A família como ordem simbólica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65642004000200002 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1972 |
Resumo: | This text is concerned with questions about working with families, and with young people in the family in particular. It is based on a conception of family as a symbolic reality, which is framed by a story told to the individuals along their lifetime. This story is reaffirmed and re-signified in different moments and places of family life, considering its relation to the external world. In face of diverse social and cultural references, family analysis demands a not always easy act of distancing oneself of one's own references, especially because we tend to confuse family with our family. The text, then, emphasizes the importance of listening to the family narratives from another point of view, different from the professional's or the researcher's, but fundamental and equally legitimate in the elaboration of the experiences lived by families in some kind of situation of vulnerability. |
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A família como ordem simbólicaThe family as symbolic orderLa famille en tant qu'ordre symboliqueFamilyCultureEthnocentrismYoung adultsAlterityFamíliaCulturaEtnocentrismoJovensAlteridadeThis text is concerned with questions about working with families, and with young people in the family in particular. It is based on a conception of family as a symbolic reality, which is framed by a story told to the individuals along their lifetime. This story is reaffirmed and re-signified in different moments and places of family life, considering its relation to the external world. In face of diverse social and cultural references, family analysis demands a not always easy act of distancing oneself of one's own references, especially because we tend to confuse family with our family. The text, then, emphasizes the importance of listening to the family narratives from another point of view, different from the professional's or the researcher's, but fundamental and equally legitimate in the elaboration of the experiences lived by families in some kind of situation of vulnerability.Ce texte développe des questions concernant le travail sur des familles, en particulier avec le jeune dans la famille. Il se fonde sur une conception de famille comme une réalité symbolique, qui se délimite par une histoire racontée aux personnes et par elles réaffirmée et re-signifiée, à des moments et lieux de la vie familiale distincts, en considérant toujours la relation de la famille avec le monde externe. En face d'autres références culturelles et sociales, l'analyse de la famille exige un effort d'éloignement pas toujours facile, surtout parce que nous avons la tendance à confondre famille avec notre famille. L'article souligne, ainsi, l'importance d'écouter l'histoire des familles avec un autre point de vue, différent de celui du professionnel ou chercheur, mais fondamental et également légitime dans l'élaboration des expériences vécues par les familles dans des situations de vulnérabilité.Este texto trata de questões relativas ao trabalho com famílias, em particular, com o jovem na família. Baseia-se em uma concepção de família como uma realidade de ordem simbólica, que se delimita por uma história contada aos indivíduos e por eles reafirmada e ressignificada, nos distintos momentos e lugares da vida familiar, considerando a relação da família com o mundo externo. Diante de referências culturais e sociais diversas, a análise da família exige um esforço de estranhamento, nem sempre fácil, sobretudo, porque tendemos a confundir família com a nossa família. Enfatiza-se, assim, a importância de se escutar a história das famílias como um outro ponto de vista, distinto daquele do profissional ou pesquisador, mas fundamental e igualmente legítimo na elaboração das experiências vividas por famílias em alguma situação de vulnerabilidade.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de Medicina (EPM)UNIFESP, EPMSciELOInstituto de Psicologia da Universidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]2015-06-14T13:30:16Z2015-06-14T13:30:16Z2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion11-28application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-65642004000200002Psicologia USP. Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, v. 15, n. 3, p. 11-28, 2004.10.1590/S0103-65642004000200002S0103-65642004000200002.pdf0103-6564S0103-65642004000200002http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1972porPsicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T06:29:07Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/1972Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T06:29:07Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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