Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Taciano Balardin de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5416
Resumo: The management of problems occurred in environments that make use of Information Technology (IT), coupled with the need for a rapid response support teams, makes organizations require systems to manage these incidents. The Service Desk presents itself as a good solution to centralize these records. Concepts based computing context, recommender systems, mobile computing can enhance these applications. Therefore, the aim of this work is to design and implement a system of Service Desk Mobile, called Mobile Service Desk (MSD), which adds context awareness features such as user location, technical experience and temporal context. Moreover, the tool is integrated into a recommendation system, which stores past interactions and suggests as a possible solution for new similar incidents occurring in the managed environment. As contributions of this work, in addition to system design that aims to reduce unnecessary time-shift and optimize the allocation of technical, algorithms were compared for similarity analysis and applied to NBR 9241-11 for usability evaluation of some products Service Desk.
id UFSM_939fb23f3725d7d1fe9fff70a21fa1d4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/5416
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendaçãoMobile service desk: integrating context awareness and system recommendationService DeskDispositivos móveisSensível ao contextoSistema de recomendaçãoService deskMobile deviceContext awarenessRecommendation systemCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThe management of problems occurred in environments that make use of Information Technology (IT), coupled with the need for a rapid response support teams, makes organizations require systems to manage these incidents. The Service Desk presents itself as a good solution to centralize these records. Concepts based computing context, recommender systems, mobile computing can enhance these applications. Therefore, the aim of this work is to design and implement a system of Service Desk Mobile, called Mobile Service Desk (MSD), which adds context awareness features such as user location, technical experience and temporal context. Moreover, the tool is integrated into a recommendation system, which stores past interactions and suggests as a possible solution for new similar incidents occurring in the managed environment. As contributions of this work, in addition to system design that aims to reduce unnecessary time-shift and optimize the allocation of technical, algorithms were compared for similarity analysis and applied to NBR 9241-11 for usability evaluation of some products Service Desk.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA gerência dos problemas ocorridos em ambientes que fazem uso da Tecnologia da Informação (TI), aliada a necessidade de uma resposta rápida das equipes de suporte, faz com que organizações necessitem de sistemas para gerenciamento desses incidentes. O Service Desk apresenta-se como uma boa solução para centralizar estes registros. Conceitos de computação baseada em contexto, sistemas de recomendação, computação móvel podem incrementar estes aplicativos. Portanto, o objetivo deste trabalho é projetar e implementar um sistema de Service Desk móvel, denominado Mobile Service Desk (MSD), que agrega funcionalidades de sensibilidade ao contexto, tais como localização do usuário, experiência do técnico e contexto temporal. Além disso, está integrado à ferramenta um sistema de recomendação, que armazena interações passadas e as sugere como possível solução para novos incidentes similares ocorridos no ambiente gerenciado. Como contribuições deste trabalho, além do projeto do sistema que visa redução de tempo com deslocamentos desnecessários e otimização do alocamento de técnicos, foram comparados algoritmos para análise de similaridade e aplicado a norma NBR 9241-11 para avaliação de usabilidade de alguns produtos de Service Desk.Universidade Federal de Santa MariaBRCiência da ComputaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em InformáticaMedina, Roseclea Duartehttp://lattes.cnpq.br/6560346309368052Keller, Rodrigo dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/1613605618572571Nunes, Raul Cerettahttp://lattes.cnpq.br/7947423722511295Oliveira, Taciano Balardin de2014-02-172014-02-172013-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMobile service desk: integrating context awareness and system recommendation. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5416porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-03T15:24:35Zoai:repositorio.ufsm.br:1/5416Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-03T15:24:35Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
Mobile service desk: integrating context awareness and system recommendation
title Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
spellingShingle Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
Oliveira, Taciano Balardin de
Service Desk
Dispositivos móveis
Sensível ao contexto
Sistema de recomendação
Service desk
Mobile device
Context awareness
Recommendation system
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
title_full Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
title_fullStr Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
title_full_unstemmed Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
title_sort Mobile service desk: integrando sensibilidade ao contexto e sistema de recomendação
author Oliveira, Taciano Balardin de
author_facet Oliveira, Taciano Balardin de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Medina, Roseclea Duarte
http://lattes.cnpq.br/6560346309368052
Keller, Rodrigo dos Santos
http://lattes.cnpq.br/1613605618572571
Nunes, Raul Ceretta
http://lattes.cnpq.br/7947423722511295
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Taciano Balardin de
dc.subject.por.fl_str_mv Service Desk
Dispositivos móveis
Sensível ao contexto
Sistema de recomendação
Service desk
Mobile device
Context awareness
Recommendation system
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Service Desk
Dispositivos móveis
Sensível ao contexto
Sistema de recomendação
Service desk
Mobile device
Context awareness
Recommendation system
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description The management of problems occurred in environments that make use of Information Technology (IT), coupled with the need for a rapid response support teams, makes organizations require systems to manage these incidents. The Service Desk presents itself as a good solution to centralize these records. Concepts based computing context, recommender systems, mobile computing can enhance these applications. Therefore, the aim of this work is to design and implement a system of Service Desk Mobile, called Mobile Service Desk (MSD), which adds context awareness features such as user location, technical experience and temporal context. Moreover, the tool is integrated into a recommendation system, which stores past interactions and suggests as a possible solution for new similar incidents occurring in the managed environment. As contributions of this work, in addition to system design that aims to reduce unnecessary time-shift and optimize the allocation of technical, algorithms were compared for similarity analysis and applied to NBR 9241-11 for usability evaluation of some products Service Desk.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-27
2014-02-17
2014-02-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Mobile service desk: integrating context awareness and system recommendation. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5416
identifier_str_mv Mobile service desk: integrating context awareness and system recommendation. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Informática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Informática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922073902579712