Maternidade na adolescência: sonho realizado e expectativas quanto ao futuro
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472009000400012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5335 |
Resumo: | This qualitative study aimed to describe the reasons that motivate an adolescent to get pregnant and her expectations about the future after the child's birth. Symbolic Interactionism was used as theoretical framework and Grounded Theory as the methodological one. Eight adolescent mothers aged between 15 and 19 years who lived the experience of caring for their children took part in the study. Data collection tools were observant participation and semi-structured interviews. Data analysis revealed that becoming a mother is an experience that might be desired and even planned. Furthermore, data showed that after the child's birth, the adolescent continues to have expectations of self-realization in order to provide a better future for herself and for her child, as revealed by the categories: Making a dream come true and Having expectations about the future. The full understanding of this experience will contribute to the practice of all professionals that provide assistance to pregnant and adolescent mothers at different levels of healthcare. |
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Maternidade na adolescência: sonho realizado e expectativas quanto ao futuroMaternity in adolescence: a dream come true and future expectationLa maternidad en la adolescencia: sueño realizado y las expectativas para el futuroAdolescentPregnancy in adolescenceMother-child relationsFamily relationsAdolescenteGravidez na adolescênciaRelações mãe-filhoRelações familiaresThis qualitative study aimed to describe the reasons that motivate an adolescent to get pregnant and her expectations about the future after the child's birth. Symbolic Interactionism was used as theoretical framework and Grounded Theory as the methodological one. Eight adolescent mothers aged between 15 and 19 years who lived the experience of caring for their children took part in the study. Data collection tools were observant participation and semi-structured interviews. Data analysis revealed that becoming a mother is an experience that might be desired and even planned. Furthermore, data showed that after the child's birth, the adolescent continues to have expectations of self-realization in order to provide a better future for herself and for her child, as revealed by the categories: Making a dream come true and Having expectations about the future. The full understanding of this experience will contribute to the practice of all professionals that provide assistance to pregnant and adolescent mothers at different levels of healthcare.Estudio cualitativo, que tuvo como objetivo describir los motivos que impulsan a la adolescente a embarazarse y cuáles son sus expectativas en cuanto al futuro, después del nacimiento del hijo. El referencial teórico fue el Interaccionismo Simbólico y la Teoría Fundamentada en los Datos el referencial metodológico. Participaron en el estudio ocho madres adolescentes, de 15 a 19 años de edad, que vivenciaban la experiencia de cuidar a los hijos. Las estrategias utilizadas de recolección de datos fueron la observación participante y la entrevista semi-estructurada. El análisis de los datos evidenció que convertirse en madre es una experiencia que puede ser deseada y hasta planificada y que después del nacimiento del bebé la adolescente continúa teniendo expectativas de realizaciones visando proporcionar un futuro mejor para sí misma y su hijo, conforme revelado en las categorías: Realizando un sueño y Teniendo expectativas en cuanto al futuro. La comprensión de esa vivencia contribuirá en la práctica de los profesionales que asisten a gestantes y madres adolescentes, en los diferentes niveles de atención.Estudo qualitativo que objetivou descrever os motivos que impulsionam a adolescente a engravidar e quais suas expectativas quanto ao futuro, após o nascimento do filho. O Interacionismo Simbólico foi referencial teórico e a Teoria Fundamentada nos Dados, o referencial metodológico. Participaram oito mães adolescentes, de 15 a 19 anos de idade, que vivenciavam a experiência de cuidar dos filhos. As estratégias utilizadas de coleta de dados foram observação participante e entrevista semi-estruturada. A análise dos dados evidenciou que tornar-se mãe é uma experiência que pode ser desejada e até planejada, e que, após o nascimento do bebê, a adolescente continua a ter expectativas de realizações visando proporcionar um futuro melhor para si e seu filho, conforme revelado nas categorias: Realizando um sonho, e Tendo expectativas quanto ao futuro. A compreensão dessa vivência contribuirá na prática dos profissionais que assistem gestantes e mães adolescentes, nos diferentes níveis de atenção.UNIFESP Programa de Pós-Graduação em EnfermagemUNIFESP Departamento de EnfermagemUNIFESP, Programa de Pós-Graduação em EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOUniversidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Andrade, Paula Rosenberg De [UNIFESP]Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]2015-06-14T13:41:16Z2015-06-14T13:41:16Z2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion662-668application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472009000400012Revista Gaúcha de Enfermagem. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Enfermagem, v. 30, n. 4, p. 662-668, 2009.10.1590/S1983-14472009000400012S1983-14472009000400012.pdf1983-1447S1983-14472009000400012http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5335porRevista Gaúcha de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-30T03:48:13Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5335Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-30T03:48:13Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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