Desafios ambientais na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henn, Rosemeri
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/0013000003t9d
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857
Resumo: Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity.
id UFSM_f53ce9e9dc219be4de59bba0c6a82195
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6857
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Desafios ambientais na educação infantilEnvironmental challenges of infant educationEducação ambientalEducação infantilReferenciais curricularesMaterialDidático do PROBIOEnvironmental educationChildren educationCurricula referenceDidactical materialCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOWorking on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity.Trabalhar a Educação Ambiental na Educação Infantil, torna-se relevante, quando esse trabalho é diferenciado em relação ao que se presencia nos currículos e nas práticas educativas das instituições, o qual se restringe a ser esporádico, superficial e equivocado, subjugando o sujeito criança como um ser que não irá entender conceitos mais elaborados e, com isso, negando o próprio diálogo em torno de informações que possibilitam a sua reflexão. No currículo apenas são enfocadas datas comemorativas, que em relação ao Meio Ambiente se restringe ao seu dia, sem profundidade para construção do conhecimento sobre a diversidade das realidades ambientais. Frente a isso, enfrentou-se o desafio de trabalhar questões ambientais na Educação Infantil, através da investigação-ação, utilizando materiais didáticos produzido pelo Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), a fim de contribuir para a conscientização dos alunos, familiares e comunidade, em relação à conservação e utilização sustentável da biodiversidade brasileira.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoBastos, Fábio da Purificação dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6Saito, Carlos Hiroohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727566U9Klinke, Karinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763848Z3Henn, Rosemeri2008-12-122008-12-122008-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfHENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857ark:/26339/0013000003t9dporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-02-09T11:22:29Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6857Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-02-09T11:22:29Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Desafios ambientais na educação infantil
Environmental challenges of infant education
title Desafios ambientais na educação infantil
spellingShingle Desafios ambientais na educação infantil
Henn, Rosemeri
Educação ambiental
Educação infantil
Referenciais curriculares
Material
Didático do PROBIO
Environmental education
Children education
Curricula reference
Didactical material
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Desafios ambientais na educação infantil
title_full Desafios ambientais na educação infantil
title_fullStr Desafios ambientais na educação infantil
title_full_unstemmed Desafios ambientais na educação infantil
title_sort Desafios ambientais na educação infantil
author Henn, Rosemeri
author_facet Henn, Rosemeri
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bastos, Fábio da Purificação de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786638T6
Saito, Carlos Hiroo
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727566U9
Klinke, Karina
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763848Z3
dc.contributor.author.fl_str_mv Henn, Rosemeri
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental
Educação infantil
Referenciais curriculares
Material
Didático do PROBIO
Environmental education
Children education
Curricula reference
Didactical material
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação ambiental
Educação infantil
Referenciais curriculares
Material
Didático do PROBIO
Environmental education
Children education
Curricula reference
Didactical material
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Working on Environmental Education with Children can become outstanding when this work is different in relation to what we are presented on the curriculum and on school practices, where it is restricted on being sporadic, superficial and misunderstood, underestimating our subject the children , who are considered unable to understand deeper concepts, and denying any possibility of self dialogue or reflection upon the information that surrounds them. The curriculum is only focusing the celebration of important dates, which are restricted to one day, without any deeper debate concerning knowledge construction on the huge variety of environmental realities. Once having the problem, the challenge of working on environmental questions on Children Education was faced through action-investigation, using didactics material produced by the project Projeto de Conservação e Utilização Sustentável da Diversidade Biológica Brasileira (PROBIO), due to help on students awareness, families and communities concerning the supportive usage and conservation of the Brazilian Biodiversity.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-12
2008-12-12
2008-06-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/0013000003t9d
identifier_str_mv HENN, Rosemeri. ENVIRONMENTAL CHALLENGES OF INFANT EDUCATION. 2008. 424 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
ark:/26339/0013000003t9d
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172277665267712