A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Veronice Tavares Ferraz da
Data de Publicação: 2018
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/0013000012hpx
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27172
Resumo: This work has as main subject the use of spaces, as teaching methodology. This is an analysis of the internship report, in which I was the teacher of practice. This research was developed in a school of the municipal network, in the city of Santa Maria, with children between 4 and 5 years old, in a pre-school class. The objective was to understand the possibilities and limitations for the use of spaces as a means of learning playing, in an exploratory, qualitative and bibliographical nature. In view of the data, a bibliographic research was carried out in papers and books, seeking the theoretical foundation, knowledge and understanding of these questions. Through the spaces, the child can learn and develop, experience and interact with his colleagues and with his teacher through the play. The results were analyzed in fifteen classes and presented in the form of description and discussion about the data collected. Concluding that in relation to the interaction and exploitation of the spaces by the children, these have a better effectiveness when the children are in larger groups, because they like to play, interact and socialize in groups, having preference in playing together than Individually.
id UFSM_50f2b8e4dbea4c4a1b7c29111790eb20
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/27172
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincarEducação infantilEspaçosBrincarCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work has as main subject the use of spaces, as teaching methodology. This is an analysis of the internship report, in which I was the teacher of practice. This research was developed in a school of the municipal network, in the city of Santa Maria, with children between 4 and 5 years old, in a pre-school class. The objective was to understand the possibilities and limitations for the use of spaces as a means of learning playing, in an exploratory, qualitative and bibliographical nature. In view of the data, a bibliographic research was carried out in papers and books, seeking the theoretical foundation, knowledge and understanding of these questions. Through the spaces, the child can learn and develop, experience and interact with his colleagues and with his teacher through the play. The results were analyzed in fifteen classes and presented in the form of description and discussion about the data collected. Concluding that in relation to the interaction and exploitation of the spaces by the children, these have a better effectiveness when the children are in larger groups, because they like to play, interact and socialize in groups, having preference in playing together than Individually.Esse trabalho tem como assunto principal a utilização de espaços, como metodologia de ensino, trata-se de uma análise de relatório de estágio, no qual eu era a própria professora da prática. Essa pesquisa se desenvolveu em uma escola da rede municipal, no município de Santa Maria, com crianças de 4 a 5 anos de idade, em uma turma de pré-escola, com o objetivo de compreender as possibilidades e limitações para o uso de espaços como meio de aprender brincando, em caráter exploratório, qualitativo e bibliográfico. Diante dos dados, foi realizada uma pesquisa bibliográfica em artigos e livros, buscando a fundamentação teórica, conhecimento e entendimento dessas questões. Através dos espaços, com a brincadeira, a criança tem a oportunidade de aprender e se desenvolver, experimentar e interagir com seus colegas e com seu professor. Os resultados foram analisados através de quinze aulas, e apresentados em forma de descrição e discussão sobre os dados levantados. Concluindo que em relação à interação e exploração dos espaços pelas crianças, os espaços tem uma efetividade melhor quando as crianças estão em grupos maiores, pois elas gostam de brincar, interagir e socializar com os espaços agrupados, tendo preferência em brincar juntas do que individualmente.Universidade Federal de Santa MariaBrasilUFSMCentro de EducaçãoGama, Maria ElizaSilva, Veronice Tavares Ferraz da2022-11-30T14:10:44Z2022-11-30T14:10:44Z2018-12-192018Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27172ark:/26339/0013000012hpxporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-30T14:10:45Zoai:repositorio.ufsm.br:1/27172Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-30T14:10:45Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincar
title A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincar
spellingShingle A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincar
Silva, Veronice Tavares Ferraz da
Educação infantil
Espaços
Brincar
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincar
title_full A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincar
title_fullStr A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincar
title_full_unstemmed A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincar
title_sort A utilização de espaços como metodologia de ensino: potencializando a aprendizagem e o brincar
author Silva, Veronice Tavares Ferraz da
author_facet Silva, Veronice Tavares Ferraz da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gama, Maria Eliza
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Veronice Tavares Ferraz da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Espaços
Brincar
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação infantil
Espaços
Brincar
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work has as main subject the use of spaces, as teaching methodology. This is an analysis of the internship report, in which I was the teacher of practice. This research was developed in a school of the municipal network, in the city of Santa Maria, with children between 4 and 5 years old, in a pre-school class. The objective was to understand the possibilities and limitations for the use of spaces as a means of learning playing, in an exploratory, qualitative and bibliographical nature. In view of the data, a bibliographic research was carried out in papers and books, seeking the theoretical foundation, knowledge and understanding of these questions. Through the spaces, the child can learn and develop, experience and interact with his colleagues and with his teacher through the play. The results were analyzed in fifteen classes and presented in the form of description and discussion about the data collected. Concluding that in relation to the interaction and exploitation of the spaces by the children, these have a better effectiveness when the children are in larger groups, because they like to play, interact and socialize in groups, having preference in playing together than Individually.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-19
2018
2022-11-30T14:10:44Z
2022-11-30T14:10:44Z
dc.type.driver.fl_str_mv Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27172
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/0013000012hpx
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27172
identifier_str_mv ark:/26339/0013000012hpx
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1822612543955271680