Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20858 |
Resumo: | This paper was developed with the purpose of introducing a new concept of math to a group formed by 9th-grade elementary students of a municipal school from Porto Alegre. We wished to teach the fundamentals of the Graphs theory, as well as broad such knowledge from beyond the traditional curriculum, leading them to investigations in the search of patterns and regularities as well as solving problems. The initial strategy was the presentation of a problem situation present in the daily life of the students to, in this way, cause the curiosity for the subject and, from this point, introduce concepts related to Graphs and its elements. In this paper, we make a report of all these activities, reflecting about the theory and the pedagogical practice and giving opinions about the receptivity of students to each step. On the attemp to evidence the learning by experience when local geographic data is used, we simulate a real problem of their daily lives, which was solved innitially on an intuitive way. Posteriorly it was also used the Dijkstra algoritm. |
id |
UFSM_9a27214a6067517bfd0bd567089d1742 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/20858 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamentalGraphs: a proposition applied to elementary school stududents livesGrafosAlgoritmo de DijkstraEnsino fundamentalGraphsDijkstra algoritmElementary teachingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis paper was developed with the purpose of introducing a new concept of math to a group formed by 9th-grade elementary students of a municipal school from Porto Alegre. We wished to teach the fundamentals of the Graphs theory, as well as broad such knowledge from beyond the traditional curriculum, leading them to investigations in the search of patterns and regularities as well as solving problems. The initial strategy was the presentation of a problem situation present in the daily life of the students to, in this way, cause the curiosity for the subject and, from this point, introduce concepts related to Graphs and its elements. In this paper, we make a report of all these activities, reflecting about the theory and the pedagogical practice and giving opinions about the receptivity of students to each step. On the attemp to evidence the learning by experience when local geographic data is used, we simulate a real problem of their daily lives, which was solved innitially on an intuitive way. Posteriorly it was also used the Dijkstra algoritm.Este trabalho foi desenvolvido com propósito de introduzir um novo conceito de matemática para um grupo formado por estudantes do 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola municipal de Porto Alegre. Desejávamos ensinar os fundamentos da teoria de grafos, assim como ampliar os conhecimentos para além do currículo tradicional, instigando-os a investigações na busca de padrões e regularidades e também a resoluções de problemas. A estratégia inicial foi a apresentação de uma situação problema presente no cotidiano dos estudantes para, dessa forma, provocar a curiosidade pelo assunto e, a partir disto, introduzir conceitos relacionados com grafos e seus elementos. Neste trabalho, fazemos um relato de todas essas atividades, refletindo sobre a teoria e a prática pedagógica e dando pareceres sobre a receptividade dos estudantes a cada etapa. Na tentativa de evidenciar o aprendizado pela experiência quando utilizamos dados geográficos locais, simulamos um problema real de seus cotidianos, o qual foi resolvido inicialmente de maneira intuitiva. Posteriormente também foi utilizado o algoritmo de Dijkstra.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasLazzarin, João Robertohttp://lattes.cnpq.br/6965026304626005Tonet, Luciane GobbiSantos, Ricardo Leite dosPereira, Carolina Ribeiro2021-05-12T20:34:39Z2021-05-12T20:34:39Z2019-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/20858porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-30T13:09:32Zoai:repositorio.ufsm.br:1/20858Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-30T13:09:32Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental Graphs: a proposition applied to elementary school stududents lives |
title |
Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental |
spellingShingle |
Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental Pereira, Carolina Ribeiro Grafos Algoritmo de Dijkstra Ensino fundamental Graphs Dijkstra algoritm Elementary teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental |
title_full |
Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental |
title_fullStr |
Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental |
title_sort |
Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental |
author |
Pereira, Carolina Ribeiro |
author_facet |
Pereira, Carolina Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lazzarin, João Roberto http://lattes.cnpq.br/6965026304626005 Tonet, Luciane Gobbi Santos, Ricardo Leite dos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Carolina Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Grafos Algoritmo de Dijkstra Ensino fundamental Graphs Dijkstra algoritm Elementary teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Grafos Algoritmo de Dijkstra Ensino fundamental Graphs Dijkstra algoritm Elementary teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This paper was developed with the purpose of introducing a new concept of math to a group formed by 9th-grade elementary students of a municipal school from Porto Alegre. We wished to teach the fundamentals of the Graphs theory, as well as broad such knowledge from beyond the traditional curriculum, leading them to investigations in the search of patterns and regularities as well as solving problems. The initial strategy was the presentation of a problem situation present in the daily life of the students to, in this way, cause the curiosity for the subject and, from this point, introduce concepts related to Graphs and its elements. In this paper, we make a report of all these activities, reflecting about the theory and the pedagogical practice and giving opinions about the receptivity of students to each step. On the attemp to evidence the learning by experience when local geographic data is used, we simulate a real problem of their daily lives, which was solved innitially on an intuitive way. Posteriorly it was also used the Dijkstra algoritm. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-30 2021-05-12T20:34:39Z 2021-05-12T20:34:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20858 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20858 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922162589040640 |