Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Carolina Ribeiro
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20858
Resumo: This paper was developed with the purpose of introducing a new concept of math to a group formed by 9th-grade elementary students of a municipal school from Porto Alegre. We wished to teach the fundamentals of the Graphs theory, as well as broad such knowledge from beyond the traditional curriculum, leading them to investigations in the search of patterns and regularities as well as solving problems. The initial strategy was the presentation of a problem situation present in the daily life of the students to, in this way, cause the curiosity for the subject and, from this point, introduce concepts related to Graphs and its elements. In this paper, we make a report of all these activities, reflecting about the theory and the pedagogical practice and giving opinions about the receptivity of students to each step. On the attemp to evidence the learning by experience when local geographic data is used, we simulate a real problem of their daily lives, which was solved innitially on an intuitive way. Posteriorly it was also used the Dijkstra algoritm.
id UFSM_9a27214a6067517bfd0bd567089d1742
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/20858
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamentalGraphs: a proposition applied to elementary school stududents livesGrafosAlgoritmo de DijkstraEnsino fundamentalGraphsDijkstra algoritmElementary teachingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis paper was developed with the purpose of introducing a new concept of math to a group formed by 9th-grade elementary students of a municipal school from Porto Alegre. We wished to teach the fundamentals of the Graphs theory, as well as broad such knowledge from beyond the traditional curriculum, leading them to investigations in the search of patterns and regularities as well as solving problems. The initial strategy was the presentation of a problem situation present in the daily life of the students to, in this way, cause the curiosity for the subject and, from this point, introduce concepts related to Graphs and its elements. In this paper, we make a report of all these activities, reflecting about the theory and the pedagogical practice and giving opinions about the receptivity of students to each step. On the attemp to evidence the learning by experience when local geographic data is used, we simulate a real problem of their daily lives, which was solved innitially on an intuitive way. Posteriorly it was also used the Dijkstra algoritm.Este trabalho foi desenvolvido com propósito de introduzir um novo conceito de matemática para um grupo formado por estudantes do 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola municipal de Porto Alegre. Desejávamos ensinar os fundamentos da teoria de grafos, assim como ampliar os conhecimentos para além do currículo tradicional, instigando-os a investigações na busca de padrões e regularidades e também a resoluções de problemas. A estratégia inicial foi a apresentação de uma situação problema presente no cotidiano dos estudantes para, dessa forma, provocar a curiosidade pelo assunto e, a partir disto, introduzir conceitos relacionados com grafos e seus elementos. Neste trabalho, fazemos um relato de todas essas atividades, refletindo sobre a teoria e a prática pedagógica e dando pareceres sobre a receptividade dos estudantes a cada etapa. Na tentativa de evidenciar o aprendizado pela experiência quando utilizamos dados geográficos locais, simulamos um problema real de seus cotidianos, o qual foi resolvido inicialmente de maneira intuitiva. Posteriormente também foi utilizado o algoritmo de Dijkstra.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasLazzarin, João Robertohttp://lattes.cnpq.br/6965026304626005Tonet, Luciane GobbiSantos, Ricardo Leite dosPereira, Carolina Ribeiro2021-05-12T20:34:39Z2021-05-12T20:34:39Z2019-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/20858porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-30T13:09:32Zoai:repositorio.ufsm.br:1/20858Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-30T13:09:32Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental
Graphs: a proposition applied to elementary school stududents lives
title Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental
spellingShingle Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental
Pereira, Carolina Ribeiro
Grafos
Algoritmo de Dijkstra
Ensino fundamental
Graphs
Dijkstra algoritm
Elementary teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental
title_full Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental
title_fullStr Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental
title_full_unstemmed Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental
title_sort Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental
author Pereira, Carolina Ribeiro
author_facet Pereira, Carolina Ribeiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lazzarin, João Roberto
http://lattes.cnpq.br/6965026304626005
Tonet, Luciane Gobbi
Santos, Ricardo Leite dos
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Carolina Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Grafos
Algoritmo de Dijkstra
Ensino fundamental
Graphs
Dijkstra algoritm
Elementary teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Grafos
Algoritmo de Dijkstra
Ensino fundamental
Graphs
Dijkstra algoritm
Elementary teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This paper was developed with the purpose of introducing a new concept of math to a group formed by 9th-grade elementary students of a municipal school from Porto Alegre. We wished to teach the fundamentals of the Graphs theory, as well as broad such knowledge from beyond the traditional curriculum, leading them to investigations in the search of patterns and regularities as well as solving problems. The initial strategy was the presentation of a problem situation present in the daily life of the students to, in this way, cause the curiosity for the subject and, from this point, introduce concepts related to Graphs and its elements. In this paper, we make a report of all these activities, reflecting about the theory and the pedagogical practice and giving opinions about the receptivity of students to each step. On the attemp to evidence the learning by experience when local geographic data is used, we simulate a real problem of their daily lives, which was solved innitially on an intuitive way. Posteriorly it was also used the Dijkstra algoritm.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-30
2021-05-12T20:34:39Z
2021-05-12T20:34:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20858
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20858
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922162589040640