Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000g0s3 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13964 |
Resumo: | This dissertation reflects on the cartography of the Brazilian film in New York from 2003 to 2016, based on a mapping of the exhibiting circuit of Brazilian films in the period, investigating the process of exhibition of these films. The contours and crosses in this cartography are defined through the interrelations present in this exhibiting circuit, expressed in its specificities, to understand its limits and its possibilities. The research was based on direct observation and data collection in archives related to the exhibiting circuit in New York City: Museum of Contemporary Art in New York (MoMA), Film Society of Lincon Center (FSLC), Brazilian Film Festival of New York (BRAFF-NY), and Museum of the Moving Image. (MoMI), The New York Times (NYT) and Film Comment (FC). Considering the data present in the archives, in its circumstantial aspects, hidden and polyphonic, in the constitution of the cartographic process, we seek to perceive its regularities and deviations, and also to notice how these films are seen in the critical reviews published in the press about them. The visibility of Brazilian films in New York, goes beyond the circularity that they configure, in that way they arouse several glances - present in the critical reviews - on the Brazilian cultural imaginary. |
id |
UFSM_67110bb2d44861a3f0850f5b0d663354 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/13964 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise críticaA cartography of the brazilian film in New York (2003 to 2016): a critical analysisCinema brasileiroCircuito exibidorCartografiaRecepção críticaBrazilian cinemaDisplay circuitCartographyCritical receptionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThis dissertation reflects on the cartography of the Brazilian film in New York from 2003 to 2016, based on a mapping of the exhibiting circuit of Brazilian films in the period, investigating the process of exhibition of these films. The contours and crosses in this cartography are defined through the interrelations present in this exhibiting circuit, expressed in its specificities, to understand its limits and its possibilities. The research was based on direct observation and data collection in archives related to the exhibiting circuit in New York City: Museum of Contemporary Art in New York (MoMA), Film Society of Lincon Center (FSLC), Brazilian Film Festival of New York (BRAFF-NY), and Museum of the Moving Image. (MoMI), The New York Times (NYT) and Film Comment (FC). Considering the data present in the archives, in its circumstantial aspects, hidden and polyphonic, in the constitution of the cartographic process, we seek to perceive its regularities and deviations, and also to notice how these films are seen in the critical reviews published in the press about them. The visibility of Brazilian films in New York, goes beyond the circularity that they configure, in that way they arouse several glances - present in the critical reviews - on the Brazilian cultural imaginary.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA tese reflete acerca da cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque de 2003 a 2016, a partir de um mapeamento do circuito exibidor de filmes brasileiros no período, investigando o processo de exibição destes filmes. Os contornos e os cruzamentos nesta cartografia se definem através da inter-relações presentes neste circuito exibidor, expresso em suas especificidades, para compreender seus limites e suas possibilidades. A pesquisa pautou-se por observação direta e levantamentos de dados em acervos relacionados ao circuito exibidor na cidade de Nova Iorque: Museu de Arte Contemporânea em Nova Iorque (MoMA), Film Society of Lincon Center (FSLN), Brazilian Film Festival of New York (BRAFF-NY), e Museum of the Moving Image (MoMI), The New York Times (NYT) e da Film Comment. Considerando os dados presentes nos arquivos, em seus aspectos circunstanciais, dissimulados e polifônico, na constituição do processo cartográfico, buscamos perceber suas regularias e desvios, e, também perceber como esses filmes são vistos nas resenhas criticas publicadas na imprensa sobre eles. A visibilidade dos filmes brasileiros em Nova Iorque vai além da circularidade que configuram, na medida em que despertam diversos olhares - presente nas resenhas critica - sobre o imaginário cultural brasileiroUniversidade Federal de Santa MariaBrasilComunicaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoCentro de Ciências Sociais e HumanasTomaim, Cássio dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/3376343720313755Eckert, Corneliahttp://lattes.cnpq.br/7446126566413577Rosário, Nísia Martins dohttp://lattes.cnpq.br/2853896182203821Guindani, Joel Felipehttp://lattes.cnpq.br/2519320965882266Brignol, Liliane Dutrahttp://lattes.cnpq.br/5983909606938283Borges, Marcia de Castro2018-07-31T18:14:42Z2018-07-31T18:14:42Z2017-10-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/13964ark:/26339/001300000g0s3porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-07-31T18:14:42Zoai:repositorio.ufsm.br:1/13964Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-07-31T18:14:42Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica A cartography of the brazilian film in New York (2003 to 2016): a critical analysis |
title |
Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica |
spellingShingle |
Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica Borges, Marcia de Castro Cinema brasileiro Circuito exibidor Cartografia Recepção crítica Brazilian cinema Display circuit Cartography Critical reception CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica |
title_full |
Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica |
title_fullStr |
Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica |
title_full_unstemmed |
Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica |
title_sort |
Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica |
author |
Borges, Marcia de Castro |
author_facet |
Borges, Marcia de Castro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Tomaim, Cássio dos Santos http://lattes.cnpq.br/3376343720313755 Eckert, Cornelia http://lattes.cnpq.br/7446126566413577 Rosário, Nísia Martins do http://lattes.cnpq.br/2853896182203821 Guindani, Joel Felipe http://lattes.cnpq.br/2519320965882266 Brignol, Liliane Dutra http://lattes.cnpq.br/5983909606938283 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Marcia de Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema brasileiro Circuito exibidor Cartografia Recepção crítica Brazilian cinema Display circuit Cartography Critical reception CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
Cinema brasileiro Circuito exibidor Cartografia Recepção crítica Brazilian cinema Display circuit Cartography Critical reception CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This dissertation reflects on the cartography of the Brazilian film in New York from 2003 to 2016, based on a mapping of the exhibiting circuit of Brazilian films in the period, investigating the process of exhibition of these films. The contours and crosses in this cartography are defined through the interrelations present in this exhibiting circuit, expressed in its specificities, to understand its limits and its possibilities. The research was based on direct observation and data collection in archives related to the exhibiting circuit in New York City: Museum of Contemporary Art in New York (MoMA), Film Society of Lincon Center (FSLC), Brazilian Film Festival of New York (BRAFF-NY), and Museum of the Moving Image. (MoMI), The New York Times (NYT) and Film Comment (FC). Considering the data present in the archives, in its circumstantial aspects, hidden and polyphonic, in the constitution of the cartographic process, we seek to perceive its regularities and deviations, and also to notice how these films are seen in the critical reviews published in the press about them. The visibility of Brazilian films in New York, goes beyond the circularity that they configure, in that way they arouse several glances - present in the critical reviews - on the Brazilian cultural imaginary. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-10 2018-07-31T18:14:42Z 2018-07-31T18:14:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13964 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000g0s3 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13964 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000g0s3 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Comunicação UFSM Programa de Pós-Graduação em Comunicação Centro de Ciências Sociais e Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Comunicação UFSM Programa de Pós-Graduação em Comunicação Centro de Ciências Sociais e Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172336335192064 |