Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serodio, Aluisio [UNIFESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Maia, José Antonio [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100008
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4946
Resumo: The ethical and humanistic training of medical students has been both valued and questioned in recent years. Discussion of the ethical conflicts that arise during future medical practice is one of the strategies with the greatest impact for developing students' moral skills. With the aim of identifying and analyzing the most relevant conflictive situations for discussion with future physicians, we asked faculty members working with medical students at the UNIFESP-EPM School of Medicine to list three important situations for discussion. The sample included 237 participants. The answers were recorded as items and categorized thematically, and were compared to the topics covered in formal ethics courses in Brazilian medical schools, analyzed in relation to the specialized literature. The themes that emerged in this study can be explored through different teaching-learning strategies. It is up to medical schools to encourage the different disciplines and rotations to provide formal spaces for discussions and to promote awareness raising of faculty members for this task.
id UFSP_18b20e62bc1861353eb950c295ba9c51
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4946
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docenteEthically conflictive situations for discussion with medical students: a professor's viewMedical EducationEducation Medical UndergraduateFacultyEthicsEthics MedicalEducação MédicaEducação de Graduação em MedicinaDocenteÉticaÉtica MédicaThe ethical and humanistic training of medical students has been both valued and questioned in recent years. Discussion of the ethical conflicts that arise during future medical practice is one of the strategies with the greatest impact for developing students' moral skills. With the aim of identifying and analyzing the most relevant conflictive situations for discussion with future physicians, we asked faculty members working with medical students at the UNIFESP-EPM School of Medicine to list three important situations for discussion. The sample included 237 participants. The answers were recorded as items and categorized thematically, and were compared to the topics covered in formal ethics courses in Brazilian medical schools, analyzed in relation to the specialized literature. The themes that emerged in this study can be explored through different teaching-learning strategies. It is up to medical schools to encourage the different disciplines and rotations to provide formal spaces for discussions and to promote awareness raising of faculty members for this task.A formação ética e humanística dos estudantes de Medicina vem sendo bastante valorizada e questionada na atualidade. A discussão dos conflitos éticos que surgem durante o exercício da medicina é uma das estratégias de maior impacto para o desenvolvimento da competência moral dos estudantes. Com o objetivo de conhecer e analisar as situações de conflito consideradas mais relevantes para a discussão com os futuros médicos, pedimos a profissionais que exercem atividades de ensino com estudantes de Medicina na UNIFESP-EPM que mencionassem até três situações importantes para discussão. Participaram da pesquisa 237 sujeitos. As respostas, registradas por itens e categorizadas por temas, foram comparadas aos assuntos abordados em cursos formais de ética das escolas médicas brasileiras e analisadas à luz da literatura especializada. Os temas que emergiram desta pesquisa podem ser explorados por diferentes estratégias de ensino-aprendizagem. Cabe às escolas médicas estimular as diversas disciplinas a abrir espaços formais para as discussões e investir na conscientização e no preparo docente para esta tarefa.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, EPMSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Serodio, Aluisio [UNIFESP]Maia, José Antonio [UNIFESP]2015-06-14T13:39:08Z2015-06-14T13:39:08Z2009-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion55-62application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100008Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 1, p. 55-62, 2009.10.1590/S0100-55022009000100008S0100-55022009000100008.pdf0100-5502S0100-55022009000100008http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4946porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T17:08:19Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4946Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T17:08:19Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente
Ethically conflictive situations for discussion with medical students: a professor's view
title Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente
spellingShingle Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente
Serodio, Aluisio [UNIFESP]
Medical Education
Education Medical Undergraduate
Faculty
Ethics
Ethics Medical
Educação Médica
Educação de Graduação em Medicina
Docente
Ética
Ética Médica
title_short Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente
title_full Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente
title_fullStr Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente
title_full_unstemmed Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente
title_sort Situações de conflitos éticos relevantes para a discussão com estudantes de Medicina: uma visão docente
author Serodio, Aluisio [UNIFESP]
author_facet Serodio, Aluisio [UNIFESP]
Maia, José Antonio [UNIFESP]
author_role author
author2 Maia, José Antonio [UNIFESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Serodio, Aluisio [UNIFESP]
Maia, José Antonio [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Medical Education
Education Medical Undergraduate
Faculty
Ethics
Ethics Medical
Educação Médica
Educação de Graduação em Medicina
Docente
Ética
Ética Médica
topic Medical Education
Education Medical Undergraduate
Faculty
Ethics
Ethics Medical
Educação Médica
Educação de Graduação em Medicina
Docente
Ética
Ética Médica
description The ethical and humanistic training of medical students has been both valued and questioned in recent years. Discussion of the ethical conflicts that arise during future medical practice is one of the strategies with the greatest impact for developing students' moral skills. With the aim of identifying and analyzing the most relevant conflictive situations for discussion with future physicians, we asked faculty members working with medical students at the UNIFESP-EPM School of Medicine to list three important situations for discussion. The sample included 237 participants. The answers were recorded as items and categorized thematically, and were compared to the topics covered in formal ethics courses in Brazilian medical schools, analyzed in relation to the specialized literature. The themes that emerged in this study can be explored through different teaching-learning strategies. It is up to medical schools to encourage the different disciplines and rotations to provide formal spaces for discussions and to promote awareness raising of faculty members for this task.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-01
2015-06-14T13:39:08Z
2015-06-14T13:39:08Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100008
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 1, p. 55-62, 2009.
10.1590/S0100-55022009000100008
S0100-55022009000100008.pdf
0100-5502
S0100-55022009000100008
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4946
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100008
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4946
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 1, p. 55-62, 2009.
10.1590/S0100-55022009000100008
S0100-55022009000100008.pdf
0100-5502
S0100-55022009000100008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 55-62
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268302675935232