Características do gênero oral debate a partir de produções orais em oficinas de língua portuguesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Portes, Evelise Da Silveira
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
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Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18743
Resumo: This Master's dissertation, linked to the Postgraduate Program in Letters, in the area of Linguistic Studies, Federal University of Santa Maria (UFSM), aims to analyze the textual-interactional characteristics of the oral genre debate, from oral productions of students inserted in Basic Education. The theoretical studies that underpin the research are anchored in the notion of language as a form of social interaction, proposed by Bakhtin / Volochinov (2000; 2006); in the socio-interventionist perspective of education, defended by Vygotsky (1993, 2000), as well as in theories related to oral genres (Dolz and Schneuwly, 2004) and to the debate genre (Nascimento, 2015). The research was carried out from the transcripts of two debates produced in workshops of Portuguese Language, stimulated by post-graduate students of the line of research Language and Interaction of UFSM. The analysis of the corpus is based on five criteria presented by Travaglia (2007), namely: the thematic content, the compositional structure, sociocommunicative objectives / function, style and production conditions. With such research, we verified that it is possible to work with orality, and the same oral genre, at different levels of education, through a systematization of the genre. Regarding the textual-interaction characteristics that make up the genre, we find that they are determined by the way the criteria are interconnected in the final configuration of the genre.
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spelling Características do gênero oral debate a partir de produções orais em oficinas de língua portuguesaCharacteristics of the oral genre debate from oral productions in portuguese language officesOralidadeDebateGênero oralOralityDebateOral genreCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis Master's dissertation, linked to the Postgraduate Program in Letters, in the area of Linguistic Studies, Federal University of Santa Maria (UFSM), aims to analyze the textual-interactional characteristics of the oral genre debate, from oral productions of students inserted in Basic Education. The theoretical studies that underpin the research are anchored in the notion of language as a form of social interaction, proposed by Bakhtin / Volochinov (2000; 2006); in the socio-interventionist perspective of education, defended by Vygotsky (1993, 2000), as well as in theories related to oral genres (Dolz and Schneuwly, 2004) and to the debate genre (Nascimento, 2015). The research was carried out from the transcripts of two debates produced in workshops of Portuguese Language, stimulated by post-graduate students of the line of research Language and Interaction of UFSM. The analysis of the corpus is based on five criteria presented by Travaglia (2007), namely: the thematic content, the compositional structure, sociocommunicative objectives / function, style and production conditions. With such research, we verified that it is possible to work with orality, and the same oral genre, at different levels of education, through a systematization of the genre. Regarding the textual-interaction characteristics that make up the genre, we find that they are determined by the way the criteria are interconnected in the final configuration of the genre.Esta dissertação de Mestrado, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Letras, na área de Estudos Linguísticos, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), objetiva analisar as características textual-interacionais do gênero oral debate, a partir de produções orais de alunos inseridos na Educação Básica. Os estudos teóricos que embasaram a pesquisa estão ancorados na noção da linguagem como forma de interação social, proposta por Bakhtin/Volochinov (2000; 2006); na perspectiva sociointeracionista de ensino, defendida por Vygotsky (1993; 2000), bem como nas teorias relacionadas aos gêneros orais (Dolz e Schneuwly, 2004) e ao gênero debate (Nascimento, 2015). A pesquisa foi realizada a partir das transcrições de dois debates produzidos em oficinas de Língua Portuguesa, dinamizadas por pós-graduandas da linha de pesquisa Linguagem e Interação da UFSM. A análise do corpus está baseada em cinco critérios apresentados por Travaglia (2007), a saber: o conteúdo temático, a estrutura composicional, os objetivos/função sociocomunicativa, o estilo e as condições de produção. Verificamos, com tal pesquisa, que é possível trabalhar a oralidade, e um mesmo gênero oral, em diferentes níveis de ensino, por meio de uma sistematização do gênero. Sobre as características textual-interacionais que compõem o gênero, constatamos que são determinadas pela forma como os critérios se interligam na configuração final do gênero.Universidade Federal de Santa MariaBrasilLetrasUFSMPrograma de Pós-Graduação em LetrasCentro de Artes e LetrasNegreiros, Gil Roberto Costahttp://lattes.cnpq.br/5584643092386755Silva, Adriana dahttp://lattes.cnpq.br/7733749861812383Pinton, Francieli Matzenbacherhttp://lattes.cnpq.br/1979338178408389Portes, Evelise Da Silveira2019-11-01T14:30:54Z2019-11-01T14:30:54Z2019-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/18743ark:/26339/0013000011qbpporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-11-02T06:01:49Zoai:repositorio.ufsm.br:1/18743Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-11-02T06:01:49Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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