Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP], Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP], Abud, Cristiane Curi [UNIFESP], Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/001300000db6n
DOI: 10.1590/S0100-55022009000200017
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200017
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5079
Resumo: An early clinical exposure program was developed with the aim of avoiding fragmentation and stereotyped behaviors during medical training. Second-year medical students received an introductory course on Integrated Basic Clinical Skills (BCS), which included hospital rounds followed by case discussions led jointly by faculty members from medical psychology and various clinical areas (internal medicine, pediatrics, obstetrics, gynecology, and geriatrics). Special care was taken to provide a model in which medical students could learn about biological, psychological, and social aspects of illness within the same format. The article discusses the objectives, logistics, and staff of the course, based on the experience at the Federal University in São Paulo. The model offers an integrated model for both students and faculty. Further studies are necessary to evaluate these preliminary findings.
id UFSP_437ec43321315d18dc1c7d3bf67376b9
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5079
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médicaIntegrated basic clinical skills: a curricular experience with early, comprehensive exposure to clinical practiceEducation, medicalPsychology, medicalMedical history takingCurriculumEducação médicaPsicologia médicaAnamneseCurrículoAn early clinical exposure program was developed with the aim of avoiding fragmentation and stereotyped behaviors during medical training. Second-year medical students received an introductory course on Integrated Basic Clinical Skills (BCS), which included hospital rounds followed by case discussions led jointly by faculty members from medical psychology and various clinical areas (internal medicine, pediatrics, obstetrics, gynecology, and geriatrics). Special care was taken to provide a model in which medical students could learn about biological, psychological, and social aspects of illness within the same format. The article discusses the objectives, logistics, and staff of the course, based on the experience at the Federal University in São Paulo. The model offers an integrated model for both students and faculty. Further studies are necessary to evaluate these preliminary findings.Para evitar a fragmentação e a estereotipia e favorecer uma aproximação antecipada da pratica médica, foi introduzido o curso de Semiologia Integrada no programa do segundo ano do curso médico da UNIFESP. Este curso inclui a realização de anamneses no hospital, seguidas de discussões que contam com a participação conjunta dos professores de Psicologia Médica e de professores de diferentes áreas da Semiologia (Clínica Médica, Pediatria, Ginecologia, Obstetrícia e Geriatria). Foi dada atenção especial para apresentar ao estudante de Medicina um modelo que integrasse os aspectos biológicos, psicológicos e sociais do adoecer. Este artigo apresenta o projeto e as observações preliminares, que sugerem um importante potencial integrador tanto para os alunos quanto para os professores. São necessárias avaliações futuras para comprovar essas observações.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, EPM, São Paulo, BrazilSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP]Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP]Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]2015-06-14T13:39:14Z2015-06-14T13:39:14Z2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion282-290application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200017Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 282-290, 2009.10.1590/S0100-55022009000200017S0100-55022009000200017.pdf0100-5502S0100-55022009000200017http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5079ark:/48912/001300000db6nporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T17:45:47Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5079Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:12:52.116503Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
Integrated basic clinical skills: a curricular experience with early, comprehensive exposure to clinical practice
title Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
spellingShingle Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
Education, medical
Psychology, medical
Medical history taking
Curriculum
Educação médica
Psicologia médica
Anamnese
Currículo
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
Education, medical
Psychology, medical
Medical history taking
Curriculum
Educação médica
Psicologia médica
Anamnese
Currículo
title_short Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
title_full Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
title_fullStr Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
title_full_unstemmed Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
title_sort Semiologia integrada: uma experiência curricular de aproximação antecipada e integrada à prática médica
author De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
author_facet De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP]
Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP]
Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]
Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]
Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP]
Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP]
Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]
Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]
author_role author
author2 Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP]
Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP]
Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]
Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP]
Dias, Cíntia Camargo [UNIFESP]
Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]
Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education, medical
Psychology, medical
Medical history taking
Curriculum
Educação médica
Psicologia médica
Anamnese
Currículo
topic Education, medical
Psychology, medical
Medical history taking
Curriculum
Educação médica
Psicologia médica
Anamnese
Currículo
description An early clinical exposure program was developed with the aim of avoiding fragmentation and stereotyped behaviors during medical training. Second-year medical students received an introductory course on Integrated Basic Clinical Skills (BCS), which included hospital rounds followed by case discussions led jointly by faculty members from medical psychology and various clinical areas (internal medicine, pediatrics, obstetrics, gynecology, and geriatrics). Special care was taken to provide a model in which medical students could learn about biological, psychological, and social aspects of illness within the same format. The article discusses the objectives, logistics, and staff of the course, based on the experience at the Federal University in São Paulo. The model offers an integrated model for both students and faculty. Further studies are necessary to evaluate these preliminary findings.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-01
2015-06-14T13:39:14Z
2015-06-14T13:39:14Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200017
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 282-290, 2009.
10.1590/S0100-55022009000200017
S0100-55022009000200017.pdf
0100-5502
S0100-55022009000200017
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5079
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/48912/001300000db6n
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200017
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5079
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 282-290, 2009.
10.1590/S0100-55022009000200017
S0100-55022009000200017.pdf
0100-5502
S0100-55022009000200017
ark:/48912/001300000db6n
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 282-290
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1822183946581966848
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0100-55022009000200017