Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vidmar, Muryel Pyetro
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059
Resumo: The main objective of this research was to investigate the contribution of the educational hypermedia as technological mediation to the development of study activities and, consequently, for the understanding of knowledges treated in the high school of Physics. To do this, we work with the elaboration and analysis of hypermedia study activities, structured in according to the approach contained in the national curriculum guidelines. This process occurred with physicists-educators in initial formation, thus contributing to the future school practices thereof, in scope of the high school. We use as research conception the action-research, which involved the development of cycles characterized by moments of planning, action, observation and reflection. Data collection involved the following instruments: document analysis, questionnaire, and the tools forum, task and wiki from Moodle. The analysis of this data, that occured in the moment of reflection of the action-research, allowed us to conclude that the features potentialized by the educational hypermedia cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization contribute significantly to the development of study activities of Physics, and, with this, for the understanding of the physical knowledges treated in the high school.
id UFSM-20_7a7e9d442588ea3131938d793e508149
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7059
network_acronym_str UFSM-20
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str 3913
spelling 2014-02-262014-02-262013-02-07VIDMAR, Muryel Pyetro. STUDY ACTIVITIES OF PHYSICS HYPERMEDIA: COGNITIVE FLEXIBILITY, INTERACTIVITY, INTERACTION AND VISUALIZATION. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059The main objective of this research was to investigate the contribution of the educational hypermedia as technological mediation to the development of study activities and, consequently, for the understanding of knowledges treated in the high school of Physics. To do this, we work with the elaboration and analysis of hypermedia study activities, structured in according to the approach contained in the national curriculum guidelines. This process occurred with physicists-educators in initial formation, thus contributing to the future school practices thereof, in scope of the high school. We use as research conception the action-research, which involved the development of cycles characterized by moments of planning, action, observation and reflection. Data collection involved the following instruments: document analysis, questionnaire, and the tools forum, task and wiki from Moodle. The analysis of this data, that occured in the moment of reflection of the action-research, allowed us to conclude that the features potentialized by the educational hypermedia cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization contribute significantly to the development of study activities of Physics, and, with this, for the understanding of the physical knowledges treated in the high school.O objetivo principal desta pesquisa foi investigar a contribuição da hipermídia educacional como mediação tecnológica para o desenvolvimento de atividades de estudo e, consequentemente, para a compreensão dos conhecimentos abordados no ensino médio de Física. Para isso, trabalhamos com a elaboração e análise de atividades de estudo hipermidiáticas, estruturadas em consonância com a abordagem contida nos parâmetros curriculares nacionais. Este processo ocorreu juntamente com físicos-educadores em formação inicial, contribuindo assim para as futuras práticas escolares dos mesmos, no âmbito do ensino médio. Utilizamos como concepção de pesquisa a investigação-ação, que envolveu o desenvolvimento de ciclos caracterizados pelos momentos de planejamento, ação, observação e reflexão. A obtenção dos dados envolveu os seguintes instrumentos: análise de documentos, questionário, e as ferramentas fórum, tarefa e wiki do Moodle. A análise destes dados, que ocorreu no momento de reflexão da investigação-ação, possibilitou-nos concluir que as características potencializadas pela hipermídia educacional flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização contribuem significativamente para o desenvolvimento de atividades de estudo de Física, e, com isso, para a compreensão dos conhecimentos físicos abordados no ensino médio.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoAtividade de estudoEnsino-aprendizagem de físicaHipermídia educacionalMediação tecnológicaStudy activityTeaching-learning of physicsEducational hypermediaTechnological mediationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAtividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualizaçãoStudy activities of physics hypermedia: cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualizationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Costa, José Antônio Trindade Borges dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789711H0Angotti, Jose Andre Pereshttp://lattes.cnpq.br/0380382997835517Abegg, Ilsehttp://lattes.cnpq.br/5450252602273986http://lattes.cnpq.br/8939243324015902Vidmar, Muryel Pyetro700800000006400300300500300300a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e873161d09ad750-931c-4e66-af9d-a89ce64ffc3046000d7b-a4f5-46b7-b85f-6e43facc15910aefa8d3-cb4e-4af8-8216-191895b77970c584cb2b-b71a-4ded-a04b-f2949064ee8dinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALVIDMAR, MURIEL PYETRO.pdfapplication/pdf3107182http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7059/1/VIDMAR%2c%20MURIEL%20PYETRO.pdfcbd533b0263eee4e4102d475b2558387MD511/70592022-06-30 10:59:03.456oai:repositorio.ufsm.br:1/7059Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132022-06-30T13:59:03Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.por.fl_str_mv Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Study activities of physics hypermedia: cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization
title Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
spellingShingle Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
Vidmar, Muryel Pyetro
Atividade de estudo
Ensino-aprendizagem de física
Hipermídia educacional
Mediação tecnológica
Study activity
Teaching-learning of physics
Educational hypermedia
Technological mediation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
title_full Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
title_fullStr Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
title_full_unstemmed Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
title_sort Atividades de estudo de física hipermidiáticas: flexibilidade cognitiva, interatividade, interação e visualização
author Vidmar, Muryel Pyetro
author_facet Vidmar, Muryel Pyetro
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bastos, Fábio da Purificação de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Costa, José Antônio Trindade Borges da
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789711H0
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Angotti, Jose Andre Peres
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0380382997835517
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Abegg, Ilse
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5450252602273986
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8939243324015902
dc.contributor.author.fl_str_mv Vidmar, Muryel Pyetro
contributor_str_mv Bastos, Fábio da Purificação de
Costa, José Antônio Trindade Borges da
Angotti, Jose Andre Peres
Abegg, Ilse
dc.subject.por.fl_str_mv Atividade de estudo
Ensino-aprendizagem de física
Hipermídia educacional
Mediação tecnológica
topic Atividade de estudo
Ensino-aprendizagem de física
Hipermídia educacional
Mediação tecnológica
Study activity
Teaching-learning of physics
Educational hypermedia
Technological mediation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Study activity
Teaching-learning of physics
Educational hypermedia
Technological mediation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The main objective of this research was to investigate the contribution of the educational hypermedia as technological mediation to the development of study activities and, consequently, for the understanding of knowledges treated in the high school of Physics. To do this, we work with the elaboration and analysis of hypermedia study activities, structured in according to the approach contained in the national curriculum guidelines. This process occurred with physicists-educators in initial formation, thus contributing to the future school practices thereof, in scope of the high school. We use as research conception the action-research, which involved the development of cycles characterized by moments of planning, action, observation and reflection. Data collection involved the following instruments: document analysis, questionnaire, and the tools forum, task and wiki from Moodle. The analysis of this data, that occured in the moment of reflection of the action-research, allowed us to conclude that the features potentialized by the educational hypermedia cognitive flexibility, interactivity, interaction and visualization contribute significantly to the development of study activities of Physics, and, with this, for the understanding of the physical knowledges treated in the high school.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-02-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-02-26
dc.date.available.fl_str_mv 2014-02-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VIDMAR, Muryel Pyetro. STUDY ACTIVITIES OF PHYSICS HYPERMEDIA: COGNITIVE FLEXIBILITY, INTERACTIVITY, INTERACTION AND VISUALIZATION. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059
identifier_str_mv VIDMAR, Muryel Pyetro. STUDY ACTIVITIES OF PHYSICS HYPERMEDIA: COGNITIVE FLEXIBILITY, INTERACTIVITY, INTERACTION AND VISUALIZATION. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7059
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 700800000006
dc.relation.confidence.fl_str_mv 400
300
300
500
300
300
dc.relation.authority.fl_str_mv a14cf7fc-a9ac-4969-8e2d-96728e873161
d09ad750-931c-4e66-af9d-a89ce64ffc30
46000d7b-a4f5-46b7-b85f-6e43facc1591
0aefa8d3-cb4e-4af8-8216-191895b77970
c584cb2b-b71a-4ded-a04b-f2949064ee8d
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7059/1/VIDMAR%2c%20MURIEL%20PYETRO.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv cbd533b0263eee4e4102d475b2558387
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801223836655419392