Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100008 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4946 |
Resumo: | The ethical and humanistic training of medical students has been both valued and questioned in recent years. Discussion of the ethical conflicts that arise during future medical practice is one of the strategies with the greatest impact for developing students' moral skills. With the aim of identifying and analyzing the most relevant conflictive situations for discussion with future physicians, we asked faculty members working with medical students at the UNIFESP-EPM School of Medicine to list three important situations for discussion. The sample included 237 participants. The answers were recorded as items and categorized thematically, and were compared to the topics covered in formal ethics courses in Brazilian medical schools, analyzed in relation to the specialized literature. The themes that emerged in this study can be explored through different teaching-learning strategies. It is up to medical schools to encourage the different disciplines and rotations to provide formal spaces for discussions and to promote awareness raising of faculty members for this task. |
id |
UFSP_18b20e62bc1861353eb950c295ba9c51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4946 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docenteEthically conflictive situations for discussion with medical students: a professor's viewMedical EducationEducation Medical UndergraduateFacultyEthicsEthics MedicalEducação MédicaEducação de Graduação em MedicinaDocenteÉticaÉtica MédicaThe ethical and humanistic training of medical students has been both valued and questioned in recent years. Discussion of the ethical conflicts that arise during future medical practice is one of the strategies with the greatest impact for developing students' moral skills. With the aim of identifying and analyzing the most relevant conflictive situations for discussion with future physicians, we asked faculty members working with medical students at the UNIFESP-EPM School of Medicine to list three important situations for discussion. The sample included 237 participants. The answers were recorded as items and categorized thematically, and were compared to the topics covered in formal ethics courses in Brazilian medical schools, analyzed in relation to the specialized literature. The themes that emerged in this study can be explored through different teaching-learning strategies. It is up to medical schools to encourage the different disciplines and rotations to provide formal spaces for discussions and to promote awareness raising of faculty members for this task.A formação ética e humanística dos estudantes de Medicina vem sendo bastante valorizada e questionada na atualidade. A discussão dos conflitos éticos que surgem durante o exercício da medicina é uma das estratégias de maior impacto para o desenvolvimento da competência moral dos estudantes. Com o objetivo de conhecer e analisar as situações de conflito consideradas mais relevantes para a discussão com os futuros médicos, pedimos a profissionais que exercem atividades de ensino com estudantes de Medicina na UNIFESP-EPM que mencionassem até três situações importantes para discussão. Participaram da pesquisa 237 sujeitos. As respostas, registradas por itens e categorizadas por temas, foram comparadas aos assuntos abordados em cursos formais de ética das escolas médicas brasileiras e analisadas à luz da literatura especializada. Os temas que emergiram desta pesquisa podem ser explorados por diferentes estratégias de ensino-aprendizagem. Cabe às escolas médicas estimular as diversas disciplinas a abrir espaços formais para as discussões e investir na conscientização e no preparo docente para esta tarefa.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, EPMSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Serodio, Aluisio [UNIFESP]Maia, José Antonio [UNIFESP]2015-06-14T13:39:08Z2015-06-14T13:39:08Z2009-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion55-62application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100008Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 1, p. 55-62, 2009.10.1590/S0100-55022009000100008S0100-55022009000100008.pdf0100-5502S0100-55022009000100008http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4946porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T17:08:19Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4946Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T17:08:19Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente Ethically conflictive situations for discussion with medical students: a professor's view |
title |
Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente |
spellingShingle |
Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente Serodio, Aluisio [UNIFESP] Medical Education Education Medical Undergraduate Faculty Ethics Ethics Medical Educação Médica Educação de Graduação em Medicina Docente Ética Ética Médica |
title_short |
Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente |
title_full |
Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente |
title_fullStr |
Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente |
title_full_unstemmed |
Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente |
title_sort |
Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente |
author |
Serodio, Aluisio [UNIFESP] |
author_facet |
Serodio, Aluisio [UNIFESP] Maia, José Antonio [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Maia, José Antonio [UNIFESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serodio, Aluisio [UNIFESP] Maia, José Antonio [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Medical Education Education Medical Undergraduate Faculty Ethics Ethics Medical Educação Médica Educação de Graduação em Medicina Docente Ética Ética Médica |
topic |
Medical Education Education Medical Undergraduate Faculty Ethics Ethics Medical Educação Médica Educação de Graduação em Medicina Docente Ética Ética Médica |
description |
The ethical and humanistic training of medical students has been both valued and questioned in recent years. Discussion of the ethical conflicts that arise during future medical practice is one of the strategies with the greatest impact for developing students' moral skills. With the aim of identifying and analyzing the most relevant conflictive situations for discussion with future physicians, we asked faculty members working with medical students at the UNIFESP-EPM School of Medicine to list three important situations for discussion. The sample included 237 participants. The answers were recorded as items and categorized thematically, and were compared to the topics covered in formal ethics courses in Brazilian medical schools, analyzed in relation to the specialized literature. The themes that emerged in this study can be explored through different teaching-learning strategies. It is up to medical schools to encourage the different disciplines and rotations to provide formal spaces for discussions and to promote awareness raising of faculty members for this task. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-03-01 2015-06-14T13:39:08Z 2015-06-14T13:39:08Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100008 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 1, p. 55-62, 2009. 10.1590/S0100-55022009000100008 S0100-55022009000100008.pdf 0100-5502 S0100-55022009000100008 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4946 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100008 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4946 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 1, p. 55-62, 2009. 10.1590/S0100-55022009000100008 S0100-55022009000100008.pdf 0100-5502 S0100-55022009000100008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
55-62 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268302675935232 |