STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219 |
Resumo: | According to Borges, to think is to forget differences. Thisrequires the ability to form stimulus classes, relating unique objects, eventsor qualities. Stimulus classes may be formed on the basis of physicalsimilarity or common attributes, or they may be formed on the basis ofarbitrary relations between stimuli. Some types of arbitrary relations maygive rise to equivalence relations between stimuli. Equivalence relationsgenerate emergent behaviors, so that the individual learns more than has been explicitly taught. Functions directly acquired by a stimulus maytransi er to equivalent stimuli. Stimulus equivalence and transfer of functionsvary according to the context and underlie meaning comprehension. Researchon stimulus equivalence has contributed to the development ofprocedures to produce emergent performances in educational settings(such as learning to read) with mentally retarded individuais or children withlearning difficulties. |
id |
UNB-4_2ac9257f851559bc33bdaa24e4b168cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17219 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITIONClasses De Estímulos:: Implicações Para Uma Análise Comportamental Da CogniçãoClasses de estímulosEquivalência de estímulosConceitosPensamentoSignificadoStimulus classesStimulus equivalenceConceptsThinkingMeaningAccording to Borges, to think is to forget differences. Thisrequires the ability to form stimulus classes, relating unique objects, eventsor qualities. Stimulus classes may be formed on the basis of physicalsimilarity or common attributes, or they may be formed on the basis ofarbitrary relations between stimuli. Some types of arbitrary relations maygive rise to equivalence relations between stimuli. Equivalence relationsgenerate emergent behaviors, so that the individual learns more than has been explicitly taught. Functions directly acquired by a stimulus maytransi er to equivalent stimuli. Stimulus equivalence and transfer of functionsvary according to the context and underlie meaning comprehension. Researchon stimulus equivalence has contributed to the development ofprocedures to produce emergent performances in educational settings(such as learning to read) with mentally retarded individuais or children withlearning difficulties.Pensar é, como diz Borges, esquecer diferenças. Para isto é necessário formar classes relacionando estímulos singulares: objetos, eventos ou qualidades. Classes de estímulos podem ser baseadas em similaridade física ou presença de atributos comuns, ou podem ser estabelecidas através de relações arbitrárias entre estímulos. Alguns tipos de relações arbitrárias podem dar origem a relações de equivalência entre estímulos. Estas relações de equivalência implicam na ocorrência de desempenhos emergentes, de tal modo que o indivíduo aprende mais do que foi explicitamente ensinado. Funções adquiridas diretamente por um estímulo podem transferir-se para estímulos equivalentes. A equivalência de estímulos e transferência de funções variam de acordo com o contexto, e estão subjacentes à compreensão do significado. A pesquisa sobre equivalência de estímulos tem contribuído para o desenvolvimento de procedimentos que produzem desempenhos emergentes em situações educacionais (como, por exemplo situações de alfabetização) com indivíduos deficientes mentais ou com dificuldades de aprendizagem.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-3031806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219/15688C. de Rose, Júlioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T18:19:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17219Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T18:19:38Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION Classes De Estímulos:: Implicações Para Uma Análise Comportamental Da Cognição |
title |
STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION |
spellingShingle |
STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION C. de Rose, Júlio Classes de estímulos Equivalência de estímulos Conceitos Pensamento Significado Stimulus classes Stimulus equivalence Concepts Thinking Meaning |
title_short |
STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION |
title_full |
STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION |
title_fullStr |
STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION |
title_full_unstemmed |
STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION |
title_sort |
STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION |
author |
C. de Rose, Júlio |
author_facet |
C. de Rose, Júlio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
C. de Rose, Júlio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Classes de estímulos Equivalência de estímulos Conceitos Pensamento Significado Stimulus classes Stimulus equivalence Concepts Thinking Meaning |
topic |
Classes de estímulos Equivalência de estímulos Conceitos Pensamento Significado Stimulus classes Stimulus equivalence Concepts Thinking Meaning |
description |
According to Borges, to think is to forget differences. Thisrequires the ability to form stimulus classes, relating unique objects, eventsor qualities. Stimulus classes may be formed on the basis of physicalsimilarity or common attributes, or they may be formed on the basis ofarbitrary relations between stimuli. Some types of arbitrary relations maygive rise to equivalence relations between stimuli. Equivalence relationsgenerate emergent behaviors, so that the individual learns more than has been explicitly taught. Functions directly acquired by a stimulus maytransi er to equivalent stimuli. Stimulus equivalence and transfer of functionsvary according to the context and underlie meaning comprehension. Researchon stimulus equivalence has contributed to the development ofprocedures to produce emergent performances in educational settings(such as learning to read) with mentally retarded individuais or children withlearning difficulties. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219/15688 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211711236505600 |