Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teórico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Paula Rosemberg de [UNIFESP]
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP], Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672006000100006
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2882
Resumo: The study aimed to comprehend the meaning for the adolescent mother of experiencing care with her child and the construction of a theoretic model that is representative of this experience. The strategies employed were participant observations and a semi-structured interview. Eight adolescent mothers who had become mothers between 15 and 19 years old took part in the study. The Symbolic Interactionism was adopted as a theoretic referential and the Data-Founded Theory as a methodological reference. The comparative analysis of data revealed that for the adolescent mother the experience of taking care of her child is driven by experiencing positive feelings, which provide the development of action and interaction strategies, in the sense of searching for resources to take care of her child the best way as possible.
id UFSP_4e391bcd42cddb4ff9198e20f75cf072
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/2882
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teóricoAdolescent mother experiencing child care: a theoretic modelMadre adolescente y la experiencia de cuidar del hijo: un modelo teóricoAdolescentPregnancy in adolescenceMother-child relationsPediatric nursingAdolescenteGravidez na adolescênciaRelações mãe-filhoEnfermagem pediátricaThe study aimed to comprehend the meaning for the adolescent mother of experiencing care with her child and the construction of a theoretic model that is representative of this experience. The strategies employed were participant observations and a semi-structured interview. Eight adolescent mothers who had become mothers between 15 and 19 years old took part in the study. The Symbolic Interactionism was adopted as a theoretic referential and the Data-Founded Theory as a methodological reference. The comparative analysis of data revealed that for the adolescent mother the experience of taking care of her child is driven by experiencing positive feelings, which provide the development of action and interaction strategies, in the sense of searching for resources to take care of her child the best way as possible.Este estudio tiene por objeto comprender el significado que tiene para la madre adolescente vivenciar el cuidado de su hijo. Participaron del mismo, ocho madres adolescentes entre 15 y 19 años de edad. Las estrategias utilizadas para la recolección de datos fueron: la observación participante y la entrevista semi-estructurada. El Interacionismo Simbólico fue usado como referencial teórico y la Teoría fue Fundamentada en los Datos como referencial metodológica. El análisis comparativo de los datos permitió construir el modelo teórico Superando dificultades impulsada por la fuerza del amor revelando que, para la madre adolescente la experiencia de cuidar del hijo es impulsada por la vivencia de sentimientos que hacen con que desarrolle estrategias de acción e interacción buscando recursos para cuidar de su hijo de la mejor manera posible.Este estudo objetivou compreender o significado que tem, para a mãe adolescente, vivenciar o cuidado de seu filho. Participaram do mesmo, oito mães adolescentes entre 15 e 19 anos de idade. As estratégias utilizadas para a coleta de dados foram: a observação participante e a entrevista semi-estruturada. O Interacionismo Simbólico foi usado como referencial teórico e a Teoria Fundamentada nos Dados como referencial metodológico. A análise comparativa dos dados permitiu construir o modelo teórico Superando dificuldades impulsionada pela força do amor revelando que a experiência de cuidar do filho para a mãe adolescente é impulsionada pela vivência de sentimentos que fazem com que desenvolva estratégias de ação e interação, buscando recursos para cuidar de seu filho da melhor maneira possível.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Centro Assistencial Cruz de MaltaFaculdade Metropolitana UnidaUNIFESP Departamento de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Centro Assistencial Cruz de MaltaFaculdade Metropolitana UnidaAndrade, Paula Rosemberg de [UNIFESP]Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]2015-06-14T13:31:56Z2015-06-14T13:31:56Z2006-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion30-35application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672006000100006Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 59, n. 1, p. 30-35, 2006.10.1590/S0034-71672006000100006S0034-71672006000100006.pdf0034-7167S0034-71672006000100006http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2882porRevista Brasileira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T15:10:12Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/2882Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T15:10:12Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teórico
Adolescent mother experiencing child care: a theoretic model
Madre adolescente y la experiencia de cuidar del hijo: un modelo teórico
title Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teórico
spellingShingle Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teórico
Andrade, Paula Rosemberg de [UNIFESP]
Adolescent
Pregnancy in adolescence
Mother-child relations
Pediatric nursing
Adolescente
Gravidez na adolescência
Relações mãe-filho
Enfermagem pediátrica
title_short Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teórico
title_full Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teórico
title_fullStr Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teórico
title_full_unstemmed Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teórico
title_sort Mãe adolescente vivenciando o cuidado do filho: um modelo teórico
author Andrade, Paula Rosemberg de [UNIFESP]
author_facet Andrade, Paula Rosemberg de [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
author_role author
author2 Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Centro Assistencial Cruz de Malta
Faculdade Metropolitana Unida
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Paula Rosemberg de [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescent
Pregnancy in adolescence
Mother-child relations
Pediatric nursing
Adolescente
Gravidez na adolescência
Relações mãe-filho
Enfermagem pediátrica
topic Adolescent
Pregnancy in adolescence
Mother-child relations
Pediatric nursing
Adolescente
Gravidez na adolescência
Relações mãe-filho
Enfermagem pediátrica
description The study aimed to comprehend the meaning for the adolescent mother of experiencing care with her child and the construction of a theoretic model that is representative of this experience. The strategies employed were participant observations and a semi-structured interview. Eight adolescent mothers who had become mothers between 15 and 19 years old took part in the study. The Symbolic Interactionism was adopted as a theoretic referential and the Data-Founded Theory as a methodological reference. The comparative analysis of data revealed that for the adolescent mother the experience of taking care of her child is driven by experiencing positive feelings, which provide the development of action and interaction strategies, in the sense of searching for resources to take care of her child the best way as possible.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-02-01
2015-06-14T13:31:56Z
2015-06-14T13:31:56Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672006000100006
Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 59, n. 1, p. 30-35, 2006.
10.1590/S0034-71672006000100006
S0034-71672006000100006.pdf
0034-7167
S0034-71672006000100006
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2882
url http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672006000100006
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2882
identifier_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 59, n. 1, p. 30-35, 2006.
10.1590/S0034-71672006000100006
S0034-71672006000100006.pdf
0034-7167
S0034-71672006000100006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 30-35
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268365602029568