Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garza, Adriana Yolanda Morales
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14762
Resumo: Globalization has caused an increase in market competition; because of this, in the last decades, firms have been looking for different ways to survive and generate high profits. Strategic alliances have become popular among corporations, as a way to reduce costs, gain knowledge, generate more innovative products, obtain different distribution channels, among other advantages. However, these types of organizations are not always successful. There is a lack of models in the literature that can evaluate the performance of partnerships and of each individual company making part of it. Thus, this study aims to develop a new generic model that can evaluate the performance of horizontal and vertical alliances, and also provide information about the business strategy that each different alliance should focus on to improve its performance. The new 3D model is based on two existing models, the Weise Model (2005) and the Petter Model (2012). In order to prove its applicability, it was implemented in two different strategic alliances in Santa Maria, RS, Sonnen Energia and APL - Metal Centro. Results from the evaluation of the performance of these two strategic alliances using the 3D Model, provide the users key information to ensure success in their short and long-term goals.
id UFSM_f484d3d0a5459a63f2e91a39ef693337
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/14762
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperaçãoModel for strategic analysis of company’s partnershipsParceriasAlianças estratégicasCompetitividadeEstratégias de negóciosPartnershipsStrategic alliancesCompetitivenessBusiness strategiesCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOGlobalization has caused an increase in market competition; because of this, in the last decades, firms have been looking for different ways to survive and generate high profits. Strategic alliances have become popular among corporations, as a way to reduce costs, gain knowledge, generate more innovative products, obtain different distribution channels, among other advantages. However, these types of organizations are not always successful. There is a lack of models in the literature that can evaluate the performance of partnerships and of each individual company making part of it. Thus, this study aims to develop a new generic model that can evaluate the performance of horizontal and vertical alliances, and also provide information about the business strategy that each different alliance should focus on to improve its performance. The new 3D model is based on two existing models, the Weise Model (2005) and the Petter Model (2012). In order to prove its applicability, it was implemented in two different strategic alliances in Santa Maria, RS, Sonnen Energia and APL - Metal Centro. Results from the evaluation of the performance of these two strategic alliances using the 3D Model, provide the users key information to ensure success in their short and long-term goals.A globalização provocou um aumento da concorrência no mercado; devido a isto, nas últimas décadas, as empresas têm buscado diferentes maneiras de sobreviver e gerar altos lucros. As alianças estratégicas tornaram-se populares entre as corporações, como forma de reduzir custos, obter conhecimento, gerar produtos mais inovadores, obter diferentes canais de distribuição, entre outras vantagens. No entanto, esses tipos de organizações nem sempre são bem-sucedidos. Há uma falta de modelos na literatura que possam avaliar o desempenho de parcerias e de cada empresa individual fazendo parte dela. Assim, este estudo pretende desenvolver um novo modelo genérico que possa avaliar o desempenho de alianças horizontais e verticais e fornecer informações sobre a estratégia de negócios em que cada aliança deve se concentrar para melhorar seu desempenho. O novo modelo 3D baseia-se em dois modelos existentes, o modelo Weise (2005) e o modelo Petter (2012). Para provar sua aplicabilidade, foi implementado em duas alianças estratégicas diferentes em Santa Maria, RS: Sonnen Energia e APL - Metal Centro. Resultados da avaliação do desempenho dessas duas alianças estratégicas usando o modelo 3D, fornecem aos usuários informações importantes para garantir o sucesso em seus objetivos de curto e longo prazos.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEngenharia de ProduçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoCentro de TecnologiaWeise, Andreas Dittmarhttp://lattes.cnpq.br/1329623071793399Hornburg, Ricardo Andréhttp://lattes.cnpq.br/9095738380799368Garza, Adriana Yolanda Morales2018-11-06T19:49:56Z2018-11-06T19:49:56Z2018-01-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/14762porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-11-07T05:01:06Zoai:repositorio.ufsm.br:1/14762Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-11-07T05:01:06Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperação
Model for strategic analysis of company’s partnerships
title Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperação
spellingShingle Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperação
Garza, Adriana Yolanda Morales
Parcerias
Alianças estratégicas
Competitividade
Estratégias de negócios
Partnerships
Strategic alliances
Competitiveness
Business strategies
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
title_short Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperação
title_full Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperação
title_fullStr Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperação
title_full_unstemmed Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperação
title_sort Modelo para avaliação estratégica de redes de cooperação
author Garza, Adriana Yolanda Morales
author_facet Garza, Adriana Yolanda Morales
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Weise, Andreas Dittmar
http://lattes.cnpq.br/1329623071793399
Hornburg, Ricardo André
http://lattes.cnpq.br/9095738380799368
dc.contributor.author.fl_str_mv Garza, Adriana Yolanda Morales
dc.subject.por.fl_str_mv Parcerias
Alianças estratégicas
Competitividade
Estratégias de negócios
Partnerships
Strategic alliances
Competitiveness
Business strategies
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
topic Parcerias
Alianças estratégicas
Competitividade
Estratégias de negócios
Partnerships
Strategic alliances
Competitiveness
Business strategies
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
description Globalization has caused an increase in market competition; because of this, in the last decades, firms have been looking for different ways to survive and generate high profits. Strategic alliances have become popular among corporations, as a way to reduce costs, gain knowledge, generate more innovative products, obtain different distribution channels, among other advantages. However, these types of organizations are not always successful. There is a lack of models in the literature that can evaluate the performance of partnerships and of each individual company making part of it. Thus, this study aims to develop a new generic model that can evaluate the performance of horizontal and vertical alliances, and also provide information about the business strategy that each different alliance should focus on to improve its performance. The new 3D model is based on two existing models, the Weise Model (2005) and the Petter Model (2012). In order to prove its applicability, it was implemented in two different strategic alliances in Santa Maria, RS, Sonnen Energia and APL - Metal Centro. Results from the evaluation of the performance of these two strategic alliances using the 3D Model, provide the users key information to ensure success in their short and long-term goals.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-06T19:49:56Z
2018-11-06T19:49:56Z
2018-01-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14762
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14762
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Engenharia de Produção
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
Centro de Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Engenharia de Produção
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
Centro de Tecnologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922155856134144