A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000xvv5 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7259 |
Resumo: | The workinvestigateshow communication occursbetweenschoolandfamily in thecontextofTEA .Thuswepresent a briefreviewoftheliteratureonschoolenrollmentrates ,especiallythehistoricalaspects as well as ontheautismspectrumdisorder . In thiscontext ,ishighlightedfamilyandtheirpresencecontinuously for thedevelopmentofthepersonwith ASD in school , giventhattheformsof communication thatcanbeusedbythefamilyofthepersonwith ASD andtheschool are highlighted . The literatureaddressestheissueofinclusionofstudentswithASD ,butlittlehasbeeninvestigatedaboutrelationshipsandformsof communication betweenschoolandfamily , eveniftheofficialdocumentsonschoolinclusionexpresstheimportanceofthefamily 's presence in theschool. Thisisstudy design ofmultiple cases involvingthreemothersofstudentswithautism in kindergartenandfirst grades of municipal schools in Santa Maria- RS andtheirteachers. The resultsshowedthatthe ideal typeof communication consideredbytheschoolisdonethroughtheagenda ,butthemothersconsiderinsufficientthisformof communication . Involveparents in activitiesandschoolroutineis a communication strategyusedtoalsomaintain a dialogue withfamilyparticipates ,however , accordingtotheteachers , thecontents are alwaysacademicnature . Finally , communication between home-school in thecontextoftheperson'sinclusionwith ASD showedinefficiently . |
id |
UFSM_e4882b08f18f8f0b31feb1bedac2c6db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7259 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEACommunication home - school in the context of inclusion people with TEAFamíliaTranstorno do espectro do autismoInclusão escolarComunicaçãoFamilyAutism spectrum disorderSchool inclusionCommunicationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe workinvestigateshow communication occursbetweenschoolandfamily in thecontextofTEA .Thuswepresent a briefreviewoftheliteratureonschoolenrollmentrates ,especiallythehistoricalaspects as well as ontheautismspectrumdisorder . In thiscontext ,ishighlightedfamilyandtheirpresencecontinuously for thedevelopmentofthepersonwith ASD in school , giventhattheformsof communication thatcanbeusedbythefamilyofthepersonwith ASD andtheschool are highlighted . The literatureaddressestheissueofinclusionofstudentswithASD ,butlittlehasbeeninvestigatedaboutrelationshipsandformsof communication betweenschoolandfamily , eveniftheofficialdocumentsonschoolinclusionexpresstheimportanceofthefamily 's presence in theschool. Thisisstudy design ofmultiple cases involvingthreemothersofstudentswithautism in kindergartenandfirst grades of municipal schools in Santa Maria- RS andtheirteachers. The resultsshowedthatthe ideal typeof communication consideredbytheschoolisdonethroughtheagenda ,butthemothersconsiderinsufficientthisformof communication . Involveparents in activitiesandschoolroutineis a communication strategyusedtoalsomaintain a dialogue withfamilyparticipates ,however , accordingtotheteachers , thecontents are alwaysacademicnature . Finally , communication between home-school in thecontextoftheperson'sinclusionwith ASD showedinefficiently .O trabalho investiga como ocorre a comunicação entre escola e família no contexto do TEA. Desta forma apresenta uma breve revisão de literatura sobre a inclusão educacional escolar, com destaque para os aspectos históricos, bem como sobre o transtorno do espectro autista. Neste contexto, ganha destaque a família e a sua presença de forma contínua para o desenvolvimento da pessoa com TEA na escola,haja vista que são destacadas as formas de comunicação que podem ser utilizadas pela família da pessoa com TEA e a escola. A literatura aborda o tema da inclusão de alunos com TEA, porém pouco se tem investigado sobre relação e formas de comunicação entre escola e família, mesmo que os documentos oficiais sobre inclusão escolar expressem a importância da presença dafamília na escola. Trata-se de delineamento de estudo de casos múltiplos, em que participam três mães de alunos com autismo da educação infantil e séries iniciais de escolas municipais da cidade de Santa Maria-RS e seus respectivosprofessores. Os resultados mostraram que o tipo de comunicação ideal considerada pela escola é realizadopor meio da agenda, porém as mães consideram insuficientes essaforma de comunicação. Envolver os pais nas atividades e rotina da escola é uma estratégia de comunicação utilizada para manter também um diálogo com família participa, porém,de acordo com as professoras, os conteúdos são sempre de cunho acadêmico. Por fim, a comunicação entre casa-escola no contexto da inclusão de pessoa com TEA se mostrou de maneira ineficiente.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoSchmidt, Carlohttp://lattes.cnpq.br/7185372980306847Pavão, Sílvia Maria de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/6934897603622261Oliveira, Glaucimara Pireshttp://lattes.cnpq.br/8392528173156552Almeida, Tânia Santana de2016-08-182016-08-182016-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfALMEIDA, Tânia Santana de. COMMUNICATION HOME - SCHOOL IN THE CONTEXT OF INCLUSION PEOPLE WITH TEA. 2016. 83 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7259ark:/26339/001300000xvv5porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-07-13T11:58:24Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7259Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-07-13T11:58:24Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA Communication home - school in the context of inclusion people with TEA |
title |
A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA |
spellingShingle |
A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA Almeida, Tânia Santana de Família Transtorno do espectro do autismo Inclusão escolar Comunicação Family Autism spectrum disorder School inclusion Communication CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA |
title_full |
A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA |
title_fullStr |
A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA |
title_full_unstemmed |
A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA |
title_sort |
A comunicação casa escola no contexto da inclusão de pessoas com TEA |
author |
Almeida, Tânia Santana de |
author_facet |
Almeida, Tânia Santana de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Schmidt, Carlo http://lattes.cnpq.br/7185372980306847 Pavão, Sílvia Maria de Oliveira http://lattes.cnpq.br/6934897603622261 Oliveira, Glaucimara Pires http://lattes.cnpq.br/8392528173156552 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Tânia Santana de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Família Transtorno do espectro do autismo Inclusão escolar Comunicação Family Autism spectrum disorder School inclusion Communication CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Família Transtorno do espectro do autismo Inclusão escolar Comunicação Family Autism spectrum disorder School inclusion Communication CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The workinvestigateshow communication occursbetweenschoolandfamily in thecontextofTEA .Thuswepresent a briefreviewoftheliteratureonschoolenrollmentrates ,especiallythehistoricalaspects as well as ontheautismspectrumdisorder . In thiscontext ,ishighlightedfamilyandtheirpresencecontinuously for thedevelopmentofthepersonwith ASD in school , giventhattheformsof communication thatcanbeusedbythefamilyofthepersonwith ASD andtheschool are highlighted . The literatureaddressestheissueofinclusionofstudentswithASD ,butlittlehasbeeninvestigatedaboutrelationshipsandformsof communication betweenschoolandfamily , eveniftheofficialdocumentsonschoolinclusionexpresstheimportanceofthefamily 's presence in theschool. Thisisstudy design ofmultiple cases involvingthreemothersofstudentswithautism in kindergartenandfirst grades of municipal schools in Santa Maria- RS andtheirteachers. The resultsshowedthatthe ideal typeof communication consideredbytheschoolisdonethroughtheagenda ,butthemothersconsiderinsufficientthisformof communication . Involveparents in activitiesandschoolroutineis a communication strategyusedtoalsomaintain a dialogue withfamilyparticipates ,however , accordingtotheteachers , thecontents are alwaysacademicnature . Finally , communication between home-school in thecontextoftheperson'sinclusionwith ASD showedinefficiently . |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-18 2016-08-18 2016-03-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALMEIDA, Tânia Santana de. COMMUNICATION HOME - SCHOOL IN THE CONTEXT OF INCLUSION PEOPLE WITH TEA. 2016. 83 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7259 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000xvv5 |
identifier_str_mv |
ALMEIDA, Tânia Santana de. COMMUNICATION HOME - SCHOOL IN THE CONTEXT OF INCLUSION PEOPLE WITH TEA. 2016. 83 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. ark:/26339/001300000xvv5 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172415254167552 |