SistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do aluno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Possobom, Camila Cerezer
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5434
Resumo: The widespread use of virtual learning environment (VLE) has great potential for the development of applications that meet needs in education. U -Learning environments the goal is to seek information related to the needs and preferences of users to create their context and present adaptations in its content to suit the user's profile, as in most traditional VLEs, such as Moodle, this process is not generally considered. Given the importance of a dynamic application that can continually adapt to the levels of students' knowledge, this dissertation proposes a module called SistEX (A Dynamic System for Detecting Student Experience). The adaptations in the environment used the Adaptive Hypermedia, and the type of information collected was the level of user knowledge, which were obtained through questionnaires applications. Furthermore, it was used and adapted the algorithm Q -Learning, from the intelligent tutoring system (ITS), to contribute to the user's learning process. As a result, the Software and user testing demonstrated that the environment SistEX worked satisfactorily, based on the assessments made by users who tested the module and its operation. The questionnaire was the System Usability Scale (SUS) on the module developed, which gave a result within a range considered good, which includes the objectives proposed in this work, even though some limitations and difficulties have been identified during development.
id UFSM_df8c35dbe9e2c54951bde0befadbb084
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/5434
network_acronym_str UFSM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
repository_id_str
spelling 2014-12-102014-12-102014-04-15POSSOBOM, Camila Cerezer. SistEX - A DYNAMIC SYSTEM TO DETECT THE STUDENT EXPERIENCE. 2014. 83 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5434The widespread use of virtual learning environment (VLE) has great potential for the development of applications that meet needs in education. U -Learning environments the goal is to seek information related to the needs and preferences of users to create their context and present adaptations in its content to suit the user's profile, as in most traditional VLEs, such as Moodle, this process is not generally considered. Given the importance of a dynamic application that can continually adapt to the levels of students' knowledge, this dissertation proposes a module called SistEX (A Dynamic System for Detecting Student Experience). The adaptations in the environment used the Adaptive Hypermedia, and the type of information collected was the level of user knowledge, which were obtained through questionnaires applications. Furthermore, it was used and adapted the algorithm Q -Learning, from the intelligent tutoring system (ITS), to contribute to the user's learning process. As a result, the Software and user testing demonstrated that the environment SistEX worked satisfactorily, based on the assessments made by users who tested the module and its operation. The questionnaire was the System Usability Scale (SUS) on the module developed, which gave a result within a range considered good, which includes the objectives proposed in this work, even though some limitations and difficulties have been identified during development.A difusão do uso de ambiente virtual de aprendizagem (AVA) apresenta um grande potencial para o desenvolvimento de aplicações que atendam necessidades na área da educação. Em ambientes U-Learning o objetivo é buscar informações relacionadas às necessidades e preferências dos usuários para criar o seu contexto e apresentar adaptações no seu conteúdo para se adequar ao perfil do usuário, visto que na maioria dos AVAs tradicionais, como o Moodle, esse processo geralmente não é considerado. Tendo em vista a importância de uma aplicação mais dinâmica e que consiga se adaptar continuamente aos níveis de conhecimento dos alunos, esta dissertação propõe um módulo denominado de SistEX (Um Sistema Dinâmico para Detectar a Experiência do Aluno). As adaptações realizadas no ambiente utilizaram a Hipermídia Adaptativa, sendo que o tipo de informação coletada foi o nível de conhecimento do usuário, que foram obtidas por meio de aplicações de questionários. Além disso, foi utilizado e adaptado o algoritmo Q-Learning, proveniente do sistema tutor inteligente (STI), para contribuir no processo de aprendizagem do usuário. Como resultados, no teste de Software e com usuários demonstraram que o ambiente SistEX atuou de forma satisfatória, tendo como base as avaliações feitas por usuários que testaram o módulo e o seu funcionamento. O questionário aplicado foi o System Usability Scale (SUS) sobre o módulo desenvolvido, que apresentou resultado dentro de uma escala considerada como boa, o que contempla os objetivos propostos neste trabalho, mesmo que algumas limitações e dificuldades tenham sido identificados durante o desenvolvimento.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em InformáticaUFSMBRCiência da ComputaçãoU-learningQ-learningSUSNível de conhecimentoU -learningQ -learningSUSLevel of knowledgeCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOSistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do alunoSistEX - a dynamic system to detect the student experienceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMedina, Roseclea Duartehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706836P9Bernardi, Gilianehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770735T8Falkembach, Gilse Antoninha Morgentalhttp://lattes.cnpq.br/5167203367542704http://lattes.cnpq.br/4283217794897467Possobom, Camila Cerezer100300000007400300300300300c6918a1d-9f6d-45ed-a020-d36997573c79d9f7cdba-835c-4b4e-8727-5a3ed0c2a9bb020a264d-8d82-4b87-9b51-9fea70b7c4b1b8861c30-3c0e-4b61-a3ee-4a2bc8d79c9ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALPOSSOBOM, CAMILA CEREZER.pdfapplication/pdf1734427http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5434/1/POSSOBOM%2c%20CAMILA%20CEREZER.pdf64c10a918d329157f4318b838ef848fcMD51TEXTPOSSOBOM, CAMILA CEREZER.pdf.txtPOSSOBOM, CAMILA CEREZER.pdf.txtExtracted texttext/plain144654http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5434/2/POSSOBOM%2c%20CAMILA%20CEREZER.pdf.txtc38c72f2f6e0d91566823e5d84d01d2cMD52THUMBNAILPOSSOBOM, CAMILA CEREZER.pdf.jpgPOSSOBOM, CAMILA CEREZER.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4688http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5434/3/POSSOBOM%2c%20CAMILA%20CEREZER.pdf.jpg7ac2d3246b274cf2c14962a03f9287caMD531/54342022-01-05 09:13:44.382oai:repositorio.ufsm.br:1/5434Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-05T12:13:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.por.fl_str_mv SistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do aluno
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv SistEX - a dynamic system to detect the student experience
title SistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do aluno
spellingShingle SistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do aluno
Possobom, Camila Cerezer
U-learning
Q-learning
SUS
Nível de conhecimento
U -learning
Q -learning
SUS
Level of knowledge
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short SistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do aluno
title_full SistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do aluno
title_fullStr SistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do aluno
title_full_unstemmed SistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do aluno
title_sort SistEX um sistema dinâmico para detectar a experiência do aluno
author Possobom, Camila Cerezer
author_facet Possobom, Camila Cerezer
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Medina, Roseclea Duarte
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706836P9
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Bernardi, Giliane
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770735T8
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Falkembach, Gilse Antoninha Morgental
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5167203367542704
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4283217794897467
dc.contributor.author.fl_str_mv Possobom, Camila Cerezer
contributor_str_mv Medina, Roseclea Duarte
Bernardi, Giliane
Falkembach, Gilse Antoninha Morgental
dc.subject.por.fl_str_mv U-learning
Q-learning
SUS
Nível de conhecimento
topic U-learning
Q-learning
SUS
Nível de conhecimento
U -learning
Q -learning
SUS
Level of knowledge
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv U -learning
Q -learning
SUS
Level of knowledge
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description The widespread use of virtual learning environment (VLE) has great potential for the development of applications that meet needs in education. U -Learning environments the goal is to seek information related to the needs and preferences of users to create their context and present adaptations in its content to suit the user's profile, as in most traditional VLEs, such as Moodle, this process is not generally considered. Given the importance of a dynamic application that can continually adapt to the levels of students' knowledge, this dissertation proposes a module called SistEX (A Dynamic System for Detecting Student Experience). The adaptations in the environment used the Adaptive Hypermedia, and the type of information collected was the level of user knowledge, which were obtained through questionnaires applications. Furthermore, it was used and adapted the algorithm Q -Learning, from the intelligent tutoring system (ITS), to contribute to the user's learning process. As a result, the Software and user testing demonstrated that the environment SistEX worked satisfactorily, based on the assessments made by users who tested the module and its operation. The questionnaire was the System Usability Scale (SUS) on the module developed, which gave a result within a range considered good, which includes the objectives proposed in this work, even though some limitations and difficulties have been identified during development.
publishDate 2014
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-10
dc.date.available.fl_str_mv 2014-12-10
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-04-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv POSSOBOM, Camila Cerezer. SistEX - A DYNAMIC SYSTEM TO DETECT THE STUDENT EXPERIENCE. 2014. 83 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5434
identifier_str_mv POSSOBOM, Camila Cerezer. SistEX - A DYNAMIC SYSTEM TO DETECT THE STUDENT EXPERIENCE. 2014. 83 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5434
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 100300000007
dc.relation.confidence.fl_str_mv 400
300
300
300
300
dc.relation.authority.fl_str_mv c6918a1d-9f6d-45ed-a020-d36997573c79
d9f7cdba-835c-4b4e-8727-5a3ed0c2a9bb
020a264d-8d82-4b87-9b51-9fea70b7c4b1
b8861c30-3c0e-4b61-a3ee-4a2bc8d79c9a
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Informática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciência da Computação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5434/1/POSSOBOM%2c%20CAMILA%20CEREZER.pdf
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5434/2/POSSOBOM%2c%20CAMILA%20CEREZER.pdf.txt
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/5434/3/POSSOBOM%2c%20CAMILA%20CEREZER.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 64c10a918d329157f4318b838ef848fc
c38c72f2f6e0d91566823e5d84d01d2c
7ac2d3246b274cf2c14962a03f9287ca
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1801485188495048704