A paisagem sonora de Os sinos da agonia, de Autran Dourado
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30868 |
Resumo: | In this paper, we seek to analyze the role played by musical and sonic aspects in the novel Os sinos da agonia, by Autran Dourado. To do so, we employ the concept of soundscape, coined by Raymond Murray Schafer (2011) and introduced by Gérson Werlang (2011) in the scope of literary theory. When referring to our acoustic environment, that is, the set of sounds that make up our daily life, Schafer (2011) states that the soundscape can provide an important testimony about the space or time in which it is inserted. Furthermore, a sound event can carry a symbology and act in a specific way on the human unconscious. Thus, we investigated the novel's soundscape from two angles: firstly, in view of the historical setting of the narrative, whose action takes place in Vila Rica in the mid-18th century. From this, we discovered aspects related to the cultural and artistic formation of the province of Minas Gerais. Secondly, we analyzed the soundscape in relation to the thematic composition of the novel, more precisely the intertextual relationship it maintains with the tragic genre. We thus sought to establish some correspondences between the role of the soundscape in the construction of the narrative and the participation of lyrical elements in the creation of dramatic tension in tragedy. |
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A paisagem sonora de Os sinos da agonia, de Autran DouradoThe soundscape of Os sinos da agonia, by Autran DouradoPaisagem sonoraMúsicaHistóriaTragédiaAutran DouradoSoundscapeMusicHistoryTragedyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASIn this paper, we seek to analyze the role played by musical and sonic aspects in the novel Os sinos da agonia, by Autran Dourado. To do so, we employ the concept of soundscape, coined by Raymond Murray Schafer (2011) and introduced by Gérson Werlang (2011) in the scope of literary theory. When referring to our acoustic environment, that is, the set of sounds that make up our daily life, Schafer (2011) states that the soundscape can provide an important testimony about the space or time in which it is inserted. Furthermore, a sound event can carry a symbology and act in a specific way on the human unconscious. Thus, we investigated the novel's soundscape from two angles: firstly, in view of the historical setting of the narrative, whose action takes place in Vila Rica in the mid-18th century. From this, we discovered aspects related to the cultural and artistic formation of the province of Minas Gerais. Secondly, we analyzed the soundscape in relation to the thematic composition of the novel, more precisely the intertextual relationship it maintains with the tragic genre. We thus sought to establish some correspondences between the role of the soundscape in the construction of the narrative and the participation of lyrical elements in the creation of dramatic tension in tragedy.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESNeste trabalho, buscamos analisar o papel desempenhado por aspectos musicais e sonoros no romance Os sinos da agonia (1974), do escritor mineiro Autran Dourado. Tais aspectos são examinados à luz do conceito de paisagem sonora, cunhado por Raymond Murray Schafer (2011) e introduzido por Gérson Werlang (2011) no âmbito da teoria literária. Ao se referir ao nosso ambiente acústico, isto é, ao conjunto de sons que integram o nosso cotidiano, Schafer (2011) afirma que a paisagem sonora pode fornecer um testemunho importante sobre o espaço ou época em que está inserida. Ademais, um evento sonoro pode carregar uma simbologia e atuar de modo específico sobre o inconsciente humano. Assim, investigamos a paisagem sonora do romance segundo dois enfoques: primeiro, em face da ambientação histórica da narrativa, cuja ação transcorre em Vila Rica, em meados do século XVIII. A partir disso, descobrimos aspectos relacionados à formação cultural e artística da província mineira. Por segundo, analisamos a paisagem sonora em face da composição temática do romance, mais precisamente da relação intertextual que ele mantém com o gênero trágico. Buscamos, assim, estabelecer algumas correspondências entre o papel da paisagem sonora na construção da narrativa e a participação dos elementos líricos na criação da tensão dramática da tragédia.Universidade Federal de Santa MariaBrasilLetrasUFSMPrograma de Pós-Graduação em LetrasCentro de Artes e LetrasWerlang, Gérson Luíshttp://lattes.cnpq.br/0962194447635657Trombetta, Gérson LuísMenezes, Roniere SilvaGonçalves, Alcides Fernando Campos2023-12-15T11:33:58Z2023-12-15T11:33:58Z2023-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/30868ark:/26339/001300000hp9pporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-12-15T11:33:59Zoai:repositorio.ufsm.br:1/30868Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-12-15T11:33:59Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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In this paper, we seek to analyze the role played by musical and sonic aspects in the novel Os sinos da agonia, by Autran Dourado. To do so, we employ the concept of soundscape, coined by Raymond Murray Schafer (2011) and introduced by Gérson Werlang (2011) in the scope of literary theory. When referring to our acoustic environment, that is, the set of sounds that make up our daily life, Schafer (2011) states that the soundscape can provide an important testimony about the space or time in which it is inserted. Furthermore, a sound event can carry a symbology and act in a specific way on the human unconscious. Thus, we investigated the novel's soundscape from two angles: firstly, in view of the historical setting of the narrative, whose action takes place in Vila Rica in the mid-18th century. From this, we discovered aspects related to the cultural and artistic formation of the province of Minas Gerais. Secondly, we analyzed the soundscape in relation to the thematic composition of the novel, more precisely the intertextual relationship it maintains with the tragic genre. We thus sought to establish some correspondences between the role of the soundscape in the construction of the narrative and the participation of lyrical elements in the creation of dramatic tension in tragedy. |
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