Avaliação do resultado de um programa educativo dirigido a paraplégicos visando o autocuidado relacionado aos déficits identificados na eliminação intestinal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Padula, Marcele Pescuma Capeletti
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Souza, Mariana Fernandes De [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002007000200009
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3750
Resumo: OBJECTIVES: To evaluate self-care progress of individuals with paraplegia who attended an educational program regarding 16 intestinal elimination self-care deficits, and to determine the influence of the neurological level of the injury and locus of control on the progress of the self-care. METHODS: A quasi-experimental design was used to conduct the study. The sample consisted of 28 individuals with paraplegia who were assign to usual care group (N = 14) or to the educational program in intestinal elimination self-care deficits group (N-14). Nursing interventions were scored Do = 4, Guide = 3, Support = 2, Teach = 1, Independent = 0. RESULTS: Individuals with paraplegia who attended the educational program had better progress toward self-care than those to the usual care group (p < 0.05). The neurological level of the injury and the locus of control did not influence individuals' progress toward self-care. CONCLUSION: The individuals who attended the educational program progressed satisfactorily toward intestinal elimination self-care actions.
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The sample consisted of 28 individuals with paraplegia who were assign to usual care group (N = 14) or to the educational program in intestinal elimination self-care deficits group (N-14). Nursing interventions were scored Do = 4, Guide = 3, Support = 2, Teach = 1, Independent = 0. RESULTS: Individuals with paraplegia who attended the educational program had better progress toward self-care than those to the usual care group (p < 0.05). The neurological level of the injury and the locus of control did not influence individuals' progress toward self-care. CONCLUSION: The individuals who attended the educational program progressed satisfactorily toward intestinal elimination self-care actions.OBJETIVOS: Evaluar el progreso de los pacientes parapléjicos en la asunción del auto cuidado después de la implantación de un programa educativo relacionado a 16 déficits identificados en la eliminación intestinal; verificar la influencia del nivel neurológico de lesión y locus de control a la salud en la asunción del auto cuidado. MÉTODOS: Estudio cuasi experimental realizado con 28 pacientes, 14 pertenecientes al grupo experimental a quienes se les aplicó el programa educativo y 14 del grupo control sometidos al tratamiento convencional de la institución. Fueron atribuidos puntuaciones a las acciones de enfermería: hacer -4, guiar - 3, apoyar - 2, enseñar - 1, independiente - 0. RESULTADOS: El grupo experimental progresó significativamente en la asunción del auto cuidado en comparación al grupo control (test de Chi cuadrado p-value<0,05). El nivel neurológico de la lesión y el lócus de control a la salud no influyeron en los resultados (tests Mann-Whitney y Chi cuadrado). CONCLUSIÓN: Los parapléjicos sometidos al programa educativo consiguieron progresar en la asunción del auto cuidado.OBJETIVOS: Avaliar o progresso de paraplégicos na assunção do autocuidado, após a implementação de um programa educativo relacionado a 16 déficits identificados na eliminação intestinal; verificar a influência do nível neurológico da lesão e lócus de controle à saúde na assunção do autocuidado. MÉTODOS: Estudo semi-experimental com 28 pacientes, 14 pertencentes ao grupo experimental aos quais aplicou-se o programa educativo e 14 do grupo controle submetidos ao tratamento convencional da instituição. Foram atribuídos escores às ações de enfermagem: fazer - 4, guiar - 3, apoiar - 2, ensinar - 1, independente - 0. RESULTADOS: O grupo experimental progrediu significativamente na assunção do autocuidado em comparação com o grupo controle (teste de Quiquadrado p-value<0,05). O nível neurológico da lesão e o lócus de controle à saúde não influenciaram os resultados (testes Mann-Whitney e Quiquadrado). CONCLUSÃO: Os paraplégicos submetidos ao programa educativo conseguiram progredir na assunção do autocuidado.Santa Casa de São Paulo Faculdade de Ciências MédicasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOEscola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Santa Casa de São Paulo Faculdade de Ciências MédicasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Padula, Marcele Pescuma CapelettiSouza, Mariana Fernandes De [UNIFESP]2015-06-14T13:36:57Z2015-06-14T13:36:57Z2007-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion168-174application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002007000200009Acta Paulista de Enfermagem. 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