Desafios ambientais na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000003t9d |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857 |
Resumo: | Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity. |
id |
UFSM_f53ce9e9dc219be4de59bba0c6a82195 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6857 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Desafios ambientais na educação infantilEnvironmental challenges of infant educationEducação ambientalEducação infantilReferenciais curricularesMaterialDidático do PROBIOEnvironmental educationChildren educationCurricula referenceDidactical materialCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOWorking on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity.Trabalhar a Educação Ambiental na Educação Infantil, torna-se relevante, quando esse trabalho é diferenciado em relação ao que se presencia nos currículos e nas práticas educativas das instituições, o qual se restringe a ser esporádico, superficial e equivocado, subjugando o sujeito criança como um ser que não irá entender conceitos mais elaborados e, com isso, negando o próprio diálogo em torno de informações que possibilitam a sua reflexão. No currículo apenas são enfocadas datas comemorativas, que em relação ao Meio Ambiente se restringe ao seu dia, sem profundidade para construção do conhecimento sobre a diversidade das realidades ambientais. Frente a isso, enfrentou-se o desafio de trabalhar questões ambientais na Educação Infantil, através da investigação-ação, utilizando materiais didáticos produzido pelo Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), a fim de contribuir para a conscientização dos alunos, familiares e comunidade, em relação à conservação e utilização sustentável da biodiversidade brasileira.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Saito, Carlos Hiroohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727566U9Klinke, Karinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763848Z3Henn, Rosemeri2008-12-122008-12-122008-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfHENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857ark:/26339/0013000003t9dporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-02-09T11:22:29Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6857Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-02-09T11:22:29Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desafios ambientais na educação infantil Environmental challenges of infant education |
title |
Desafios ambientais na educação infantil |
spellingShingle |
Desafios ambientais na educação infantil Henn, Rosemeri Educação ambiental Educação infantil Referenciais curriculares Material Didático do PROBIO Environmental education Children education Curricula reference Didactical material CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Desafios ambientais na educação infantil |
title_full |
Desafios ambientais na educação infantil |
title_fullStr |
Desafios ambientais na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Desafios ambientais na educação infantil |
title_sort |
Desafios ambientais na educação infantil |
author |
Henn, Rosemeri |
author_facet |
Henn, Rosemeri |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bastos, Fábio da Purificação de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6 Saito, Carlos Hiroo http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727566U9 Klinke, Karina http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763848Z3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Henn, Rosemeri |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ambiental Educação infantil Referenciais curriculares Material Didático do PROBIO Environmental education Children education Curricula reference Didactical material CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação ambiental Educação infantil Referenciais curriculares Material Didático do PROBIO Environmental education Children education Curricula reference Didactical material CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-12 2008-12-12 2008-06-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000003t9d |
identifier_str_mv |
HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008. ark:/26339/0013000003t9d |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172277665267712 |