Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Sayonara de Fatima Faria
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Marin, Heimar de Fatima [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692009000100002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4868
Resumo: The objectives of this study were to develop, to implement and to evaluate a web-based simulation for critical care nursing, as a tool for teaching nursing students at the undergraduate level. An adapted methodology was used to develop teaching material in a web-based learning environment, consisting of three evaluation phases (ergonomic, pedagogical and usability), carried out by web-designers/programmers, nursing teachers/nurses, and undergraduate nursing students. The research tools used were three different evaluation forms, based on a five-point Likert scale, which were applied after using the simulation. The results garnered from the forms show positive analyses in every evaluation, with special emphasis on the encouragement of learning in the pedagogical evaluation period. In the usability evaluation, the highlight was on the students' satisfaction in using the environment and how easy it was to navigate. This shows the feasibility of using this simulation to improve the learning process.
id UFSP_33995e6919f2565fa26cb0c67d4124e8
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4868
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursingSimulación utilizando la web: una herramienta para la enseñanza de enfermería en terapia intensivaSimulação baseada na web: uma ferramenta para o ensino de enfermagem em terapia intensivanursing informaticsinterneteducation, nursinginformática em enfermageminterneteducação em enfermagemThe objectives of this study were to develop, to implement and to evaluate a web-based simulation for critical care nursing, as a tool for teaching nursing students at the undergraduate level. An adapted methodology was used to develop teaching material in a web-based learning environment, consisting of three evaluation phases (ergonomic, pedagogical and usability), carried out by web-designers/programmers, nursing teachers/nurses, and undergraduate nursing students. The research tools used were three different evaluation forms, based on a five-point Likert scale, which were applied after using the simulation. The results garnered from the forms show positive analyses in every evaluation, with special emphasis on the encouragement of learning in the pedagogical evaluation period. In the usability evaluation, the highlight was on the students' satisfaction in using the environment and how easy it was to navigate. This shows the feasibility of using this simulation to improve the learning process.Este estudio tuvo por objetivos desarrollar, implementar y evaluar una simulación de terapia intensiva, utilizando la tecnología web, para la enseñanza de graduación en enfermería. Fue utilizada una metodología adaptada para la construcción de material de instrucción en ambiente de enseñanza web, compuesta por tres fases de evaluación (ergonómica, pedagógica y utilización), realizadas por webdesigners/programadores, docentes/enfermeros y alumnos del curso de graduación en enfermería. Como instrumentos de investigación, fueron aplicados tres diferentes formularios de evaluación, basados en la escala Likert de cinco puntos, después de la utilización de la simulación. Los resultados presentados en los formularios muestran análisis positivos en todas las evaluaciones, destacando en la evaluación pedagógica el estímulo al aprendizaje y en la evaluación de utilización la satisfacción de los alumnos al usar el ambiente y al constatar la facilidad del manoseo, traduciendo la indicación del uso de esa simulación en un proceso para mejorar la enseñanza y el aprendizaje.Este estudo teve por objetivos desenvolver, implementar e avaliar uma simulação em terapia intensiva, utilizando a tecnologia web, para o ensino de graduação em enfermagem. Foi utilizada metodologia adaptada para construção de material instrucional em ambiente de ensino web, composta por três fases de avaliação (ergonômica, pedagógica e usabilidade), realizadas por webdesigners/programadores, docentes/enfermeiros e alunos do curso de graduação em enfermagem. Como instrumentos de pesquisa, foram aplicados três diferentes formulários de avaliação, baseados em escala Likert de cinco pontos, após a utilização da simulação. Os resultados apresentados nos formulários mostram análises positivas em todas as avaliações, destacando na avaliação pedagógica o estímulo ao aprendizado e na avaliação de usabilidade a satisfação dos alunos na utilização do ambiente e a facilidade de manuseio, traduzindo a indicação do uso dessa simulação para melhoria do processo ensino-aprendizagem.Universidade Federal de Santa CatarinaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOEscola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São PauloUniversidade Federal de Santa CatarinaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Barbosa, Sayonara de Fatima FariaMarin, Heimar de Fatima [UNIFESP]2015-06-14T13:39:03Z2015-06-14T13:39:03Z2009-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion7-13application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692009000100002Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 17, n. 1, p. 7-13, 2009.10.1590/S0104-11692009000100002S0104-11692009000100002.pdf0104-1169S0104-11692009000100002http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4868engRevista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T21:41:22Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4868Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T21:41:22Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursing
Simulación utilizando la web: una herramienta para la enseñanza de enfermería en terapia intensiva
Simulação baseada na web: uma ferramenta para o ensino de enfermagem em terapia intensiva
title Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursing
spellingShingle Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursing
Barbosa, Sayonara de Fatima Faria
nursing informatics
internet
education, nursing
informática em enfermagem
internet
educação em enfermagem
title_short Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursing
title_full Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursing
title_fullStr Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursing
title_full_unstemmed Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursing
title_sort Web-based simulation: a tool for teaching critical care nursing
author Barbosa, Sayonara de Fatima Faria
author_facet Barbosa, Sayonara de Fatima Faria
Marin, Heimar de Fatima [UNIFESP]
author_role author
author2 Marin, Heimar de Fatima [UNIFESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Sayonara de Fatima Faria
Marin, Heimar de Fatima [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv nursing informatics
internet
education, nursing
informática em enfermagem
internet
educação em enfermagem
topic nursing informatics
internet
education, nursing
informática em enfermagem
internet
educação em enfermagem
description The objectives of this study were to develop, to implement and to evaluate a web-based simulation for critical care nursing, as a tool for teaching nursing students at the undergraduate level. An adapted methodology was used to develop teaching material in a web-based learning environment, consisting of three evaluation phases (ergonomic, pedagogical and usability), carried out by web-designers/programmers, nursing teachers/nurses, and undergraduate nursing students. The research tools used were three different evaluation forms, based on a five-point Likert scale, which were applied after using the simulation. The results garnered from the forms show positive analyses in every evaluation, with special emphasis on the encouragement of learning in the pedagogical evaluation period. In the usability evaluation, the highlight was on the students' satisfaction in using the environment and how easy it was to navigate. This shows the feasibility of using this simulation to improve the learning process.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-02-01
2015-06-14T13:39:03Z
2015-06-14T13:39:03Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692009000100002
Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 17, n. 1, p. 7-13, 2009.
10.1590/S0104-11692009000100002
S0104-11692009000100002.pdf
0104-1169
S0104-11692009000100002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4868
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692009000100002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4868
identifier_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 17, n. 1, p. 7-13, 2009.
10.1590/S0104-11692009000100002
S0104-11692009000100002.pdf
0104-1169
S0104-11692009000100002
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 7-13
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268388204085248