A padronização de processos em coordenações de cursos de graduação de uma universidade federal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4658 |
Resumo: | In the current scenario, where levels of demand arising from the development of society and institutional evaluation mechanisms exercise an increasing influence on higher education, the concern to offer a quality service needs to become a permanent effort. It is known that public institutions carry the stigma of its processes bureaucratisation, characterised by slowness in performing the activities and processes, generating a low level of satisfaction in the population with the services rendered, generally due to delays and poor quality. Within this context, noting the day-to-day organisation reality of an Undergraduate Programme Office from a Higher Education Public Institution, it was found that much information is lost in the transition from one administration to another due to a non-proper registration, which causes difficulties in knowledge management. Thus, the aim is to analyse, in this study, how the processes occur in Undergraduate Programme Offices and how they can be simplified and / or improved in order to ensure standardisation and increase its organisational effectiveness. The work clearly pointed the need for standardisation and the alignment of administrative and academic processes that are developed in Undergraduate Programme Offices, with a view to improving the quality of services provided by these organisational units. In this sense, it is presented as the result of the present work a manual of processes and routines for the Undergraduate Programme Offices for the Federal University of Santa Maria (Universidade Federal de Santa Maria) / RS (UFSM / RS). |
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A padronização de processos em coordenações de cursos de graduação de uma universidade federalThe process standardisation in undergraduate programme offices for a federal universityCurso de graduaçãoProcessosGestão públicaUniversidadeUndergraduate programmeProcessesPublic administrationUniversityCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOIn the current scenario, where levels of demand arising from the development of society and institutional evaluation mechanisms exercise an increasing influence on higher education, the concern to offer a quality service needs to become a permanent effort. It is known that public institutions carry the stigma of its processes bureaucratisation, characterised by slowness in performing the activities and processes, generating a low level of satisfaction in the population with the services rendered, generally due to delays and poor quality. Within this context, noting the day-to-day organisation reality of an Undergraduate Programme Office from a Higher Education Public Institution, it was found that much information is lost in the transition from one administration to another due to a non-proper registration, which causes difficulties in knowledge management. Thus, the aim is to analyse, in this study, how the processes occur in Undergraduate Programme Offices and how they can be simplified and / or improved in order to ensure standardisation and increase its organisational effectiveness. The work clearly pointed the need for standardisation and the alignment of administrative and academic processes that are developed in Undergraduate Programme Offices, with a view to improving the quality of services provided by these organisational units. In this sense, it is presented as the result of the present work a manual of processes and routines for the Undergraduate Programme Offices for the Federal University of Santa Maria (Universidade Federal de Santa Maria) / RS (UFSM / RS).No atual cenário, em que os níveis de exigência decorrentes da evolução da sociedade e dos mecanismos de avaliação institucionais exercem uma influência cada vez maior sobre a educação superior, a preocupação em oferecer um serviço de qualidade precisa se tornar um esforço permanente. Sabe-se que as instituições públicas carregam o estigma da burocratização de seus processos, caracterizadas pela lentidão na realização das atividades e processos, gerando um baixo nível de satisfação na população com os serviços prestados, em geral devido a atrasos e à baixa qualidade. Dentro deste contexto, observando a realidade do dia-a-dia organizacional de uma Coordenação de Curso de Graduação de uma Instituição Pública de Ensino Superior, verificou-se que muitas informações se perdem na transição de uma gestão para outra por não se apresentarem devidamente registradas, o que acarreta dificuldades na gestão do conhecimento. Assim, buscou-se analisar no presente estudo de que forma ocorrem os processos em coordenações de cursos de graduação e como podem ser simplificados e/ou melhorados, visando a garantir a padronização e o aumento da sua eficiência organizacional. O trabalho apontou claramente para a necessidade da padronização e o alinhamento dos processos administrativos e acadêmicos que são desenvolvidos em coordenações de cursos de graduação, tendo em vista a melhoria da qualidade dos serviços prestados por estas unidades organizacionais. Neste sentido, apresenta-se como resultado principal deste trabalho o Manual de processos e rotinas para as coordenações de cursos de graduação da Universidade Federal de Santa Maria/RS (UFSM/RS).Universidade Federal de Santa MariaBRAdministraçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoMoura, Gilnei Luiz dehttp://lattes.cnpq.br/6056533356349635Madruga, Lúcia Rejane da Rosa Gamahttp://lattes.cnpq.br/6101538332418762Nunes, Raul Cerettahttp://lattes.cnpq.br/7947423722511295Pôrto, José Leonir Cardoso2017-04-172017-04-172013-06-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfPÔRTO, José Leonir Cardoso. The process standardisation in undergraduate programme offices for a federal university. 2013. 295 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4658porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-09-05T17:43:22Zoai:repositorio.ufsm.br:1/4658Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-09-05T17:43:22Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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