Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borba, Alexandre Ziani de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/0013000004hdj
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24494
Resumo: This research aims, on the one hand, to explain what intellectual virtues are and how they work in different spheres of human life, on the other hand, to recommend to educational institutions an education with emphasis on intellectual virtues. Chapter 1 begins by stating that intellectual virtues are character traits and cognitive excellences constitutive of the process of intellectual maturation. It develops a triadic model of intellectual virtue, according to which the dispositional, motivational and prudential components are individually necessary and jointly sufficient for the possession of an intellectual virtue. Chapter 2 advances the idea that intellectual virtues also contributes to moral excellence. One of the contributions of this chapter is the development of the idea that, although there is no type-identity between intellectual and moral virtues, under certain conditions, an instance of virtue is intellectual and moral at the same time. Chapter 3 pays attention to the relation between intellectual virtues and affections. One of the original contributions of this chapter is the hypothesis that intellectual courage and intellectual humility has the potential to mitigate irrational expectations caused by emotions such as fear, anxiety, epistemic angst, pride, vanity, and intellectual arrogance. Chapter 4 advances the idea that intellectual virtue is a regulative educational ideal. Finally, Chapter 5 seeks to answer some pedagogical challenges to the idea of educating for intellectual virtues.
id UFSM_b9bba2f870dba9ea985ebd611dc35623
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/24494
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educaçãoVirtude intelectualIdeal educacional reguladorIntellectual virtueRegulative educational idealCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAThis research aims, on the one hand, to explain what intellectual virtues are and how they work in different spheres of human life, on the other hand, to recommend to educational institutions an education with emphasis on intellectual virtues. Chapter 1 begins by stating that intellectual virtues are character traits and cognitive excellences constitutive of the process of intellectual maturation. It develops a triadic model of intellectual virtue, according to which the dispositional, motivational and prudential components are individually necessary and jointly sufficient for the possession of an intellectual virtue. Chapter 2 advances the idea that intellectual virtues also contributes to moral excellence. One of the contributions of this chapter is the development of the idea that, although there is no type-identity between intellectual and moral virtues, under certain conditions, an instance of virtue is intellectual and moral at the same time. Chapter 3 pays attention to the relation between intellectual virtues and affections. One of the original contributions of this chapter is the hypothesis that intellectual courage and intellectual humility has the potential to mitigate irrational expectations caused by emotions such as fear, anxiety, epistemic angst, pride, vanity, and intellectual arrogance. Chapter 4 advances the idea that intellectual virtue is a regulative educational ideal. Finally, Chapter 5 seeks to answer some pedagogical challenges to the idea of educating for intellectual virtues.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa busca, por um lado, explicar o que são as virtudes intelectuais e como elas se comportam em diferentes domínios da vida humana, por outro lado, recomendar às instituições de ensino uma educação com enfoque nas virtudes intelectuais. O Capítulo 1 começa declarando que as virtudes intelectuais são traços de caráter e excelências cognitivas constitutivas do processo de maturação intelectual. Desenvolve-se um modelo triádico de virtude intelectual, de acordo com o qual os componentes disposicional, motivational e prudencial são individualmente necessários e conjuntamente suficientes para a posse de uma virtude intelectual. O Capítulo 2 promove a ideia de que as virtudes intelectuais também contribuem à excelência moral. Uma das contribuições desse capítulo é o desenvolvimento da ideia de que, embora não haja identidade de tipo entre virtudes intelectuais e morais, sob certas condições, uma instância de virtude é intelectual e moral ao mesmo tempo. O Capítulo 3 presta atenção à relação entre virtudes intelectuais e afecções. Uma das contribuições originais desse capítulo é a hipótese de que a coragem intelectual e a humildade intelectual têm o potencial de mitigar expectativas irracionais provocadas por emoções como medo, ansiedade, angústia epistêmica, orgulho, vaidade e arrogância intelectual. O Capítulo 4 promove a ideia de que a virtude intelectual é um ideal regulador da educação. Por fim, o Capítulo 5 busca responder a alguns desafios pedagógicos à ideia de educar para as virtudes intelectuais.Universidade Federal de Santa MariaBrasilFilosofiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaCentro de Ciências Sociais e HumanasSautter, Frank Thomashttp://lattes.cnpq.br/2804652028967760Silva, Mitieli Seixas daSartori, Carlos AugustoSattler, JanyneSilva Filho, Waldomiro José daBorba, Alexandre Ziani de2022-05-26T12:13:36Z2022-05-26T12:13:36Z2020-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24494ark:/26339/0013000004hdjporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-05-26T12:13:36Zoai:repositorio.ufsm.br:1/24494Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-05-26T12:13:36Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educação
title Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educação
spellingShingle Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educação
Borba, Alexandre Ziani de
Virtude intelectual
Ideal educacional regulador
Intellectual virtue
Regulative educational ideal
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
title_short Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educação
title_full Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educação
title_fullStr Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educação
title_full_unstemmed Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educação
title_sort Uma investigação acerca da natureza da virtude intelectual e do seu estatuto enquanto ideal regulador da educação
author Borba, Alexandre Ziani de
author_facet Borba, Alexandre Ziani de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sautter, Frank Thomas
http://lattes.cnpq.br/2804652028967760
Silva, Mitieli Seixas da
Sartori, Carlos Augusto
Sattler, Janyne
Silva Filho, Waldomiro José da
dc.contributor.author.fl_str_mv Borba, Alexandre Ziani de
dc.subject.por.fl_str_mv Virtude intelectual
Ideal educacional regulador
Intellectual virtue
Regulative educational ideal
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
topic Virtude intelectual
Ideal educacional regulador
Intellectual virtue
Regulative educational ideal
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
description This research aims, on the one hand, to explain what intellectual virtues are and how they work in different spheres of human life, on the other hand, to recommend to educational institutions an education with emphasis on intellectual virtues. Chapter 1 begins by stating that intellectual virtues are character traits and cognitive excellences constitutive of the process of intellectual maturation. It develops a triadic model of intellectual virtue, according to which the dispositional, motivational and prudential components are individually necessary and jointly sufficient for the possession of an intellectual virtue. Chapter 2 advances the idea that intellectual virtues also contributes to moral excellence. One of the contributions of this chapter is the development of the idea that, although there is no type-identity between intellectual and moral virtues, under certain conditions, an instance of virtue is intellectual and moral at the same time. Chapter 3 pays attention to the relation between intellectual virtues and affections. One of the original contributions of this chapter is the hypothesis that intellectual courage and intellectual humility has the potential to mitigate irrational expectations caused by emotions such as fear, anxiety, epistemic angst, pride, vanity, and intellectual arrogance. Chapter 4 advances the idea that intellectual virtue is a regulative educational ideal. Finally, Chapter 5 seeks to answer some pedagogical challenges to the idea of educating for intellectual virtues.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-28
2022-05-26T12:13:36Z
2022-05-26T12:13:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24494
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/0013000004hdj
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24494
identifier_str_mv ark:/26339/0013000004hdj
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Filosofia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Filosofia
Centro de Ciências Sociais e Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Filosofia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Filosofia
Centro de Ciências Sociais e Humanas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172281914097664