A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/00130000161td |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7110 |
Resumo: | The focus of analysis is the integration of network technologies and the convergence between the educational modalities at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The aim was to investigate how the integration of network technologies occurs, especially the Moodle, and the convergence between the educational modalities at UFSM. The action research methodological procedures pervade the spiral cyclic motion (planning, action, observation, reflection, replanning and type Survey questionnaires). The results indicate that the integration of educational technologies in network is already happening at UFSM. This enables the convergence between the modalities through the production and implementation of resources and study activities according to the standardization of educational public policies. Therefore, the collaborative production in networks, such as the wiki activity, enhances interaction, communication, curricular content sharing and the development of technological and pedagogical fluency. Thus the integration of educational technologies in network boosts didactic and methodological innovation through the organization of resources and study activities at the Moodle, leveraging the teaching-learning process and allowing the convergence between the modalities. |
id |
UFSM_ea9b98eef3e0f5a7d9340f1aeb5df5cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7110 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagemThe integration of educational technology in network and the convergence between the modalities in the teaching-learning processIntegração das tecnologias em redeConvergênciaPesquisa-açãoRecursos e atividade de estudoIntegration of network technologiesConvergenceAction researchResources and study activitiesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe focus of analysis is the integration of network technologies and the convergence between the educational modalities at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The aim was to investigate how the integration of network technologies occurs, especially the Moodle, and the convergence between the educational modalities at UFSM. The action research methodological procedures pervade the spiral cyclic motion (planning, action, observation, reflection, replanning and type Survey questionnaires). The results indicate that the integration of educational technologies in network is already happening at UFSM. This enables the convergence between the modalities through the production and implementation of resources and study activities according to the standardization of educational public policies. Therefore, the collaborative production in networks, such as the wiki activity, enhances interaction, communication, curricular content sharing and the development of technological and pedagogical fluency. Thus the integration of educational technologies in network boosts didactic and methodological innovation through the organization of resources and study activities at the Moodle, leveraging the teaching-learning process and allowing the convergence between the modalities.O foco de análise é a integração das tecnologias em rede e a convergência entre as modalidades educacionais na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Objetivou-se investigar como ocorre a integração das tecnologias educacionais em rede, em especial o Moodle, e a convergência entre modalidades na UFSM. Os procedimentos metodológicos de pesquisa-ação perpassam pelo movimento espiral cíclico (planejamento, ação, observação, reflexão, replanejamento e questionários do tipo Survey). Os resultados indicam que na UFSM a integração de tecnologias educacionais em rede já está ocorrendo. Isso viabiliza a convergência entre as modalidades através da produção e implementação de recursos e atividades de estudo segunda parametrização das políticas públicas educacionais. Desse modo, a produção colaborativa em redes como a atividade wiki potencializa a interação, comunicação e o compartilhamento de conteúdos curriculares e a construção da fluência tecnológico-pedagógica. Por conseguinte, conclui-se que a integração de tecnologias educacionais em rede potencializa inovação didático-metodológica através da organização de recursos e atividades de estudo no Moodle potencializando o processo ensino-aprendizagem e permitindo a convergência entre as modalidades.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMallmann, Elena Mariahttp://lattes.cnpq.br/4353719005526350Abegg, Ilsehttp://lattes.cnpq.br/5450252602273986Teixeira, Adriano Canabarrohttp://lattes.cnpq.br/1841882790688813Rocha, Karla Marques dahttp://lattes.cnpq.br/3301494042964760Sonego, Anna Helena Silveira2014-10-092014-10-092014-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSONEGO, Anna Helena Silveira. THE INTEGRATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY IN NETWORK AND THE CONVERGENCE BETWEEN THE MODALITIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. 2014. 257 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7110ark:/26339/00130000161tdporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-10-27T14:09:42Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7110Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-10-27T14:09:42Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem The integration of educational technology in network and the convergence between the modalities in the teaching-learning process |
title |
A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem |
spellingShingle |
A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem Sonego, Anna Helena Silveira Integração das tecnologias em rede Convergência Pesquisa-ação Recursos e atividade de estudo Integration of network technologies Convergence Action research Resources and study activities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem |
title_full |
A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem |
title_fullStr |
A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem |
title_full_unstemmed |
A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem |
title_sort |
A integração das tecnologias educacionais em rede e a convergência entre as modalidades no processo ensino-aprendizagem |
author |
Sonego, Anna Helena Silveira |
author_facet |
Sonego, Anna Helena Silveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mallmann, Elena Maria http://lattes.cnpq.br/4353719005526350 Abegg, Ilse http://lattes.cnpq.br/5450252602273986 Teixeira, Adriano Canabarro http://lattes.cnpq.br/1841882790688813 Rocha, Karla Marques da http://lattes.cnpq.br/3301494042964760 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sonego, Anna Helena Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Integração das tecnologias em rede Convergência Pesquisa-ação Recursos e atividade de estudo Integration of network technologies Convergence Action research Resources and study activities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Integração das tecnologias em rede Convergência Pesquisa-ação Recursos e atividade de estudo Integration of network technologies Convergence Action research Resources and study activities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The focus of analysis is the integration of network technologies and the convergence between the educational modalities at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The aim was to investigate how the integration of network technologies occurs, especially the Moodle, and the convergence between the educational modalities at UFSM. The action research methodological procedures pervade the spiral cyclic motion (planning, action, observation, reflection, replanning and type Survey questionnaires). The results indicate that the integration of educational technologies in network is already happening at UFSM. This enables the convergence between the modalities through the production and implementation of resources and study activities according to the standardization of educational public policies. Therefore, the collaborative production in networks, such as the wiki activity, enhances interaction, communication, curricular content sharing and the development of technological and pedagogical fluency. Thus the integration of educational technologies in network boosts didactic and methodological innovation through the organization of resources and study activities at the Moodle, leveraging the teaching-learning process and allowing the convergence between the modalities. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-09 2014-10-09 2014-03-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SONEGO, Anna Helena Silveira. THE INTEGRATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY IN NETWORK AND THE CONVERGENCE BETWEEN THE MODALITIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. 2014. 257 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7110 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/00130000161td |
identifier_str_mv |
SONEGO, Anna Helena Silveira. THE INTEGRATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY IN NETWORK AND THE CONVERGENCE BETWEEN THE MODALITIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. 2014. 257 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. ark:/26339/00130000161td |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7110 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172456195817472 |