Os cuidados de enfermagem na percepção da criança hospitalizada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Priscila Mattos
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: da Silva, Liliane Faria, Bastos Depianti, Jessica Renata [UNIFESP], Cursino, Emilia Gallindo, Ribeiro, Circea Amalia [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690405i
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/57707
Resumo: Objective: to describe the perception of hospitalized children of school age, on nursing care and understand what are, from their perspective, the best ways to address it to when performing such care. Method: qualitative, descriptive, exploratory research, with concepts of Vygotsky used as theoretical framework. The data collection occurred through interviews mediated by drawings and was performed with ten school children, with the interview later transcribed and submitted to a thematic analysis. Results: showed the importance of playing during hospitalization, of a friendly and caring approach and providing explanations regarding the performed procedures. Conclusion: nursing professionals need to consider how the children would like to receive the care being provided, so that their singularities are respected, characterizing nursing actions according to a perspective of the whole human being.
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spelling Os cuidados de enfermagem na percepção da criança hospitalizadaNursing care through the perception of hospitalized childrenHospitalized ChildChild CareNursing carePediatric NursingProfessional-Patient RelationshipCriança HospitalizadaCuidado da CriançaCuidados de EnfermagemEnfermagem PediátricaRelações Profissional-PacienteObjective: to describe the perception of hospitalized children of school age, on nursing care and understand what are, from their perspective, the best ways to address it to when performing such care. Method: qualitative, descriptive, exploratory research, with concepts of Vygotsky used as theoretical framework. The data collection occurred through interviews mediated by drawings and was performed with ten school children, with the interview later transcribed and submitted to a thematic analysis. Results: showed the importance of playing during hospitalization, of a friendly and caring approach and providing explanations regarding the performed procedures. Conclusion: nursing professionals need to consider how the children would like to receive the care being provided, so that their singularities are respected, characterizing nursing actions according to a perspective of the whole human being.Objetivo: descrever a percepção da criança hospitalizada, em idade escolar, acerca dos cuidados de enfermagem e compreender quais são, sob sua perspectiva, as melhores formas de abordá-la para a realização desses cuidados. Método: pesquisa qualitativa, descritiva, exploratória, que utilizou as concepções de Vygotsky como referencial teórico. A coleta de dados deu-se com a entrevista mediada por desenho e foi realizada com dez crianças em idade escolar, sendo a entrevista transcrita e submetida à análise temática. Resultados: sinalizaram para a importância do brincar durante a hospitalização, da abordagem cordial e carinhosa e das explicações quanto aos procedimentos realizados. Conclusão: os profissionais de enfermagem precisam levar em consideração a forma como as crianças gostariam de receber os cuidados de modo que suas singularidades sejam respeitadas, caracterizando as ações de enfermagem segundo uma perspectiva de ser humano integral.Fac Pequeno Principe, Nursing Residency Program Child & Adolescent Hlth, Curitiba, Parana, BrazilUniv Fed Fluminense, Nursing Sch Aurora de Afonso Costa, Rio De Janeiro, BrazilUniv Fed Sao Paulo, Paulista Nursing Sch, Sao Paulo, BrazilUniv Fed Sao Paulo, Paulista Nursing Sch, Sao Paulo, BrazilWeb of ScienceAssoc Brasileira Enfermagem2020-08-14T13:44:31Z2020-08-14T13:44:31Z2016info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion603-609application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690405iRevista Brasileira De Enfermagem. Brasilia Df, v. 69, n. 4, p. 603-609, 2016.10.1590/0034-7167.2016690405iWOS000404280000005-en.pdfWOS000404280000005-pt.pdf0034-7167S0034-71672016000400646https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/57707WOS:000404280000005engporRevista Brasileira De EnfermagemBrasilia Dfinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Priscila Mattosda Silva, Liliane FariaBastos Depianti, Jessica Renata [UNIFESP]Cursino, Emilia GallindoRibeiro, Circea Amalia [UNIFESP]reponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-01T10:25:34Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/57707Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-01T10:25:34Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
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