A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tombini, Cleandro Stevão
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000jqgx
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225
Resumo: This research is based on a plastic practice, with the objective of construct a pictorial field through the operative concepts of accumulations and contrapositions. In its development, articulated plastic practice, based on notes made in diary of notes, with the theory, history and art criticism, and written in visual poetics. This research is established to investigate the principles that condition the instauration of my works. Thus, I begin to reflect the working documents, analyze the origin and formation of accumulations of pictorial material and its relationship with the experimental deviations, what and how the simulations and the real three-dimensional elements are opposed to the picture, coming to strategies, in which I investigate how the procedures of appropriation, collage, fusion of elements are used for work s construction. Still, do an analysis on my works, making comparisons with my previous productions, and the work of Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, plus other artists with whom my work dialogues, in order to understand the developments of some procedures and my expressive intention. I conclude this study by answering the questions about the relationship and influences between painting and three-dimensional elements, and pointing possible ways to continuation of this work.
id UFSM_7727d8ee23a55df94f35519a96134125
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/5225
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposiçõesThe construction of the pictorial field: accumulations and contrapositionsPinturaCampo pictóricoAcúmuloContraposiçãoPoéticas visuaisPaintingPictorial fieldAccumulationContrapositionVisual poeticsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThis research is based on a plastic practice, with the objective of construct a pictorial field through the operative concepts of accumulations and contrapositions. In its development, articulated plastic practice, based on notes made in diary of notes, with the theory, history and art criticism, and written in visual poetics. This research is established to investigate the principles that condition the instauration of my works. Thus, I begin to reflect the working documents, analyze the origin and formation of accumulations of pictorial material and its relationship with the experimental deviations, what and how the simulations and the real three-dimensional elements are opposed to the picture, coming to strategies, in which I investigate how the procedures of appropriation, collage, fusion of elements are used for work s construction. Still, do an analysis on my works, making comparisons with my previous productions, and the work of Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, plus other artists with whom my work dialogues, in order to understand the developments of some procedures and my expressive intention. I conclude this study by answering the questions about the relationship and influences between painting and three-dimensional elements, and pointing possible ways to continuation of this work.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA presente pesquisa baseia-se na minha produção plástica, com o objetivo de construir um campo pictórico por meio dos conceitos operatórios de acúmulos e contraposições. No seu desenvolvimento, articulei a prática plástica, baseada em apontamentos realizados em um diário de anotações, com a teoria, a história e a crítica de arte, além de escritos em poéticas visuais. O estabelecimento dessa pesquisa se dá por meio da investigação aos princípios que condicionam à instauração das minhas obras. Assim, inicio a reflexão pelos documentos de trabalho, analiso a origem e a constituição dos acúmulos de matéria pictórica e suas relações com os desvios experimentais, quais são e como as simulações do real e os elementos tridimensionais se contrapõem ao pictórico, até chegar às estratégias, em que investigo como os procedimentos de apropriação, colagem, hibridizações e mestiçagens são utilizados na construção dos trabalhos. Empreendo ainda, uma análise sobre as minhas obras, estabelecendo comparações com minhas produções anteriores, e com o fazer de Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, além de outros artistas com os quais o meu trabalho dialoga, a fim de se compreender os desdobramentos de alguns procedimentos e a minha intenção expressiva. Encerro essa pesquisa respondendo às questões em torno das relações e influências entre a pintura e os elementos tridimensionais, e apontando possíveis caminhos para a sequência desse trabalho.Universidade Federal de Santa MariaBRArtesUFSMPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisGomes, Paulo César Ribeirohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736260T0Gonçalves, Flavio Robertohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784481P6Moreira, Altamirhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769329U1Tombini, Cleandro Stevão2014-12-092014-12-092014-03-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfTOMBINI, Cleandro Stevão. THE CONSTRUCTION OF THE PICTORIAL FIELD: ACCUMULATIONS AND CONTRAPOSITIONS. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225ark:/26339/001300000jqgxporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-08T18:52:34Zoai:repositorio.ufsm.br:1/5225Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-08T18:52:34Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
The construction of the pictorial field: accumulations and contrapositions
title A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
spellingShingle A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
Tombini, Cleandro Stevão
Pintura
Campo pictórico
Acúmulo
Contraposição
Poéticas visuais
Painting
Pictorial field
Accumulation
Contraposition
Visual poetics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
title_full A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
title_fullStr A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
title_full_unstemmed A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
title_sort A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
author Tombini, Cleandro Stevão
author_facet Tombini, Cleandro Stevão
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gomes, Paulo César Ribeiro
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736260T0
Gonçalves, Flavio Roberto
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784481P6
Moreira, Altamir
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769329U1
dc.contributor.author.fl_str_mv Tombini, Cleandro Stevão
dc.subject.por.fl_str_mv Pintura
Campo pictórico
Acúmulo
Contraposição
Poéticas visuais
Painting
Pictorial field
Accumulation
Contraposition
Visual poetics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
topic Pintura
Campo pictórico
Acúmulo
Contraposição
Poéticas visuais
Painting
Pictorial field
Accumulation
Contraposition
Visual poetics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description This research is based on a plastic practice, with the objective of construct a pictorial field through the operative concepts of accumulations and contrapositions. In its development, articulated plastic practice, based on notes made in diary of notes, with the theory, history and art criticism, and written in visual poetics. This research is established to investigate the principles that condition the instauration of my works. Thus, I begin to reflect the working documents, analyze the origin and formation of accumulations of pictorial material and its relationship with the experimental deviations, what and how the simulations and the real three-dimensional elements are opposed to the picture, coming to strategies, in which I investigate how the procedures of appropriation, collage, fusion of elements are used for work s construction. Still, do an analysis on my works, making comparisons with my previous productions, and the work of Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, plus other artists with whom my work dialogues, in order to understand the developments of some procedures and my expressive intention. I conclude this study by answering the questions about the relationship and influences between painting and three-dimensional elements, and pointing possible ways to continuation of this work.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-09
2014-12-09
2014-03-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TOMBINI, Cleandro Stevão. THE CONSTRUCTION OF THE PICTORIAL FIELD: ACCUMULATIONS AND CONTRAPOSITIONS. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000jqgx
identifier_str_mv TOMBINI, Cleandro Stevão. THE CONSTRUCTION OF THE PICTORIAL FIELD: ACCUMULATIONS AND CONTRAPOSITIONS. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
ark:/26339/001300000jqgx
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Artes
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Artes
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172351638110208