Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000300005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5112
Resumo: The aim of this paper is to present a study on the Continuing Education Program of a Teaching Hospital in the city of São Paulo, aiming to raise subsidies for its improvement from an interdisciplinary point of view. Data were collected with the program coordinators by means of a semi-structured interview and the questionnaire consisted of open and multiple-choice questions applied to 100 nurses into the Hospital. The results suggested some thoughts on the development of nursing educational processes, identifying challenges to be exceeded by the group. It was concluded that to change the nursing professional education into a continuous process, it must be considered the daily work as a support of the educational process, source of knowledge and object of transformation, which will favor a collective and interdisciplinary participation.
id UFSP_002d40f82687183122155f4baa7b33fa
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5112
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológicaContinuing education in nursing: a methodological proposalEducación continuada en enfermería: una propuesta metodológicaContinuing education in nursingPermanent education in healthEducational processesInterdisciplinarityEducação continuada em enfermagemEducação permanente em SaúdeProcessos educativosInterdisciplinaridadeThe aim of this paper is to present a study on the Continuing Education Program of a Teaching Hospital in the city of São Paulo, aiming to raise subsidies for its improvement from an interdisciplinary point of view. Data were collected with the program coordinators by means of a semi-structured interview and the questionnaire consisted of open and multiple-choice questions applied to 100 nurses into the Hospital. The results suggested some thoughts on the development of nursing educational processes, identifying challenges to be exceeded by the group. It was concluded that to change the nursing professional education into a continuous process, it must be considered the daily work as a support of the educational process, source of knowledge and object of transformation, which will favor a collective and interdisciplinary participation.Este artículo tiene el objetivo de presentar un estudio sobre el Programa de Educación Conitunada de un Hospital de apoyo a la enseñanza en el municipio de São Paulo, teniendo en cuenta levantar subsidio para su perfeccionamiento en la perspectiva interdisciplinar. Los datos fueron obtenidos de encuesta semiestructuradas con las coordinadoras del programa y cuestionario compuesto de cuestiones abiertas y de múltiple elección aplicado a 100 (cien) enfermeros del Hospital. Los resultados sugerieron reflexiones sobre el desarrollo de los procesos educativos en enfermería, identificando desafios que deben ser superados por el grupo. Se concluye que para hacer de la educación de los profesionales de enfermaje un proceso permanente se debe considerar el trabajo diario como eje del proceso educativo, fuente de conocimiento y objeto de transformación que privilegia la participación colectiva e interdisciplinar.Este artigo tem o objetivo de apresentar um estudo sobre o Programa de Educação Continuada de um Hospital de Apoio ao Ensino no município de São Paulo, tendo em vista levantar subsídios para seu aprimoramento na perspectiva interdisciplinar. Os dados foram obtidos de entrevista semi-estruturada com as coordenadoras do programa e questionário composto de questões abertas e de múltipla escolha aplicado a 100 enfermeiros do Hospital. Os resultados sugeriram reflexões sobre o desenvolvimento dos processos educativos em enfermagem, identificando desafios a superar pelo grupo. Conclui-se que para fazer da educação dos profissionais de enfermagem um processo permanente, deve-se considerar o trabalho diário como eixo do processo educativo, fonte de conhecimento e objeto de transformação que privilegia participação coletiva e interdisciplinar.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Programa de Mestrado Ensino em Ciências da SaúdeUNIFESP, Programa de Mestrado Ensino em Ciências da SaúdeSciELOAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP]Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]2015-06-14T13:40:59Z2015-06-14T13:40:59Z2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion362-366application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000300005Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 62, n. 3, p. 362-366, 2009.10.1590/S0034-71672009000300005S0034-71672009000300005.pdf0034-7167S0034-71672009000300005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5112porRevista Brasileira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T22:32:54Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5112Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T22:32:54Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica
Continuing education in nursing: a methodological proposal
Educación continuada en enfermería: una propuesta metodológica
title Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica
spellingShingle Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica
Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP]
Continuing education in nursing
Permanent education in health
Educational processes
Interdisciplinarity
Educação continuada em enfermagem
Educação permanente em Saúde
Processos educativos
Interdisciplinaridade
title_short Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica
title_full Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica
title_fullStr Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica
title_full_unstemmed Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica
title_sort Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica
author Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP]
author_facet Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP]
Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]
author_role author
author2 Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP]
Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing education in nursing
Permanent education in health
Educational processes
Interdisciplinarity
Educação continuada em enfermagem
Educação permanente em Saúde
Processos educativos
Interdisciplinaridade
topic Continuing education in nursing
Permanent education in health
Educational processes
Interdisciplinarity
Educação continuada em enfermagem
Educação permanente em Saúde
Processos educativos
Interdisciplinaridade
description The aim of this paper is to present a study on the Continuing Education Program of a Teaching Hospital in the city of São Paulo, aiming to raise subsidies for its improvement from an interdisciplinary point of view. Data were collected with the program coordinators by means of a semi-structured interview and the questionnaire consisted of open and multiple-choice questions applied to 100 nurses into the Hospital. The results suggested some thoughts on the development of nursing educational processes, identifying challenges to be exceeded by the group. It was concluded that to change the nursing professional education into a continuous process, it must be considered the daily work as a support of the educational process, source of knowledge and object of transformation, which will favor a collective and interdisciplinary participation.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-01
2015-06-14T13:40:59Z
2015-06-14T13:40:59Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000300005
Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 62, n. 3, p. 362-366, 2009.
10.1590/S0034-71672009000300005
S0034-71672009000300005.pdf
0034-7167
S0034-71672009000300005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5112
url http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000300005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5112
identifier_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 62, n. 3, p. 362-366, 2009.
10.1590/S0034-71672009000300005
S0034-71672009000300005.pdf
0034-7167
S0034-71672009000300005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 362-366
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268342388654080