Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000300005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5112 |
Resumo: | The aim of this paper is to present a study on the Continuing Education Program of a Teaching Hospital in the city of São Paulo, aiming to raise subsidies for its improvement from an interdisciplinary point of view. Data were collected with the program coordinators by means of a semi-structured interview and the questionnaire consisted of open and multiple-choice questions applied to 100 nurses into the Hospital. The results suggested some thoughts on the development of nursing educational processes, identifying challenges to be exceeded by the group. It was concluded that to change the nursing professional education into a continuous process, it must be considered the daily work as a support of the educational process, source of knowledge and object of transformation, which will favor a collective and interdisciplinary participation. |
id |
UFSP_002d40f82687183122155f4baa7b33fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5112 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológicaContinuing education in nursing: a methodological proposalEducación continuada en enfermería: una propuesta metodológicaContinuing education in nursingPermanent education in healthEducational processesInterdisciplinarityEducação continuada em enfermagemEducação permanente em SaúdeProcessos educativosInterdisciplinaridadeThe aim of this paper is to present a study on the Continuing Education Program of a Teaching Hospital in the city of São Paulo, aiming to raise subsidies for its improvement from an interdisciplinary point of view. Data were collected with the program coordinators by means of a semi-structured interview and the questionnaire consisted of open and multiple-choice questions applied to 100 nurses into the Hospital. The results suggested some thoughts on the development of nursing educational processes, identifying challenges to be exceeded by the group. It was concluded that to change the nursing professional education into a continuous process, it must be considered the daily work as a support of the educational process, source of knowledge and object of transformation, which will favor a collective and interdisciplinary participation.Este artículo tiene el objetivo de presentar un estudio sobre el Programa de Educación Conitunada de un Hospital de apoyo a la enseñanza en el municipio de São Paulo, teniendo en cuenta levantar subsidio para su perfeccionamiento en la perspectiva interdisciplinar. Los datos fueron obtenidos de encuesta semiestructuradas con las coordinadoras del programa y cuestionario compuesto de cuestiones abiertas y de múltiple elección aplicado a 100 (cien) enfermeros del Hospital. Los resultados sugerieron reflexiones sobre el desarrollo de los procesos educativos en enfermería, identificando desafios que deben ser superados por el grupo. Se concluye que para hacer de la educación de los profesionales de enfermaje un proceso permanente se debe considerar el trabajo diario como eje del proceso educativo, fuente de conocimiento y objeto de transformación que privilegia la participación colectiva e interdisciplinar.Este artigo tem o objetivo de apresentar um estudo sobre o Programa de Educação Continuada de um Hospital de Apoio ao Ensino no município de São Paulo, tendo em vista levantar subsídios para seu aprimoramento na perspectiva interdisciplinar. Os dados foram obtidos de entrevista semi-estruturada com as coordenadoras do programa e questionário composto de questões abertas e de múltipla escolha aplicado a 100 enfermeiros do Hospital. Os resultados sugeriram reflexões sobre o desenvolvimento dos processos educativos em enfermagem, identificando desafios a superar pelo grupo. Conclui-se que para fazer da educação dos profissionais de enfermagem um processo permanente, deve-se considerar o trabalho diário como eixo do processo educativo, fonte de conhecimento e objeto de transformação que privilegia participação coletiva e interdisciplinar.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Programa de Mestrado Ensino em Ciências da SaúdeUNIFESP, Programa de Mestrado Ensino em Ciências da SaúdeSciELOAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP]Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]2015-06-14T13:40:59Z2015-06-14T13:40:59Z2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion362-366application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000300005Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 62, n. 3, p. 362-366, 2009.10.1590/S0034-71672009000300005S0034-71672009000300005.pdf0034-7167S0034-71672009000300005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5112porRevista Brasileira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T22:32:54Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5112Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T22:32:54Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica Continuing education in nursing: a methodological proposal Educación continuada en enfermería: una propuesta metodológica |
title |
Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica |
spellingShingle |
Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP] Continuing education in nursing Permanent education in health Educational processes Interdisciplinarity Educação continuada em enfermagem Educação permanente em Saúde Processos educativos Interdisciplinaridade |
title_short |
Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica |
title_full |
Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica |
title_fullStr |
Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica |
title_full_unstemmed |
Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica |
title_sort |
Educação continuada em enfermagem: uma proposta metodológica |
author |
Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP] |
author_facet |
Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP] Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Gizelda Monteiro da [UNIFESP] Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuing education in nursing Permanent education in health Educational processes Interdisciplinarity Educação continuada em enfermagem Educação permanente em Saúde Processos educativos Interdisciplinaridade |
topic |
Continuing education in nursing Permanent education in health Educational processes Interdisciplinarity Educação continuada em enfermagem Educação permanente em Saúde Processos educativos Interdisciplinaridade |
description |
The aim of this paper is to present a study on the Continuing Education Program of a Teaching Hospital in the city of São Paulo, aiming to raise subsidies for its improvement from an interdisciplinary point of view. Data were collected with the program coordinators by means of a semi-structured interview and the questionnaire consisted of open and multiple-choice questions applied to 100 nurses into the Hospital. The results suggested some thoughts on the development of nursing educational processes, identifying challenges to be exceeded by the group. It was concluded that to change the nursing professional education into a continuous process, it must be considered the daily work as a support of the educational process, source of knowledge and object of transformation, which will favor a collective and interdisciplinary participation. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-01 2015-06-14T13:40:59Z 2015-06-14T13:40:59Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000300005 Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 62, n. 3, p. 362-366, 2009. 10.1590/S0034-71672009000300005 S0034-71672009000300005.pdf 0034-7167 S0034-71672009000300005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5112 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000300005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5112 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 62, n. 3, p. 362-366, 2009. 10.1590/S0034-71672009000300005 S0034-71672009000300005.pdf 0034-7167 S0034-71672009000300005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
362-366 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268342388654080 |