Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em Saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832008000400017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4718 |
Resumo: | New electronic mediation technologies challenge the players in the educational process and make it necessary to define the pedagogical model adopted. The aim of this study was to analyze discussion lists as a teaching and learning strategy for a semi-distant educational proposal. A discussion list was created within the discipline of Educational Practices of a health education specialization program. The core issues guiding the data analysis were the expectations, possibilities, difficulties and role of the discussion list within the teaching and learning process from the students' point of view. The difficulties were centered on the availability of internet access, inexperience, time management and lack of personal contact. Space-time facility, expansion of asynchronous communication channels and creation of a collaborative learning community were among the possibilities highlighted. |
id |
UFSP_11cac01b1e949bcfa3a8634638df6c93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4718 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em SaúdeDiscussion lists as a teaching and learning strategy for postgraduate health studiesLista de discusión como estrategia de enseñanza-aprendizaje en el postgrado en saludEducational technologyDiscussion listTeaching and learning strategiesConstructivismHealth educationTecnologia educacionalLista de discussãoEstratégias de ensino-aprendizagemConstrutivismoEducação em saúdeNew electronic mediation technologies challenge the players in the educational process and make it necessary to define the pedagogical model adopted. The aim of this study was to analyze discussion lists as a teaching and learning strategy for a semi-distant educational proposal. A discussion list was created within the discipline of Educational Practices of a health education specialization program. The core issues guiding the data analysis were the expectations, possibilities, difficulties and role of the discussion list within the teaching and learning process from the students' point of view. The difficulties were centered on the availability of internet access, inexperience, time management and lack of personal contact. Space-time facility, expansion of asynchronous communication channels and creation of a collaborative learning community were among the possibilities highlighted.Las nuevas tecnologías de mediación electrónica desafían a los actores del proceso educativo y requieren la definición del modelo pedagógico adoptado. El objetivo de este trabajo es analizar la lista de discusión como estrategia de la enseñanza-aprendizaje en una propuesta educativa semi-presencial. La lista de discusión se creó en la disciplina Prácticas Educativas del curso de especialización en Educación en Salud. Los núcleos que orientan el análisis de los datos son: expectativas, posibilidades, dificultades y papel de la lista de discusión en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la óptica de los discentes. Las dificultades se centraron en la disponibilidad de acceso a Internet, inexperiencia, administración del tiempo y ausencia de contacto personal. Respecto a las posibilidades, se destacan las facilidades espacio-temporales, la ampliación de los canales de comunicación asíncrona y la creación de una comunidad colaborativa de aprendizaje.As novas tecnologias de mediação eletrônica desafiam os atores do processo educativo e requerem a definição do modelo pedagógico adotado. O objetivo deste trabalho foi analisar a lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem numa proposta educativa semipresencial. A lista de discussão foi criada na disciplina Práticas Educativas do curso de especialização em Educação em Saúde. Os núcleos que orientaram a análise dos dados foram: expectativas, possibilidades, dificuldades e papel da lista de discussão no processo de ensino-aprendizagem, na ótica dos discentes. As dificuldades se centraram na disponibilidade de acesso a internet, inexperiência, administração do tempo e ausência de contato pessoal. Quanto às possibilidades, destacaram-se as facilidades espaço-temporais, a ampliação dos canais de comunicação assíncrona e a criação de uma comunidade colaborativa de aprendizagem.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeUNIFESP, Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeSciELOUNESPUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]Pittamiglio, Silvia Elsa Lizarralde de [UNIFESP]Furusato, Meiry Akiko [UNIFESP]2015-06-14T13:38:54Z2015-06-14T13:38:54Z2008-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion883-892application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832008000400017Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 12, n. 27, p. 883-892, 2008.10.1590/S1414-32832008000400017S1414-32832008000400017.pdf1414-3283S1414-32832008000400017http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4718porInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T05:40:59Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4718Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-06T05:40:59Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em Saúde Discussion lists as a teaching and learning strategy for postgraduate health studies Lista de discusión como estrategia de enseñanza-aprendizaje en el postgrado en salud |
title |
Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em Saúde |
spellingShingle |
Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em Saúde Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP] Educational technology Discussion list Teaching and learning strategies Constructivism Health education Tecnologia educacional Lista de discussão Estratégias de ensino-aprendizagem Construtivismo Educação em saúde |
title_short |
Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em Saúde |
title_full |
Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em Saúde |
title_fullStr |
Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em Saúde |
title_full_unstemmed |
Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em Saúde |
title_sort |
Lista de discussão como estratégia de ensino-aprendizagem na pós-graduação em Saúde |
author |
Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP] |
author_facet |
Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP] Pittamiglio, Silvia Elsa Lizarralde de [UNIFESP] Furusato, Meiry Akiko [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Pittamiglio, Silvia Elsa Lizarralde de [UNIFESP] Furusato, Meiry Akiko [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP] Pittamiglio, Silvia Elsa Lizarralde de [UNIFESP] Furusato, Meiry Akiko [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational technology Discussion list Teaching and learning strategies Constructivism Health education Tecnologia educacional Lista de discussão Estratégias de ensino-aprendizagem Construtivismo Educação em saúde |
topic |
Educational technology Discussion list Teaching and learning strategies Constructivism Health education Tecnologia educacional Lista de discussão Estratégias de ensino-aprendizagem Construtivismo Educação em saúde |
description |
New electronic mediation technologies challenge the players in the educational process and make it necessary to define the pedagogical model adopted. The aim of this study was to analyze discussion lists as a teaching and learning strategy for a semi-distant educational proposal. A discussion list was created within the discipline of Educational Practices of a health education specialization program. The core issues guiding the data analysis were the expectations, possibilities, difficulties and role of the discussion list within the teaching and learning process from the students' point of view. The difficulties were centered on the availability of internet access, inexperience, time management and lack of personal contact. Space-time facility, expansion of asynchronous communication channels and creation of a collaborative learning community were among the possibilities highlighted. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-01 2015-06-14T13:38:54Z 2015-06-14T13:38:54Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832008000400017 Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 12, n. 27, p. 883-892, 2008. 10.1590/S1414-32832008000400017 S1414-32832008000400017.pdf 1414-3283 S1414-32832008000400017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4718 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832008000400017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4718 |
identifier_str_mv |
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 12, n. 27, p. 883-892, 2008. 10.1590/S1414-32832008000400017 S1414-32832008000400017.pdf 1414-3283 S1414-32832008000400017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Interface - Comunicação, Saúde, Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
883-892 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268430125105152 |