A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sonego, Anna Helena Silveira
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/00130000161td
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7110
Resumo: The focus of analysis is the integration of network technologies and the convergence between the educational modalities at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The aim was to investigate how the integration of network technologies occurs, especially the Moodle, and the convergence between the educational modalities at UFSM. The action research methodological procedures pervade the spiral cyclic motion (planning, action, observation, reflection, replanning and type Survey questionnaires). The results indicate that the integration of educational technologies in network is already happening at UFSM. This enables the convergence between the modalities through the production and implementation of resources and study activities according to the standardization of educational public policies. Therefore, the collaborative production in networks, such as the wiki activity, enhances interaction, communication, curricular content sharing and the development of technological and pedagogical fluency. Thus the integration of educational technologies in network boosts didactic and methodological innovation through the organization of resources and study activities at the Moodle, leveraging the teaching-learning process and allowing the convergence between the modalities.
id UFSM_ea9b98eef3e0f5a7d9340f1aeb5df5cc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7110
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagemThe integration of educational technology in network and the convergence between the modalities in the teaching-learning processIntegração das tecnologias em redeConvergênciaPesquisa-açãoRecursos e atividade de estudoIntegration of network technologiesConvergenceAction researchResources and study activitiesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe focus of analysis is the integration of network technologies and the convergence between the educational modalities at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The aim was to investigate how the integration of network technologies occurs, especially the Moodle, and the convergence between the educational modalities at UFSM. The action research methodological procedures pervade the spiral cyclic motion (planning, action, observation, reflection, replanning and type Survey questionnaires). The results indicate that the integration of educational technologies in network is already happening at UFSM. This enables the convergence between the modalities through the production and implementation of resources and study activities according to the standardization of educational public policies. Therefore, the collaborative production in networks, such as the wiki activity, enhances interaction, communication, curricular content sharing and the development of technological and pedagogical fluency. Thus the integration of educational technologies in network boosts didactic and methodological innovation through the organization of resources and study activities at the Moodle, leveraging the teaching-learning process and allowing the convergence between the modalities.O foco de análise é a integração das tecnologias em rede e a convergência entre as modalidades educacionais na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Objetivou-se investigar como ocorre a integração das tecnologias educacionais em rede, em especial o Moodle, e a convergência entre modalidades na UFSM. Os procedimentos metodológicos de pesquisa-ação perpassam pelo movimento espiral cíclico (planejamento, ação, observação, reflexão, replanejamento e questionários do tipo Survey). Os resultados indicam que na UFSM a integração de tecnologias educacionais em rede já está ocorrendo. Isso viabiliza a convergência entre as modalidades através da produção e implementação de recursos e atividades de estudo segunda parametrização das políticas públicas educacionais. Desse modo, a produção colaborativa em redes como a atividade wiki potencializa a interação, comunicação e o compartilhamento de conteúdos curriculares e a construção da fluência tecnológico-pedagógica. Por conseguinte, conclui-se que a integração de tecnologias educacionais em rede potencializa inovação didático-metodológica através da organização de recursos e atividades de estudo no Moodle potencializando o processo ensino-aprendizagem e permitindo a convergência entre as modalidades.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMallmann, Elena Mariahttp://lattes.cnpq.br/4353719005526350Abegg, Ilsehttp://lattes.cnpq.br/5450252602273986Teixeira, Adriano Canabarrohttp://lattes.cnpq.br/1841882790688813Rocha, Karla Marques dahttp://lattes.cnpq.br/3301494042964760Sonego, Anna Helena Silveira2014-10-092014-10-092014-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSONEGO, Anna Helena Silveira. THE INTEGRATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY IN NETWORK AND THE CONVERGENCE BETWEEN THE MODALITIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. 2014. 257 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7110ark:/26339/00130000161tdporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-10-27T14:09:42Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7110Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-10-27T14:09:42Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem
The integration of educational technology in network and the convergence between the modalities in the teaching-learning process
title A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem
spellingShingle A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem
Sonego, Anna Helena Silveira
Integração das tecnologias em rede
Convergência
Pesquisa-ação
Recursos e atividade de estudo
Integration of network technologies
Convergence
Action research
Resources and study activities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem
title_full A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem
title_fullStr A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem
title_full_unstemmed A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem
title_sort A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem
author Sonego, Anna Helena Silveira
author_facet Sonego, Anna Helena Silveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mallmann, Elena Maria
http://lattes.cnpq.br/4353719005526350
Abegg, Ilse
http://lattes.cnpq.br/5450252602273986
Teixeira, Adriano Canabarro
http://lattes.cnpq.br/1841882790688813
Rocha, Karla Marques da
http://lattes.cnpq.br/3301494042964760
dc.contributor.author.fl_str_mv Sonego, Anna Helena Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Integração das tecnologias em rede
Convergência
Pesquisa-ação
Recursos e atividade de estudo
Integration of network technologies
Convergence
Action research
Resources and study activities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Integração das tecnologias em rede
Convergência
Pesquisa-ação
Recursos e atividade de estudo
Integration of network technologies
Convergence
Action research
Resources and study activities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The focus of analysis is the integration of network technologies and the convergence between the educational modalities at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The aim was to investigate how the integration of network technologies occurs, especially the Moodle, and the convergence between the educational modalities at UFSM. The action research methodological procedures pervade the spiral cyclic motion (planning, action, observation, reflection, replanning and type Survey questionnaires). The results indicate that the integration of educational technologies in network is already happening at UFSM. This enables the convergence between the modalities through the production and implementation of resources and study activities according to the standardization of educational public policies. Therefore, the collaborative production in networks, such as the wiki activity, enhances interaction, communication, curricular content sharing and the development of technological and pedagogical fluency. Thus the integration of educational technologies in network boosts didactic and methodological innovation through the organization of resources and study activities at the Moodle, leveraging the teaching-learning process and allowing the convergence between the modalities.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-09
2014-10-09
2014-03-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SONEGO, Anna Helena Silveira. THE INTEGRATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY IN NETWORK AND THE CONVERGENCE BETWEEN THE MODALITIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. 2014. 257 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7110
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/00130000161td
identifier_str_mv SONEGO, Anna Helena Silveira. THE INTEGRATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY IN NETWORK AND THE CONVERGENCE BETWEEN THE MODALITIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. 2014. 257 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
ark:/26339/00130000161td
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7110
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172456195817472