Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Marcia de Castro
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000g0s3
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13964
Resumo: This dissertation reflects on the cartography of the Brazilian film in New York from 2003 to 2016, based on a mapping of the exhibiting circuit of Brazilian films in the period, investigating the process of exhibition of these films. The contours and crosses in this cartography are defined through the interrelations present in this exhibiting circuit, expressed in its specificities, to understand its limits and its possibilities. The research was based on direct observation and data collection in archives related to the exhibiting circuit in New York City: Museum of Contemporary Art in New York (MoMA), Film Society of Lincon Center (FSLC), Brazilian Film Festival of New York (BRAFF-NY), and Museum of the Moving Image. (MoMI), The New York Times (NYT) and Film Comment (FC). Considering the data present in the archives, in its circumstantial aspects, hidden and polyphonic, in the constitution of the cartographic process, we seek to perceive its regularities and deviations, and also to notice how these films are seen in the critical reviews published in the press about them. The visibility of Brazilian films in New York, goes beyond the circularity that they configure, in that way they arouse several glances - present in the critical reviews - on the Brazilian cultural imaginary.
id UFSM_67110bb2d44861a3f0850f5b0d663354
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/13964
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise críticaA cartography of the brazilian film in New York (2003 to 2016): a critical analysisCinema brasileiroCircuito exibidorCartografiaRecepção críticaBrazilian cinemaDisplay circuitCartographyCritical receptionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThis dissertation reflects on the cartography of the Brazilian film in New York from 2003 to 2016, based on a mapping of the exhibiting circuit of Brazilian films in the period, investigating the process of exhibition of these films. The contours and crosses in this cartography are defined through the interrelations present in this exhibiting circuit, expressed in its specificities, to understand its limits and its possibilities. The research was based on direct observation and data collection in archives related to the exhibiting circuit in New York City: Museum of Contemporary Art in New York (MoMA), Film Society of Lincon Center (FSLC), Brazilian Film Festival of New York (BRAFF-NY), and Museum of the Moving Image. (MoMI), The New York Times (NYT) and Film Comment (FC). Considering the data present in the archives, in its circumstantial aspects, hidden and polyphonic, in the constitution of the cartographic process, we seek to perceive its regularities and deviations, and also to notice how these films are seen in the critical reviews published in the press about them. The visibility of Brazilian films in New York, goes beyond the circularity that they configure, in that way they arouse several glances - present in the critical reviews - on the Brazilian cultural imaginary.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA tese reflete acerca da cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque de 2003 a 2016, a partir de um mapeamento do circuito exibidor de filmes brasileiros no período, investigando o processo de exibição destes filmes. Os contornos e os cruzamentos nesta cartografia se definem através da inter-relações presentes neste circuito exibidor, expresso em suas especificidades, para compreender seus limites e suas possibilidades. A pesquisa pautou-se por observação direta e levantamentos de dados em acervos relacionados ao circuito exibidor na cidade de Nova Iorque: Museu de Arte Contemporânea em Nova Iorque (MoMA), Film Society of Lincon Center (FSLN), Brazilian Film Festival of New York (BRAFF-NY), e Museum of the Moving Image (MoMI), The New York Times (NYT) e da Film Comment. Considerando os dados presentes nos arquivos, em seus aspectos circunstanciais, dissimulados e polifônico, na constituição do processo cartográfico, buscamos perceber suas regularias e desvios, e, também perceber como esses filmes são vistos nas resenhas criticas publicadas na imprensa sobre eles. A visibilidade dos filmes brasileiros em Nova Iorque vai além da circularidade que configuram, na medida em que despertam diversos olhares - presente nas resenhas critica - sobre o imaginário cultural brasileiroUniversidade Federal de Santa MariaBrasilComunicaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoCentro de Ciências Sociais e HumanasTomaim, Cássio dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/3376343720313755Eckert, Corneliahttp://lattes.cnpq.br/7446126566413577Rosário, Nísia Martins dohttp://lattes.cnpq.br/2853896182203821Guindani, Joel Felipehttp://lattes.cnpq.br/2519320965882266Brignol, Liliane Dutrahttp://lattes.cnpq.br/5983909606938283Borges, Marcia de Castro2018-07-31T18:14:42Z2018-07-31T18:14:42Z2017-10-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/13964ark:/26339/001300000g0s3porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-07-31T18:14:42Zoai:repositorio.ufsm.br:1/13964Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-07-31T18:14:42Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica
A cartography of the brazilian film in New York (2003 to 2016): a critical analysis
title Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica
spellingShingle Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica
Borges, Marcia de Castro
Cinema brasileiro
Circuito exibidor
Cartografia
Recepção crítica
Brazilian cinema
Display circuit
Cartography
Critical reception
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica
title_full Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica
title_fullStr Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica
title_full_unstemmed Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica
title_sort Uma cartografia do filme brasileiro em Nova Iorque (2003 a 2016): uma análise crítica
author Borges, Marcia de Castro
author_facet Borges, Marcia de Castro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Tomaim, Cássio dos Santos
http://lattes.cnpq.br/3376343720313755
Eckert, Cornelia
http://lattes.cnpq.br/7446126566413577
Rosário, Nísia Martins do
http://lattes.cnpq.br/2853896182203821
Guindani, Joel Felipe
http://lattes.cnpq.br/2519320965882266
Brignol, Liliane Dutra
http://lattes.cnpq.br/5983909606938283
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Marcia de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema brasileiro
Circuito exibidor
Cartografia
Recepção crítica
Brazilian cinema
Display circuit
Cartography
Critical reception
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
topic Cinema brasileiro
Circuito exibidor
Cartografia
Recepção crítica
Brazilian cinema
Display circuit
Cartography
Critical reception
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This dissertation reflects on the cartography of the Brazilian film in New York from 2003 to 2016, based on a mapping of the exhibiting circuit of Brazilian films in the period, investigating the process of exhibition of these films. The contours and crosses in this cartography are defined through the interrelations present in this exhibiting circuit, expressed in its specificities, to understand its limits and its possibilities. The research was based on direct observation and data collection in archives related to the exhibiting circuit in New York City: Museum of Contemporary Art in New York (MoMA), Film Society of Lincon Center (FSLC), Brazilian Film Festival of New York (BRAFF-NY), and Museum of the Moving Image. (MoMI), The New York Times (NYT) and Film Comment (FC). Considering the data present in the archives, in its circumstantial aspects, hidden and polyphonic, in the constitution of the cartographic process, we seek to perceive its regularities and deviations, and also to notice how these films are seen in the critical reviews published in the press about them. The visibility of Brazilian films in New York, goes beyond the circularity that they configure, in that way they arouse several glances - present in the critical reviews - on the Brazilian cultural imaginary.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-10
2018-07-31T18:14:42Z
2018-07-31T18:14:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13964
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000g0s3
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13964
identifier_str_mv ark:/26339/001300000g0s3
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Comunicação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Comunicação
Centro de Ciências Sociais e Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Comunicação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Comunicação
Centro de Ciências Sociais e Humanas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172336335192064