Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Escobal, Giovana
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Rossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP], Goyos, Celso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000300004
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5905
Resumo: This study investigated the process involved in the acquisition of number concepts by intellectually disabled adults. Two individuals, aged between 16 and 20 years old, attending a special education school participated. A computer program assessed the participants' initial repertoire based on a stimulus-stimulus and stimulus-response relational network, identifying present and absent relations, which served as a basis for the teaching and testing of conditional relations thereafter. Next phase consisted of teaching the necessary relations, followed by immediate tests to evaluate emerging relations. The results showed the efficacy of the suggested computer-based curriculum and the efficacy of the used teaching procedures, due to the concept number acquisition in a reduced period of time. A complex relational network involving number, digits and values was formed through direct teaching of only two relations. The computer based teaching procedures optimized the learning process, increased data collection and procedural reliability and controlled contingencies that allowed precise teaching.
id UFSP_34df260b47b5794a86204302eb0e3ce7
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5905
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectualNumber concept acquisition by people with intelectual disabilitiesAdquisición de concepto de número por personas com deficiencia intelectualNumber conceptstimulus equivalenceintellectual disabilitiesConceito de númeroequivalência de estímulosdeficiência intelectualThis study investigated the process involved in the acquisition of number concepts by intellectually disabled adults. Two individuals, aged between 16 and 20 years old, attending a special education school participated. A computer program assessed the participants' initial repertoire based on a stimulus-stimulus and stimulus-response relational network, identifying present and absent relations, which served as a basis for the teaching and testing of conditional relations thereafter. Next phase consisted of teaching the necessary relations, followed by immediate tests to evaluate emerging relations. The results showed the efficacy of the suggested computer-based curriculum and the efficacy of the used teaching procedures, due to the concept number acquisition in a reduced period of time. A complex relational network involving number, digits and values was formed through direct teaching of only two relations. The computer based teaching procedures optimized the learning process, increased data collection and procedural reliability and controlled contingencies that allowed precise teaching.Este estudio evaluó la adquisición del concepto de número por personas com deficiencia intelectual. Dos personas participaron, edad entre 16 y 20 años, estudiantes de una escuela de educación especial. Un programa de ordenador evaluó el repertorio de los participantes basados en una tela de relaciones entre estímulos y entre estímulos y respuestas, identificando las relaciones presentes y ausentes, y para la enseñanza y la prueba de las relaciones condicionales. La fase próxima consistió en la enseñanza de las relaciones reveladas necesarias, seguidas por la prueba inmediata para evaluar relaciones inesperadas. Los resultados demonstraron la eficacia del plan de estudios computarizado sugerido y la eficacia de los procedimientos de enseñanza usados, debido la adquisición del concepto de número en un período de tiempo reducido. Una tela de relaciones matemáticas se formó con la enseñanza directa de solamente dos relaciones. La enseñanza computarizada optimizó el proceso de enseñanza y aprendizaje, aumento la confiabilidad de los datos y controlo las contingências, permitiendo exactamente la enseñanza de lo que se había planeado.Esse estudo investigou o processo de aquisição do conceito de número por pessoas com deficiência intelectual. Dele participaram duas pessoas, respectivamente de idade 16 e 20 anos de idade, alunos de uma escola especial. Para avaliar o repertório inicial dos participantes utilizou-se um programa computacional baseado na noção de rede de relações entre estímulos e entre estímulos e respostas. Depois foram ensinadas as relações tidas como necessárias para a avaliação de repertório, seguidas de testes para avaliar as relações emergentes. Os resultados mostraram a eficácia do currículo informatizado sugerido e dos procedimentos de ensino utilizados, tendo sido constatada a aquisição do conceito de número em reduzido período de tempo. Uma rede de relações matemáticas foi formada a partir do ensino direto de apenas duas relações. O ensino informatizado otimizou o processo de ensino-aprendizagem, aumentou a confiabilidade dos dados e controlou as contingências, de forma a ensinar conforme o planejado.Universidade Federal de São CarlosUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Fedaral de São CarlosUniversidade Federal de São Paulo - Campus Baixada SantistaSciELODepartamento de Psicologia - Universidade Estadual de MaringáUniversidade Federal de São CarlosUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São CarlosEscobal, GiovanaRossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP]Goyos, Celso2015-06-14T13:41:51Z2015-06-14T13:41:51Z2010-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion467-475application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000300004Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 15, n. 3, p. 467-475, 2010.10.1590/S1413-73722010000300004S1413-73722010000300004.pdf1413-7372S1413-73722010000300004http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5905porPsicologia em Estudoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T01:07:23Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5905Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T01:07:23Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual
Number concept acquisition by people with intelectual disabilities
Adquisición de concepto de número por personas com deficiencia intelectual
title Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual
spellingShingle Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual
Escobal, Giovana
Number concept
stimulus equivalence
intellectual disabilities
Conceito de número
equivalência de estímulos
deficiência intelectual
title_short Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual
title_full Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual
title_fullStr Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual
title_full_unstemmed Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual
title_sort Aquisição de conceito de número por pessoas com deficiência intelectual
author Escobal, Giovana
author_facet Escobal, Giovana
Rossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP]
Goyos, Celso
author_role author
author2 Rossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP]
Goyos, Celso
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade Federal de São Carlos
dc.contributor.author.fl_str_mv Escobal, Giovana
Rossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP]
Goyos, Celso
dc.subject.por.fl_str_mv Number concept
stimulus equivalence
intellectual disabilities
Conceito de número
equivalência de estímulos
deficiência intelectual
topic Number concept
stimulus equivalence
intellectual disabilities
Conceito de número
equivalência de estímulos
deficiência intelectual
description This study investigated the process involved in the acquisition of number concepts by intellectually disabled adults. Two individuals, aged between 16 and 20 years old, attending a special education school participated. A computer program assessed the participants' initial repertoire based on a stimulus-stimulus and stimulus-response relational network, identifying present and absent relations, which served as a basis for the teaching and testing of conditional relations thereafter. Next phase consisted of teaching the necessary relations, followed by immediate tests to evaluate emerging relations. The results showed the efficacy of the suggested computer-based curriculum and the efficacy of the used teaching procedures, due to the concept number acquisition in a reduced period of time. A complex relational network involving number, digits and values was formed through direct teaching of only two relations. The computer based teaching procedures optimized the learning process, increased data collection and procedural reliability and controlled contingencies that allowed precise teaching.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-01
2015-06-14T13:41:51Z
2015-06-14T13:41:51Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000300004
Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 15, n. 3, p. 467-475, 2010.
10.1590/S1413-73722010000300004
S1413-73722010000300004.pdf
1413-7372
S1413-73722010000300004
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5905
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000300004
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5905
identifier_str_mv Psicologia em Estudo. Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, v. 15, n. 3, p. 467-475, 2010.
10.1590/S1413-73722010000300004
S1413-73722010000300004.pdf
1413-7372
S1413-73722010000300004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia em Estudo
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 467-475
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268287126601728