A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000jqgx |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225 |
Resumo: | This research is based on a plastic practice, with the objective of construct a pictorial field through the operative concepts of accumulations and contrapositions. In its development, articulated plastic practice, based on notes made in diary of notes, with the theory, history and art criticism, and written in visual poetics. This research is established to investigate the principles that condition the instauration of my works. Thus, I begin to reflect the working documents, analyze the origin and formation of accumulations of pictorial material and its relationship with the experimental deviations, what and how the simulations and the real three-dimensional elements are opposed to the picture, coming to strategies, in which I investigate how the procedures of appropriation, collage, fusion of elements are used for work s construction. Still, do an analysis on my works, making comparisons with my previous productions, and the work of Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, plus other artists with whom my work dialogues, in order to understand the developments of some procedures and my expressive intention. I conclude this study by answering the questions about the relationship and influences between painting and three-dimensional elements, and pointing possible ways to continuation of this work. |
id |
UFSM_7727d8ee23a55df94f35519a96134125 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/5225 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposiçõesThe construction of the pictorial field: accumulations and contrapositionsPinturaCampo pictóricoAcúmuloContraposiçãoPoéticas visuaisPaintingPictorial fieldAccumulationContrapositionVisual poeticsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThis research is based on a plastic practice, with the objective of construct a pictorial field through the operative concepts of accumulations and contrapositions. In its development, articulated plastic practice, based on notes made in diary of notes, with the theory, history and art criticism, and written in visual poetics. This research is established to investigate the principles that condition the instauration of my works. Thus, I begin to reflect the working documents, analyze the origin and formation of accumulations of pictorial material and its relationship with the experimental deviations, what and how the simulations and the real three-dimensional elements are opposed to the picture, coming to strategies, in which I investigate how the procedures of appropriation, collage, fusion of elements are used for work s construction. Still, do an analysis on my works, making comparisons with my previous productions, and the work of Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, plus other artists with whom my work dialogues, in order to understand the developments of some procedures and my expressive intention. I conclude this study by answering the questions about the relationship and influences between painting and three-dimensional elements, and pointing possible ways to continuation of this work.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA presente pesquisa baseia-se na minha produção plástica, com o objetivo de construir um campo pictórico por meio dos conceitos operatórios de acúmulos e contraposições. No seu desenvolvimento, articulei a prática plástica, baseada em apontamentos realizados em um diário de anotações, com a teoria, a história e a crítica de arte, além de escritos em poéticas visuais. O estabelecimento dessa pesquisa se dá por meio da investigação aos princípios que condicionam à instauração das minhas obras. Assim, inicio a reflexão pelos documentos de trabalho, analiso a origem e a constituição dos acúmulos de matéria pictórica e suas relações com os desvios experimentais, quais são e como as simulações do real e os elementos tridimensionais se contrapõem ao pictórico, até chegar às estratégias, em que investigo como os procedimentos de apropriação, colagem, hibridizações e mestiçagens são utilizados na construção dos trabalhos. Empreendo ainda, uma análise sobre as minhas obras, estabelecendo comparações com minhas produções anteriores, e com o fazer de Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, além de outros artistas com os quais o meu trabalho dialoga, a fim de se compreender os desdobramentos de alguns procedimentos e a minha intenção expressiva. Encerro essa pesquisa respondendo às questões em torno das relações e influências entre a pintura e os elementos tridimensionais, e apontando possíveis caminhos para a sequência desse trabalho.Universidade Federal de Santa MariaBRArtesUFSMPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisGomes, Paulo César Ribeirohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736260T0Gonçalves, Flavio Robertohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784481P6Moreira, Altamirhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769329U1Tombini, Cleandro Stevão2014-12-092014-12-092014-03-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfTOMBINI, Cleandro Stevão. THE CONSTRUCTION OF THE PICTORIAL FIELD: ACCUMULATIONS AND CONTRAPOSITIONS. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225ark:/26339/001300000jqgxporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-08T18:52:34Zoai:repositorio.ufsm.br:1/5225Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-08T18:52:34Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições The construction of the pictorial field: accumulations and contrapositions |
title |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
spellingShingle |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições Tombini, Cleandro Stevão Pintura Campo pictórico Acúmulo Contraposição Poéticas visuais Painting Pictorial field Accumulation Contraposition Visual poetics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
title_full |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
title_fullStr |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
title_full_unstemmed |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
title_sort |
A construção do campo pictórico: acúmulos e contraposições |
author |
Tombini, Cleandro Stevão |
author_facet |
Tombini, Cleandro Stevão |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Gomes, Paulo César Ribeiro http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736260T0 Gonçalves, Flavio Roberto http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784481P6 Moreira, Altamir http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769329U1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tombini, Cleandro Stevão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pintura Campo pictórico Acúmulo Contraposição Poéticas visuais Painting Pictorial field Accumulation Contraposition Visual poetics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
topic |
Pintura Campo pictórico Acúmulo Contraposição Poéticas visuais Painting Pictorial field Accumulation Contraposition Visual poetics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
This research is based on a plastic practice, with the objective of construct a pictorial field through the operative concepts of accumulations and contrapositions. In its development, articulated plastic practice, based on notes made in diary of notes, with the theory, history and art criticism, and written in visual poetics. This research is established to investigate the principles that condition the instauration of my works. Thus, I begin to reflect the working documents, analyze the origin and formation of accumulations of pictorial material and its relationship with the experimental deviations, what and how the simulations and the real three-dimensional elements are opposed to the picture, coming to strategies, in which I investigate how the procedures of appropriation, collage, fusion of elements are used for work s construction. Still, do an analysis on my works, making comparisons with my previous productions, and the work of Iberê Camargo, Nuno Ramos, Leda Catunda, plus other artists with whom my work dialogues, in order to understand the developments of some procedures and my expressive intention. I conclude this study by answering the questions about the relationship and influences between painting and three-dimensional elements, and pointing possible ways to continuation of this work. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-09 2014-12-09 2014-03-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TOMBINI, Cleandro Stevão. THE CONSTRUCTION OF THE PICTORIAL FIELD: ACCUMULATIONS AND CONTRAPOSITIONS. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000jqgx |
identifier_str_mv |
TOMBINI, Cleandro Stevão. THE CONSTRUCTION OF THE PICTORIAL FIELD: ACCUMULATIONS AND CONTRAPOSITIONS. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. ark:/26339/001300000jqgx |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5225 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Artes UFSM Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Artes UFSM Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172351638110208 |