APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Muiraquitã (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3753 |
Resumo: | The historical process of building the identity of Early Childhood Education has developed from tensions that result in different positions on the purposes of this school stage. The curricular organization has been constituted in a sinuous way, in face of the constant challenges to conceive a proposal that meets the specificities of children's learning and development. The present text intends to verify advances and gaps present in the official curricular documents, such as RCNEI, DCNEI and BNCC, to promote conditions that allow the construction of an integrative vision on aspects that favor children's learning and development. This is a bibliographic research based on studies on childhood and analysis of works that addressed discussions on the curricular proposals for Early Childhood Education. Even with the identified gaps, the documents analyzed represent the movement of educational policies and advances can be identified in the construction of the identity of Early Childhood Education. |
id |
UFAC-1_05da9fcbb1aae71cf256caf27ccd4db0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3753 |
network_acronym_str |
UFAC-1 |
network_name_str |
Muiraquitã (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAREducação Infantil. Documentos Curriculares Oficiais. Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil.The historical process of building the identity of Early Childhood Education has developed from tensions that result in different positions on the purposes of this school stage. The curricular organization has been constituted in a sinuous way, in face of the constant challenges to conceive a proposal that meets the specificities of children's learning and development. The present text intends to verify advances and gaps present in the official curricular documents, such as RCNEI, DCNEI and BNCC, to promote conditions that allow the construction of an integrative vision on aspects that favor children's learning and development. This is a bibliographic research based on studies on childhood and analysis of works that addressed discussions on the curricular proposals for Early Childhood Education. Even with the identified gaps, the documents analyzed represent the movement of educational policies and advances can be identified in the construction of the identity of Early Childhood Education.O processo histórico de construção da identidade da Educação Infantil tem se desenvolvido a partir de tensões que resultam em distintos posicionamentos sobre as finalidades dessa etapa escolar. A organização curricular tem se constituído de maneira sinuosa, frente aos constantes desafios para conceber uma proposta que realmente atenda às especificidades da aprendizagem e desenvolvimento das crianças. O presente texto pretende verificar avanços e lacunas presentes nos documentos curriculares oficiais, como RCNEI, DCNEI e BNCC, para promover condições que possibilitem a construção de uma visão integradora sobre aspectos que favorecem a aprendizagem e o desenvolvimento infantil. Trata-se de uma pesquisa de caráter bibliográfico pautada em estudos sobre a infância e análises de trabalhos que abordaram discussões sobre as propostas curriculares para a Educação Infantil. Mesmo com as lacunas identificadas, os documentos analisados representam todo movimento das políticas educacionais e alguns avanços podem ser identificados na construção da identidade da Educação Infantil.Nepan Editora2020-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/375310.29327/210932.8.1-4Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020)2525-59241807-185610.29327/210932.8.1reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3753/2365Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADESinfo:eu-repo/semantics/openAccess Persicheto, Aline Juliana OjaPerez, Marcia Cristina Argenti 2021-09-06T23:14:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3753Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2021-09-06T23:14:32Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR |
title |
APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR |
spellingShingle |
APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR Persicheto, Aline Juliana Oja Educação Infantil. Documentos Curriculares Oficiais. Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. |
title_short |
APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR |
title_full |
APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR |
title_fullStr |
APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR |
title_full_unstemmed |
APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR |
title_sort |
APRENDIZAGEM NA INFÂNCIA: DIÁLOGOS ENTRE OS REFERENCIAIS CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL, AS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR |
author |
Persicheto, Aline Juliana Oja |
author_facet |
Persicheto, Aline Juliana Oja Perez, Marcia Cristina Argenti |
author_role |
author |
author2 |
Perez, Marcia Cristina Argenti |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Persicheto, Aline Juliana Oja Perez, Marcia Cristina Argenti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil. Documentos Curriculares Oficiais. Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. |
topic |
Educação Infantil. Documentos Curriculares Oficiais. Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. |
description |
The historical process of building the identity of Early Childhood Education has developed from tensions that result in different positions on the purposes of this school stage. The curricular organization has been constituted in a sinuous way, in face of the constant challenges to conceive a proposal that meets the specificities of children's learning and development. The present text intends to verify advances and gaps present in the official curricular documents, such as RCNEI, DCNEI and BNCC, to promote conditions that allow the construction of an integrative vision on aspects that favor children's learning and development. This is a bibliographic research based on studies on childhood and analysis of works that addressed discussions on the curricular proposals for Early Childhood Education. Even with the identified gaps, the documents analyzed represent the movement of educational policies and advances can be identified in the construction of the identity of Early Childhood Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3753 10.29327/210932.8.1-4 |
url |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3753 |
identifier_str_mv |
10.29327/210932.8.1-4 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3753/2365 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Nepan Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
Nepan Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020) 2525-5924 1807-1856 10.29327/210932.8.1 reponame:Muiraquitã (Online) instname:Universidade Federal do Acre (UFAC) instacron:UFAC |
instname_str |
Universidade Federal do Acre (UFAC) |
instacron_str |
UFAC |
institution |
UFAC |
reponame_str |
Muiraquitã (Online) |
collection |
Muiraquitã (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC) |
repository.mail.fl_str_mv |
muiraquita.ppgli@ufac.br |
_version_ |
1798329506866397184 |