Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000ktr6 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21587 |
Resumo: | The objectives of this work are the elaboration, application and validation of a didactic sequence. This sequence can be contribute to the teaching and learning of the content of Statistics in High School. Didactic Engineering were used as a methodology. Initially, a study was carried out on standardization and curricular guidelines for the teaching of Statistics in Basic Education. Following, the main definitions for the study of Statistics in High School were presented, as well as some examples to illustrate such definitions. Afterwards, it is discussed the Didactic Engineering as a guiding methodology of the didactic sequence. Consequently, the goal was to carry out research inside and outside the school, applying the knowledge acquired on Statistics to simplify and analyze the data collected by the student researches. As a conclusion, an evaluation is presented, recording the objectives that have been achieved and the aspects that need to be improve in the proposal. |
id |
UFSM_cfd07bfe1ffbcfae1b7923bdd22f5e07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/21587 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médioStatistics: a differentiated approach in high schoolEstatísticaSequência didáticaEnsino médioStatisticDidactic sequenceHigh schoolCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe objectives of this work are the elaboration, application and validation of a didactic sequence. This sequence can be contribute to the teaching and learning of the content of Statistics in High School. Didactic Engineering were used as a methodology. Initially, a study was carried out on standardization and curricular guidelines for the teaching of Statistics in Basic Education. Following, the main definitions for the study of Statistics in High School were presented, as well as some examples to illustrate such definitions. Afterwards, it is discussed the Didactic Engineering as a guiding methodology of the didactic sequence. Consequently, the goal was to carry out research inside and outside the school, applying the knowledge acquired on Statistics to simplify and analyze the data collected by the student researches. As a conclusion, an evaluation is presented, recording the objectives that have been achieved and the aspects that need to be improve in the proposal.Este trabalho tem como objetivo a elaboração, a aplicação e a validação de uma sequência didática que contribua para o ensino e aprendizagem do conteúdo de Estatística no Ensino Médio, recorrendo à Engenharia Didática como metodologia. Inicialmente foi realizada uma pesquisa sobre a normatização e as orientações curriculares para o ensino da Estatística na Educação Básica. Na sequência, foram apresentadas as principais definições para o estudo de Estatística no Ensino Médio, bem como alguns exemplos para ilustrar tais definições. Em seguida, discorre-se sobre a Engenharia Didática como metodologia norteadora da sequência didática, cujo objetivo foi que os estudantes realizassem pesquisas dentro e fora da escola, aplicando o conhecimento adquirido sobre Estatística para simplificar e analisar os dados coletados nas pesquisas. Por fim, é apresentada uma avaliação, observando-se os objetivos que foram atingidos e os aspectos que precisam ser melhorados na proposta.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasFusieger, Pedrohttp://lattes.cnpq.br/0662696868729944Bittencourt, FidelisRachelli, JaniceGiuliani, Osmar FranciscoFlôres, Gilciane de Quevedo2021-07-23T13:54:52Z2021-07-23T13:54:52Z2019-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/21587ark:/26339/001300000ktr6porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-30T13:12:00Zoai:repositorio.ufsm.br:1/21587Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-30T13:12Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio Statistics: a differentiated approach in high school |
title |
Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio |
spellingShingle |
Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio Flôres, Gilciane de Quevedo Estatística Sequência didática Ensino médio Statistic Didactic sequence High school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio |
title_full |
Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio |
title_fullStr |
Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio |
title_sort |
Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio |
author |
Flôres, Gilciane de Quevedo |
author_facet |
Flôres, Gilciane de Quevedo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fusieger, Pedro http://lattes.cnpq.br/0662696868729944 Bittencourt, Fidelis Rachelli, Janice Giuliani, Osmar Francisco |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Flôres, Gilciane de Quevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estatística Sequência didática Ensino médio Statistic Didactic sequence High school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Estatística Sequência didática Ensino médio Statistic Didactic sequence High school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The objectives of this work are the elaboration, application and validation of a didactic sequence. This sequence can be contribute to the teaching and learning of the content of Statistics in High School. Didactic Engineering were used as a methodology. Initially, a study was carried out on standardization and curricular guidelines for the teaching of Statistics in Basic Education. Following, the main definitions for the study of Statistics in High School were presented, as well as some examples to illustrate such definitions. Afterwards, it is discussed the Didactic Engineering as a guiding methodology of the didactic sequence. Consequently, the goal was to carry out research inside and outside the school, applying the knowledge acquired on Statistics to simplify and analyze the data collected by the student researches. As a conclusion, an evaluation is presented, recording the objectives that have been achieved and the aspects that need to be improve in the proposal. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-25 2021-07-23T13:54:52Z 2021-07-23T13:54:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21587 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000ktr6 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21587 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000ktr6 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172358506283008 |