Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
dARK ID: | ark:/48912/001300000db6n |
DOI: | 10.1590/S0100-55022009000200017 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5079 |
Resumo: | An early clinical exposure program was developed with the aim of avoiding fragmentation and stereotyped behaviors during medical training. Second-year medical students received an introductory course on Integrated Basic Clinical Skills (BCS), which included hospital rounds followed by case discussions led jointly by faculty members from medical psychology and various clinical areas (internal medicine, pediatrics, obstetrics, gynecology, and geriatrics). Special care was taken to provide a model in which medical students could learn about biological, psychological, and social aspects of illness within the same format. The article discusses the objectives, logistics, and staff of the course, based on the experience at the Federal University in São Paulo. The model offers an integrated model for both students and faculty. Further studies are necessary to evaluate these preliminary findings. |
id |
UFSP_437ec43321315d18dc1c7d3bf67376b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5079 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médicaIntegrated basic clinical skills: a curricular experience with early, comprehensive exposure to clinical practiceEducation, medicalPsychology, medicalMedical history takingCurriculumEducação médicaPsicologia médicaAnamneseCurrículoAn early clinical exposure program was developed with the aim of avoiding fragmentation and stereotyped behaviors during medical training. Second-year medical students received an introductory course on Integrated Basic Clinical Skills (BCS), which included hospital rounds followed by case discussions led jointly by faculty members from medical psychology and various clinical areas (internal medicine, pediatrics, obstetrics, gynecology, and geriatrics). Special care was taken to provide a model in which medical students could learn about biological, psychological, and social aspects of illness within the same format. The article discusses the objectives, logistics, and staff of the course, based on the experience at the Federal University in São Paulo. The model offers an integrated model for both students and faculty. Further studies are necessary to evaluate these preliminary findings.Para evitar a fragmentação e a estereotipia e favorecer uma aproximação antecipada da pratica médica, foi introduzido o curso de Semiologia Integrada no programa do segundo ano do curso médico da UNIFESP. Este curso inclui a realização de anamneses no hospital, seguidas de discussões que contam com a participação conjunta dos professores de Psicologia Médica e de professores de diferentes áreas da Semiologia (Clínica Médica, Pediatria, Ginecologia, Obstetrícia e Geriatria). Foi dada atenção especial para apresentar ao estudante de Medicina um modelo que integrasse os aspectos biológicos, psicológicos e sociais do adoecer. Este artigo apresenta o projeto e as observações preliminares, que sugerem um importante potencial integrador tanto para os alunos quanto para os professores. São necessárias avaliações futuras para comprovar essas observações.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, EPM, São Paulo, BrazilSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP]Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP]Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]2015-06-14T13:39:14Z2015-06-14T13:39:14Z2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion282-290application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200017Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 282-290, 2009.10.1590/S0100-55022009000200017S0100-55022009000200017.pdf0100-5502S0100-55022009000200017http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5079ark:/48912/001300000db6nporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T17:45:47Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5079Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:12:52.116503Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica Integrated basic clinical skills: a curricular experience with early, comprehensive exposure to clinical practice |
title |
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica |
spellingShingle |
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] Education, medical Psychology, medical Medical history taking Curriculum Educação médica Psicologia médica Anamnese Currículo De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] Education, medical Psychology, medical Medical history taking Curriculum Educação médica Psicologia médica Anamnese Currículo |
title_short |
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica |
title_full |
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica |
title_fullStr |
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica |
title_full_unstemmed |
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica |
title_sort |
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica |
author |
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
author_facet |
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP] Abud, Cristiane Curi [UNIFESP] Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP] Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP] Abud, Cristiane Curi [UNIFESP] Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP] Abud, Cristiane Curi [UNIFESP] Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP] |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP] Abud, Cristiane Curi [UNIFESP] Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education, medical Psychology, medical Medical history taking Curriculum Educação médica Psicologia médica Anamnese Currículo |
topic |
Education, medical Psychology, medical Medical history taking Curriculum Educação médica Psicologia médica Anamnese Currículo |
description |
An early clinical exposure program was developed with the aim of avoiding fragmentation and stereotyped behaviors during medical training. Second-year medical students received an introductory course on Integrated Basic Clinical Skills (BCS), which included hospital rounds followed by case discussions led jointly by faculty members from medical psychology and various clinical areas (internal medicine, pediatrics, obstetrics, gynecology, and geriatrics). Special care was taken to provide a model in which medical students could learn about biological, psychological, and social aspects of illness within the same format. The article discusses the objectives, logistics, and staff of the course, based on the experience at the Federal University in São Paulo. The model offers an integrated model for both students and faculty. Further studies are necessary to evaluate these preliminary findings. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-01 2015-06-14T13:39:14Z 2015-06-14T13:39:14Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200017 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 282-290, 2009. 10.1590/S0100-55022009000200017 S0100-55022009000200017.pdf 0100-5502 S0100-55022009000200017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5079 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/48912/001300000db6n |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5079 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 282-290, 2009. 10.1590/S0100-55022009000200017 S0100-55022009000200017.pdf 0100-5502 S0100-55022009000200017 ark:/48912/001300000db6n |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
282-290 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1822183946581966848 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0100-55022009000200017 |