Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão Regional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000500015 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7318 |
Resumo: | This study aimed to analyze the nurses' role in a Regional Management Board - COGERE from their academic formation and understand the technologies used by them in their work process. It is a case study with twelve administrators from COGERE. Data were collected through interviews and analyzed using thematic analysis. The nursing academic formation was grounded in the biomedical model, which mobilizes hard and light-hard technologies, but not enough to hard technologies. The role of nurses in the field of health management requires a greater incorporation of the concept of co-responsibility between the educational system and health services, with a reciprocal implication among teaching, management, attention, and social participation. |
id |
UFSP_38e0e4843dfb402486a69fbf928d712e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/7318 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão RegionalEducation and professional experience in the context of a Regional Management BoardEducación y experiencia profesional en el marco de un Consejo de Administración RegionalNursingSingle Health SystemHealth ManagementEducationEnfermagemSistema Único de SaúdeGestão em SaúdeEducaçãoThis study aimed to analyze the nurses' role in a Regional Management Board - COGERE from their academic formation and understand the technologies used by them in their work process. It is a case study with twelve administrators from COGERE. Data were collected through interviews and analyzed using thematic analysis. The nursing academic formation was grounded in the biomedical model, which mobilizes hard and light-hard technologies, but not enough to hard technologies. The role of nurses in the field of health management requires a greater incorporation of the concept of co-responsibility between the educational system and health services, with a reciprocal implication among teaching, management, attention, and social participation.Este estudio tuvo como objetivo analizar el papel desempeñado por enfermeros en un Consejo de Administración Regional - COGERE a partir de su formación académica y comprender las tecnologías utilizadas por ellos en su proceso de trabajo. Se realizó un estudio de caso con 12 miembros del COGERE. Los datos fueron recogidos através de entrevistas y analizados mediante análisis temático. La formación de enfermería se basa en el modelo biomédico, que moviliza el conocimiento básico de las tecnologías duras y blandas-duras, pero insuficiente a las tecnología blandas. El papel de los enfermeros en el ámbito de la gestión en salud requiere una mayor incorporación del concepto de corresponsabilidad entre el aparato educativo y los servicios de salud, con la implicación mutua de la enseñanza, gestión, atención y participación social.Este estudo teve como objetivos analisar o protagonismo exercido pelos enfermeiros no Colegiado de Gestão Regional - COGERE a partir de sua formação acadêmica e compreender as tecnologias utilizadas por eles no seu processo de trabalho. Trata-se de estudo de caso com doze gestores do COGERE. Os dados foram coletados através das entrevistas e analisados mediante análise temática. A formação do enfermeiro se embasa no modelo biomédico, cujo núcleo de conhecimento mobiliza tecnologias duras e leve-duras, porém insuficiente para tecnologias leves. A atuação dos enfermeiros no campo da gestão em saúde requer maior constituição da noção de corresponsabilidade entre o aparelho formador e serviços de saúde, com implicação recíproca entre ensino, gestão, atenção e participação social.Universidade Federal de Santa Maria Departamento de EnfermagemUniversidade Federal do Rio Grande do Sul Escola de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Escola Paulista de EnfermagemUNIFESP, EPESciELOAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade Federal de Santa Maria Departamento de EnfermagemUniversidade Federal do Rio Grande do Sul Escola de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Barrios, Sueli Terezinha GoiProchnow, Adelina GiacomelliFerla, Alcindo AntônioBrêtas, Ana Cristina Passarella [UNIFESP]2015-06-14T13:44:58Z2015-06-14T13:44:58Z2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion815-821application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000500015Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 65, n. 5, p. 815-821, 2012.10.1590/S0034-71672012000500015S0034-71672012000500015.pdf0034-7167S0034-71672012000500015http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7318porRevista Brasileira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T01:28:55Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7318Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T01:28:55Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão Regional Education and professional experience in the context of a Regional Management Board Educación y experiencia profesional en el marco de un Consejo de Administración Regional |
title |
Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão Regional |
spellingShingle |
Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão Regional Barrios, Sueli Terezinha Goi Nursing Single Health System Health Management Education Enfermagem Sistema Único de Saúde Gestão em Saúde Educação |
title_short |
Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão Regional |
title_full |
Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão Regional |
title_fullStr |
Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão Regional |
title_full_unstemmed |
Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão Regional |
title_sort |
Formação acadêmica e atuação profissional no contexto de um Colegiado de Gestão Regional |
author |
Barrios, Sueli Terezinha Goi |
author_facet |
Barrios, Sueli Terezinha Goi Prochnow, Adelina Giacomelli Ferla, Alcindo Antônio Brêtas, Ana Cristina Passarella [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Prochnow, Adelina Giacomelli Ferla, Alcindo Antônio Brêtas, Ana Cristina Passarella [UNIFESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Departamento de Enfermagem Universidade Federal do Rio Grande do Sul Escola de Enfermagem Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barrios, Sueli Terezinha Goi Prochnow, Adelina Giacomelli Ferla, Alcindo Antônio Brêtas, Ana Cristina Passarella [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Single Health System Health Management Education Enfermagem Sistema Único de Saúde Gestão em Saúde Educação |
topic |
Nursing Single Health System Health Management Education Enfermagem Sistema Único de Saúde Gestão em Saúde Educação |
description |
This study aimed to analyze the nurses' role in a Regional Management Board - COGERE from their academic formation and understand the technologies used by them in their work process. It is a case study with twelve administrators from COGERE. Data were collected through interviews and analyzed using thematic analysis. The nursing academic formation was grounded in the biomedical model, which mobilizes hard and light-hard technologies, but not enough to hard technologies. The role of nurses in the field of health management requires a greater incorporation of the concept of co-responsibility between the educational system and health services, with a reciprocal implication among teaching, management, attention, and social participation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-01 2015-06-14T13:44:58Z 2015-06-14T13:44:58Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000500015 Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 65, n. 5, p. 815-821, 2012. 10.1590/S0034-71672012000500015 S0034-71672012000500015.pdf 0034-7167 S0034-71672012000500015 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7318 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000500015 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7318 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 65, n. 5, p. 815-821, 2012. 10.1590/S0034-71672012000500015 S0034-71672012000500015.pdf 0034-7167 S0034-71672012000500015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
815-821 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268291074490368 |