Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000300004 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5905 |
Resumo: | This study investigated the process involved in the acquisition of number concepts by intellectually disabled adults. Two individuals, aged between 16 and 20 years old, attending a special education school participated. A computer program assessed the participants' initial repertoire based on a stimulus-stimulus and stimulus-response relational network, identifying present and absent relations, which served as a basis for the teaching and testing of conditional relations thereafter. Next phase consisted of teaching the necessary relations, followed by immediate tests to evaluate emerging relations. The results showed the efficacy of the suggested computer-based curriculum and the efficacy of the used teaching procedures, due to the concept number acquisition in a reduced period of time. A complex relational network involving number, digits and values was formed through direct teaching of only two relations. The computer based teaching procedures optimized the learning process, increased data collection and procedural reliability and controlled contingencies that allowed precise teaching. |
id |
UFSP_34df260b47b5794a86204302eb0e3ce7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5905 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectualNumber concept acquisition by people with intelectual disabilitiesAdquisición de concepto de número por personas com deficiencia intelectualNumber conceptstimulus equivalenceintellectual disabilitiesConceito de númeroequivalência de estímulosdeficiência intelectualThis study investigated the process involved in the acquisition of number concepts by intellectually disabled adults. Two individuals, aged between 16 and 20 years old, attending a special education school participated. A computer program assessed the participants' initial repertoire based on a stimulus-stimulus and stimulus-response relational network, identifying present and absent relations, which served as a basis for the teaching and testing of conditional relations thereafter. Next phase consisted of teaching the necessary relations, followed by immediate tests to evaluate emerging relations. The results showed the efficacy of the suggested computer-based curriculum and the efficacy of the used teaching procedures, due to the concept number acquisition in a reduced period of time. A complex relational network involving number, digits and values was formed through direct teaching of only two relations. The computer based teaching procedures optimized the learning process, increased data collection and procedural reliability and controlled contingencies that allowed precise teaching.Este estudio evaluó la adquisición del concepto de número por personas com deficiencia intelectual. Dos personas participaron, edad entre 16 y 20 años, estudiantes de una escuela de educación especial. Un programa de ordenador evaluó el repertorio de los participantes basados en una tela de relaciones entre estímulos y entre estímulos y respuestas, identificando las relaciones presentes y ausentes, y para la enseñanza y la prueba de las relaciones condicionales. La fase próxima consistió en la enseñanza de las relaciones reveladas necesarias, seguidas por la prueba inmediata para evaluar relaciones inesperadas. Los resultados demonstraron la eficacia del plan de estudios computarizado sugerido y la eficacia de los procedimientos de enseñanza usados, debido la adquisición del concepto de número en un período de tiempo reducido. Una tela de relaciones matemáticas se formó con la enseñanza directa de solamente dos relaciones. La enseñanza computarizada optimizó el proceso de enseñanza y aprendizaje, aumento la confiabilidad de los datos y controlo las contingências, permitiendo exactamente la enseñanza de lo que se había planeado.Esse estudo investigou o processo de aquisição do conceito de número por pessoas com deficiência intelectual. Dele participaram duas pessoas, respectivamente de idade 16 e 20 anos de idade, alunos de uma escola especial. Para avaliar o repertório inicial dos participantes utilizou-se um programa computacional baseado na noção de rede de relações entre estímulos e entre estímulos e respostas. Depois foram ensinadas as relações tidas como necessárias para a avaliação de repertório, seguidas de testes para avaliar as relações emergentes. Os resultados mostraram a eficácia do currículo informatizado sugerido e dos procedimentos de ensino utilizados, tendo sido constatada a aquisição do conceito de número em reduzido período de tempo. Uma rede de relações matemáticas foi formada a partir do ensino direto de apenas duas relações. O ensino informatizado otimizou o processo de ensino-aprendizagem, aumentou a confiabilidade dos dados e controlou as contingências, de forma a ensinar conforme o planejado.Universidade Federal de São CarlosUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Fedaral de São CarlosUniversidade Federal de São Paulo - Campus Baixada SantistaSciELODepartamento de Psicologia - Universidade Estadual de MaringáUniversidade Federal de São CarlosUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São CarlosEscobal, GiovanaRossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP]Goyos, Celso2015-06-14T13:41:51Z2015-06-14T13:41:51Z2010-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion467-475application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000300004Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 15, n. 3, p. 467-475, 2010.10.1590/S1413-73722010000300004S1413-73722010000300004.pdf1413-7372S1413-73722010000300004http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5905porPsicologia em Estudoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T01:07:23Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5905Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T01:07:23Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual Number concept acquisition by people with intelectual disabilities Adquisición de concepto de número por personas com deficiencia intelectual |
title |
Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual |
spellingShingle |
Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual Escobal, Giovana Number concept stimulus equivalence intellectual disabilities Conceito de número equivalência de estímulos deficiência intelectual |
title_short |
Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual |
title_full |
Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual |
title_fullStr |
Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual |
title_full_unstemmed |
Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual |
title_sort |
Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual |
author |
Escobal, Giovana |
author_facet |
Escobal, Giovana Rossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP] Goyos, Celso |
author_role |
author |
author2 |
Rossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP] Goyos, Celso |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Universidade Federal de São Carlos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Escobal, Giovana Rossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP] Goyos, Celso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Number concept stimulus equivalence intellectual disabilities Conceito de número equivalência de estímulos deficiência intelectual |
topic |
Number concept stimulus equivalence intellectual disabilities Conceito de número equivalência de estímulos deficiência intelectual |
description |
This study investigated the process involved in the acquisition of number concepts by intellectually disabled adults. Two individuals, aged between 16 and 20 years old, attending a special education school participated. A computer program assessed the participants' initial repertoire based on a stimulus-stimulus and stimulus-response relational network, identifying present and absent relations, which served as a basis for the teaching and testing of conditional relations thereafter. Next phase consisted of teaching the necessary relations, followed by immediate tests to evaluate emerging relations. The results showed the efficacy of the suggested computer-based curriculum and the efficacy of the used teaching procedures, due to the concept number acquisition in a reduced period of time. A complex relational network involving number, digits and values was formed through direct teaching of only two relations. The computer based teaching procedures optimized the learning process, increased data collection and procedural reliability and controlled contingencies that allowed precise teaching. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-01 2015-06-14T13:41:51Z 2015-06-14T13:41:51Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000300004 Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 15, n. 3, p. 467-475, 2010. 10.1590/S1413-73722010000300004 S1413-73722010000300004.pdf 1413-7372 S1413-73722010000300004 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5905 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000300004 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5905 |
identifier_str_mv |
Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 15, n. 3, p. 467-475, 2010. 10.1590/S1413-73722010000300004 S1413-73722010000300004.pdf 1413-7372 S1413-73722010000300004 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia em Estudo |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
467-475 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268287126601728 |