A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Tânia Santana de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000xvv5
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7259
Resumo: The workinvestigateshow communication occursbetweenschoolandfamily in thecontextofTEA .Thuswepresent a briefreviewoftheliteratureonschoolenrollmentrates ,especiallythehistoricalaspects as well as ontheautismspectrumdisorder . In thiscontext ,ishighlightedfamilyandtheirpresencecontinuously for thedevelopmentofthepersonwith ASD in school , giventhattheformsof communication thatcanbeusedbythefamilyofthepersonwith ASD andtheschool are highlighted . The literatureaddressestheissueofinclusionofstudentswithASD ,butlittlehasbeeninvestigatedaboutrelationshipsandformsof communication betweenschoolandfamily , eveniftheofficialdocumentsonschoolinclusionexpresstheimportanceofthefamily 's presence in theschool. Thisisstudy design ofmultiple cases involvingthreemothersofstudentswithautism in kindergartenandfirst grades of municipal schools in Santa Maria- RS andtheirteachers. The resultsshowedthatthe ideal typeof communication consideredbytheschoolisdonethroughtheagenda ,butthemothersconsiderinsufficientthisformof communication . Involveparents in activitiesandschoolroutineis a communication strategyusedtoalsomaintain a dialogue withfamilyparticipates ,however , accordingtotheteachers , thecontents are alwaysacademicnature . Finally , communication between home-school in thecontextoftheperson'sinclusionwith ASD showedinefficiently .
id UFSM_e4882b08f18f8f0b31feb1bedac2c6db
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7259
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEACommunication home - school in the context of inclusion people with TEAFamíliaTranstorno do espectro do autismoInclusão escolarComunicaçãoFamilyAutism spectrum disorderSchool inclusionCommunicationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe workinvestigateshow communication occursbetweenschoolandfamily in thecontextofTEA .Thuswepresent a briefreviewoftheliteratureonschoolenrollmentrates ,especiallythehistoricalaspects as well as ontheautismspectrumdisorder . In thiscontext ,ishighlightedfamilyandtheirpresencecontinuously for thedevelopmentofthepersonwith ASD in school , giventhattheformsof communication thatcanbeusedbythefamilyofthepersonwith ASD andtheschool are highlighted . The literatureaddressestheissueofinclusionofstudentswithASD ,butlittlehasbeeninvestigatedaboutrelationshipsandformsof communication betweenschoolandfamily , eveniftheofficialdocumentsonschoolinclusionexpresstheimportanceofthefamily 's presence in theschool. Thisisstudy design ofmultiple cases involvingthreemothersofstudentswithautism in kindergartenandfirst grades of municipal schools in Santa Maria- RS andtheirteachers. The resultsshowedthatthe ideal typeof communication consideredbytheschoolisdonethroughtheagenda ,butthemothersconsiderinsufficientthisformof communication . Involveparents in activitiesandschoolroutineis a communication strategyusedtoalsomaintain a dialogue withfamilyparticipates ,however , accordingtotheteachers , thecontents are alwaysacademicnature . Finally , communication between home-school in thecontextoftheperson'sinclusionwith ASD showedinefficiently .O trabalho investiga como ocorre a comunicação entre escola e família no contexto do TEA. Desta forma apresenta uma breve revisão de literatura sobre a inclusão educacional escolar, com destaque para os aspectos históricos, bem como sobre o transtorno do espectro autista. Neste contexto, ganha destaque a família e a sua presença de forma contínua para o desenvolvimento da pessoa com TEA na escola,haja vista que são destacadas as formas de comunicação que podem ser utilizadas pela família da pessoa com TEA e a escola. A literatura aborda o tema da inclusão de alunos com TEA, porém pouco se tem investigado sobre relação e formas de comunicação entre escola e família, mesmo que os documentos oficiais sobre inclusão escolar expressem a importância da presença dafamília na escola. Trata-se de delineamento de estudo de casos múltiplos, em que participam três mães de alunos com autismo da educação infantil e séries iniciais de escolas municipais da cidade de Santa Maria-RS e seus respectivosprofessores. Os resultados mostraram que o tipo de comunicação ideal considerada pela escola é realizadopor meio da agenda, porém as mães consideram insuficientes essaforma de comunicação. Envolver os pais nas atividades e rotina da escola é uma estratégia de comunicação utilizada para manter também um diálogo com família participa, porém,de acordo com as professoras, os conteúdos são sempre de cunho acadêmico. Por fim, a comunicação entre casa-escola no contexto da inclusão de pessoa com TEA se mostrou de maneira ineficiente.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoSchmidt, Carlohttp://lattes.cnpq.br/7185372980306847Pavão, Sílvia Maria de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/6934897603622261Oliveira, Glaucimara Pireshttp://lattes.cnpq.br/8392528173156552Almeida, Tânia Santana de2016-08-182016-08-182016-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfALMEIDA, Tânia Santana de. COMMUNICATION HOME - SCHOOL IN THE CONTEXT OF INCLUSION PEOPLE WITH TEA. 2016. 83 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7259ark:/26339/001300000xvv5porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-07-13T11:58:24Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7259Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-07-13T11:58:24Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA
Communication home - school in the context of inclusion people with TEA
title A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA
spellingShingle A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA
Almeida, Tânia Santana de
Família
Transtorno do espectro do autismo
Inclusão escolar
Comunicação
Family
Autism spectrum disorder
School inclusion
Communication
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA
title_full A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA
title_fullStr A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA
title_full_unstemmed A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA
title_sort A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA
author Almeida, Tânia Santana de
author_facet Almeida, Tânia Santana de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Schmidt, Carlo
http://lattes.cnpq.br/7185372980306847
Pavão, Sílvia Maria de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/6934897603622261
Oliveira, Glaucimara Pires
http://lattes.cnpq.br/8392528173156552
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Tânia Santana de
dc.subject.por.fl_str_mv Família
Transtorno do espectro do autismo
Inclusão escolar
Comunicação
Family
Autism spectrum disorder
School inclusion
Communication
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Família
Transtorno do espectro do autismo
Inclusão escolar
Comunicação
Family
Autism spectrum disorder
School inclusion
Communication
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The workinvestigateshow communication occursbetweenschoolandfamily in thecontextofTEA .Thuswepresent a briefreviewoftheliteratureonschoolenrollmentrates ,especiallythehistoricalaspects as well as ontheautismspectrumdisorder . In thiscontext ,ishighlightedfamilyandtheirpresencecontinuously for thedevelopmentofthepersonwith ASD in school , giventhattheformsof communication thatcanbeusedbythefamilyofthepersonwith ASD andtheschool are highlighted . The literatureaddressestheissueofinclusionofstudentswithASD ,butlittlehasbeeninvestigatedaboutrelationshipsandformsof communication betweenschoolandfamily , eveniftheofficialdocumentsonschoolinclusionexpresstheimportanceofthefamily 's presence in theschool. Thisisstudy design ofmultiple cases involvingthreemothersofstudentswithautism in kindergartenandfirst grades of municipal schools in Santa Maria- RS andtheirteachers. The resultsshowedthatthe ideal typeof communication consideredbytheschoolisdonethroughtheagenda ,butthemothersconsiderinsufficientthisformof communication . Involveparents in activitiesandschoolroutineis a communication strategyusedtoalsomaintain a dialogue withfamilyparticipates ,however , accordingtotheteachers , thecontents are alwaysacademicnature . Finally , communication between home-school in thecontextoftheperson'sinclusionwith ASD showedinefficiently .
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-18
2016-08-18
2016-03-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALMEIDA, Tânia Santana de. COMMUNICATION HOME - SCHOOL IN THE CONTEXT OF INCLUSION PEOPLE WITH TEA. 2016. 83 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7259
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000xvv5
identifier_str_mv ALMEIDA, Tânia Santana de. COMMUNICATION HOME - SCHOOL IN THE CONTEXT OF INCLUSION PEOPLE WITH TEA. 2016. 83 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
ark:/26339/001300000xvv5
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172415254167552