Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flôres, Gilciane de Quevedo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000ktr6
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21587
Resumo: The objectives of this work are the elaboration, application and validation of a didactic sequence. This sequence can be contribute to the teaching and learning of the content of Statistics in High School. Didactic Engineering were used as a methodology. Initially, a study was carried out on standardization and curricular guidelines for the teaching of Statistics in Basic Education. Following, the main definitions for the study of Statistics in High School were presented, as well as some examples to illustrate such definitions. Afterwards, it is discussed the Didactic Engineering as a guiding methodology of the didactic sequence. Consequently, the goal was to carry out research inside and outside the school, applying the knowledge acquired on Statistics to simplify and analyze the data collected by the student researches. As a conclusion, an evaluation is presented, recording the objectives that have been achieved and the aspects that need to be improve in the proposal.
id UFSM_cfd07bfe1ffbcfae1b7923bdd22f5e07
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/21587
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médioStatistics: a differentiated approach in high schoolEstatísticaSequência didáticaEnsino médioStatisticDidactic sequenceHigh schoolCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe objectives of this work are the elaboration, application and validation of a didactic sequence. This sequence can be contribute to the teaching and learning of the content of Statistics in High School. Didactic Engineering were used as a methodology. Initially, a study was carried out on standardization and curricular guidelines for the teaching of Statistics in Basic Education. Following, the main definitions for the study of Statistics in High School were presented, as well as some examples to illustrate such definitions. Afterwards, it is discussed the Didactic Engineering as a guiding methodology of the didactic sequence. Consequently, the goal was to carry out research inside and outside the school, applying the knowledge acquired on Statistics to simplify and analyze the data collected by the student researches. As a conclusion, an evaluation is presented, recording the objectives that have been achieved and the aspects that need to be improve in the proposal.Este trabalho tem como objetivo a elaboração, a aplicação e a validação de uma sequência didática que contribua para o ensino e aprendizagem do conteúdo de Estatística no Ensino Médio, recorrendo à Engenharia Didática como metodologia. Inicialmente foi realizada uma pesquisa sobre a normatização e as orientações curriculares para o ensino da Estatística na Educação Básica. Na sequência, foram apresentadas as principais definições para o estudo de Estatística no Ensino Médio, bem como alguns exemplos para ilustrar tais definições. Em seguida, discorre-se sobre a Engenharia Didática como metodologia norteadora da sequência didática, cujo objetivo foi que os estudantes realizassem pesquisas dentro e fora da escola, aplicando o conhecimento adquirido sobre Estatística para simplificar e analisar os dados coletados nas pesquisas. Por fim, é apresentada uma avaliação, observando-se os objetivos que foram atingidos e os aspectos que precisam ser melhorados na proposta.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasFusieger, Pedrohttp://lattes.cnpq.br/0662696868729944Bittencourt, FidelisRachelli, JaniceGiuliani, Osmar FranciscoFlôres, Gilciane de Quevedo2021-07-23T13:54:52Z2021-07-23T13:54:52Z2019-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/21587ark:/26339/001300000ktr6porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-30T13:12:00Zoai:repositorio.ufsm.br:1/21587Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-30T13:12Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio
Statistics: a differentiated approach in high school
title Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio
spellingShingle Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio
Flôres, Gilciane de Quevedo
Estatística
Sequência didática
Ensino médio
Statistic
Didactic sequence
High school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio
title_full Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio
title_fullStr Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio
title_full_unstemmed Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio
title_sort Estatística: uma abordagem diferenciada no ensino médio
author Flôres, Gilciane de Quevedo
author_facet Flôres, Gilciane de Quevedo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fusieger, Pedro
http://lattes.cnpq.br/0662696868729944
Bittencourt, Fidelis
Rachelli, Janice
Giuliani, Osmar Francisco
dc.contributor.author.fl_str_mv Flôres, Gilciane de Quevedo
dc.subject.por.fl_str_mv Estatística
Sequência didática
Ensino médio
Statistic
Didactic sequence
High school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Estatística
Sequência didática
Ensino médio
Statistic
Didactic sequence
High school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The objectives of this work are the elaboration, application and validation of a didactic sequence. This sequence can be contribute to the teaching and learning of the content of Statistics in High School. Didactic Engineering were used as a methodology. Initially, a study was carried out on standardization and curricular guidelines for the teaching of Statistics in Basic Education. Following, the main definitions for the study of Statistics in High School were presented, as well as some examples to illustrate such definitions. Afterwards, it is discussed the Didactic Engineering as a guiding methodology of the didactic sequence. Consequently, the goal was to carry out research inside and outside the school, applying the knowledge acquired on Statistics to simplify and analyze the data collected by the student researches. As a conclusion, an evaluation is presented, recording the objectives that have been achieved and the aspects that need to be improve in the proposal.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-25
2021-07-23T13:54:52Z
2021-07-23T13:54:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21587
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000ktr6
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21587
identifier_str_mv ark:/26339/001300000ktr6
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172358506283008