Avaliação das competências dos professores de enfermagem para administrar programas educativos para adultos
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20140025 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8255 |
Resumo: | Objective:To evaluate the performance that nurses, nursing teachers, assigns itself the competencies to administer educational programs for adults.Methods:Descriptive study, comparative, transversal and quantitative, developed with 226 nurses teachers of undergraduate courses in nursing relating to the state of São Paulo. Data were collected with Likert scale, launched in Excel® spreadsheet and analyzed by descriptive statistics and nonparametric tests of Wilcoxon and Friedman.Results:The population was predominantly between 46-55 years (87/38,49%) were women (198/87, 61) and masters (180/79, 65%). Teachers considered themselves distant from competencies which hoped to achieve, how to manage programs, what requires domain policies, budgets and marketing was the list of lower performance compared to others. Conclusion: Administer educational programs for adults is still something unexplored and little experienced by these teachers. |
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Avaliação das competências dos professores de enfermagem para administrar programas educativos para adultosEvaluation of teacher competencies of nursing to managing educational programs for adultsEvaluación de las competencias de los profesores de enfermería para la gestión de programas educativos para adultosNursingEducation, HigherFaculty, NursingModels, EducationalProfessional CompetenceEnfermagemEducação superiorDocentes de EnfermagemModelos educacionaisCompetência profissionalObjective:To evaluate the performance that nurses, nursing teachers, assigns itself the competencies to administer educational programs for adults.Methods:Descriptive study, comparative, transversal and quantitative, developed with 226 nurses teachers of undergraduate courses in nursing relating to the state of São Paulo. Data were collected with Likert scale, launched in Excel® spreadsheet and analyzed by descriptive statistics and nonparametric tests of Wilcoxon and Friedman.Results:The population was predominantly between 46-55 years (87/38,49%) were women (198/87, 61) and masters (180/79, 65%). Teachers considered themselves distant from competencies which hoped to achieve, how to manage programs, what requires domain policies, budgets and marketing was the list of lower performance compared to others. Conclusion: Administer educational programs for adults is still something unexplored and little experienced by these teachers.Objetivo:Evaluar el desempeño que el enfermero docente atribuye a si en las competencias para administrar los programas de educación para adultos.Métodos:Estudio descriptivo, comparativo, transversal ycuantitativo, llevado a cabo con 226 profesores enfermeros de cursos de graduación en enfermería de São Paulo. Los datos fueron recogidos mediante una escala tipo Likert, introducido en la hoja de cálculo Excel® y analizados mediante estadística descriptiva y pruebas no paramétricas de Wilcoxon y Friedman.Resultados:La población tenía predominantemente entre 46-55 años (87/38, el 49%) eran mujeres (198/87, 61) y maestros (180/79, el 65%). Los profesores se consideraron lejos de las competencias que pretendían lograr, como gestionar los programas, lo que requiere el dominio de las políticas, presupuestos y marketing, que fue la lista de menor rendimiento en comparación a los demás.Conclusión:Administrar programas educativos para los adultos es todavía algo poco inexplorado por estos maestros.O objetivo deste estudo foi avaliar o desempenho que o enfermeiro docentede enfermagem atribui a si nas competências para administrar programas educativos para adultos.Métodos:Estudo descritivo, comparativo, transversal e quantitativo, desenvolvido com 226 docentes enfermeiros de cursos de graduação em enfermagem paulistanos. Os dados foram colhidos com escala de Likert, lançados em planilha Excel® e analisados por estatística descritiva e testes não paramétricos de Wilcoxon e Friedman.Resultados:A população tinha predominantemente entre 46 e 55 anos (87/38,49%), eram mulheres (198/87,61) e mestres (180/79,65%). Os professores consideraram-se distantes das competências que almejavam alcançar, como administrar programas, o que requer domínio de políticas, orçamentos e marketing, o rol de mais baixo desempenho em comparação aos demais.Conclusão:Administrar programas educativos para adultos ainda é algo pouco explorado e pouco experenciado por esses docentes.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOUniversidade Federal do Rio de JaneiroUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Draganov, Patricia BoverSanna, Maria Cristina2015-06-14T13:46:57Z2015-06-14T13:46:57Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion167-174application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20140025Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 167-174, 2014.10.5935/1414-8145.20140025S1414-81452014000100167.pdf1414-8145S1414-81452014000100167http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8255porEscola Anna Neryinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T07:55:43Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8255Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T07:55:43Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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