in James Gee (1999) discourse analysis as a way to detect in the student-teacher Discourse beliefs, values, feelings, identity characteristics, which could be influencing her classroom practice. From the preintervention, intervention and post-intervention phases, it was possible to make evident the student-teacher beliefs considering a classroom practice covering culture and textual genre work and how this process was planned, acomplished and significant to her. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-04-26 2006-10-26 2006-10-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
AGUIAR, Marcia Juliana Dias de. Culture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacher. 2005. 170 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9796 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/00130000060x5 |
identifier_str_mv |
AGUIAR, Marcia Juliana Dias de. Culture and textual genre teaching: the beliefs of a foreign language student-teacher. 2005. 170 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. ark:/26339/00130000060x5 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9796 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Letras UFSM Programa de Pós-Graduação em Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Letras UFSM Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1821325791262146560 |