Teste de complementação de letras: estímulos para uso no Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2003 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722003000100009 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1698 |
Resumo: | Stem-completion tests are commonly used to assess memory. In Brazil, however, there are no publications that propose adequate stimuli for use in this type of task. Our objective was to select adequate word-stems to maximize memory assessment using this task in Brazil. We obtained chance-completion profiles of 137 word-stems that completed at least 10 common words in Portuguese from Brazil and manipulated factors that could influence memory estimates using these stems. We found that depending on the chance-completion of the most frequently used word to complete a stem it is not possible to show memory effects; that is, completion with familiar stimuli (seen before) is not distinguishable from baseline. Guidelines are proposed for the selection of adequate stems and stimuli to maximize the acquisition of memory estimates using indirect stem-completion tasks. |
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Teste de complementação de letras: estímulos para uso no BrasilWord-stem completion: stimuli for use in Brazilmemorystem-completiondirect testsindirect testsmemóriacomplementaçãotestes indiretostestes diretosStem-completion tests are commonly used to assess memory. In Brazil, however, there are no publications that propose adequate stimuli for use in this type of task. Our objective was to select adequate word-stems to maximize memory assessment using this task in Brazil. We obtained chance-completion profiles of 137 word-stems that completed at least 10 common words in Portuguese from Brazil and manipulated factors that could influence memory estimates using these stems. We found that depending on the chance-completion of the most frequently used word to complete a stem it is not possible to show memory effects; that is, completion with familiar stimuli (seen before) is not distinguishable from baseline. Guidelines are proposed for the selection of adequate stems and stimuli to maximize the acquisition of memory estimates using indirect stem-completion tasks.Testes de complementação de letras (em inglês ''stem-completion tests'') são amplamente utilizado na literatura internacional para avaliar memória. Não existem no Brasil, porém, trabalhos que propõem estímulos adequados para uso nesse tipo de teste. O objetivo do presente experimento foi selecionar conjuntos de três letras (tríades) que completam palavras em português do Brasil adequadas para maximizar a verificação de memória. Foram obtidos padrões de complementação ao acaso de 137 tríades que completam pelo menos 10 outras palavras comuns em nosso idioma e manipulados fatores que poderiam influenciar nas estimativas de memória usando essas tríades. Verificou-se que, dependendo da probabilidade de complementação das tríades com a palavra mais freqüentemente utilizada ao acaso, não é possível verificar efeitos de memória; ou seja, a taxa de complementação de estímulos familiares (previamente expostos) não é distinguível da linha de base. Foram propostas diretrizes para a seleção de tríades e estímulos adequados para maximizar a obtenção de índices de memória em testes indiretos de complementação.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Instituto Dante PazzaneseUNIFESP, EPM, São Paulo, BrazilSciELOInstituto de Psicologia, Universidade de BrasíliaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Pompéia, Sabine [UNIFESP]Paes, Ângela Tavares [UNIFESP]Bueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP]2015-06-14T13:29:59Z2015-06-14T13:29:59Z2003-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion65-73application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722003000100009Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 19, n. 1, p. 65-73, 2003.10.1590/S0102-37722003000100009S0102-37722003000100009.pdf0102-3772S0102-37722003000100009http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1698porPsicologia: Teoria e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T07:15:56Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/1698Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T07:15:56Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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