Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Renato
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Araújo, Veneziano, Mascarini, Suelene, Santos, Emerson Gomes dos [UNIFESP], Costa, Ariana Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/141598481816
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8320
Resumo: There is a growing interest on university-industry linkages in the field of innovation studies, since university can be an important source of information for firms' innovative efforts. In this way, this paper aims to exam how the characteristics of academic research groups influence their interactions with firms. Using data from a survey with research groups in Brazil, an empirical model to evaluate how the characteristics of research groups impact their interactions with firms was estimated. Main results show that research groups with better academic performance, larger and linked to bigger university departments interact more with firms. Additionally, Engineering and Agricultural Sciences research groups also interact more. The main contribution of the paper is to present a better understand of the main factors that shape university-industry linkages in Brazil and how the characteristics of research groups influence their interactions.
id UFSP_445d886a8298df056e1e8ca89534afa2
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8320
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicosUniversity-industry linkages and the influence of the characteristics of academic research groupsUniversity-industry linkagesinnovation and technologytechnological learningInteração universidade-empresainovação e tecnologiaaprendizado tecnológicoThere is a growing interest on university-industry linkages in the field of innovation studies, since university can be an important source of information for firms' innovative efforts. In this way, this paper aims to exam how the characteristics of academic research groups influence their interactions with firms. Using data from a survey with research groups in Brazil, an empirical model to evaluate how the characteristics of research groups impact their interactions with firms was estimated. Main results show that research groups with better academic performance, larger and linked to bigger university departments interact more with firms. Additionally, Engineering and Agricultural Sciences research groups also interact more. The main contribution of the paper is to present a better understand of the main factors that shape university-industry linkages in Brazil and how the characteristics of research groups influence their interactions.As interações universidade-empresa vêm ganhando papel de destaque nas investigações na área dos estudos da inovação, uma vez que a universidade pode ser uma importante fonte de informações para os esforços inovativos das empresas. Com base nesse contexto, este artigo tem como objetivo avaliar como as características dos grupos acadêmicos de pesquisa influenciam suas interações com as empresas. A partir dos dados de um survey com os grupos de pesquisa no Brasil, foi estimado um modelo empírico que avalia como as características dos grupos de pesquisa impactam suas interações com empresas. Os principais resultados mostram que grupos de pesquisa com melhor desempenho acadêmico, de maior tamanho e que estão ligados departamentos universitários maiores, possuem maior número de interações. Ainda, grupos de pesquisa das áreas de Engenharia e Ciências Agrárias interagem mais com empresas. Assim, este trabalho tem como principal contribuição auxiliar a melhor compreensão dos fatores que conformam as interações universidade-empresa no Brasil e como as características dos grupos de pesquisa influenciam a interação.Universidade de São Paulo Escola PolitécnicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)USP Escola PolitécnicaUNIFESPUNIFESPSciELOInstituto de Economa da Universidade Federal do Rio de JaneiroUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Garcia, RenatoAraújo, VenezianoMascarini, SueleneSantos, Emerson Gomes dos [UNIFESP]Costa, Ariana Ribeiro2015-06-14T13:47:02Z2015-06-14T13:47:02Z2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion125-146application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/141598481816Revista de Economia Contemporânea. Instituto de Economa da Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 125-146, 2014.10.1590/141598481816S1415-98482014000100125.pdf1415-9848S1415-98482014000100125http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8320porRevista de Economia Contemporâneainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-30T00:13:31Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8320Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-30T00:13:31Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicos
University-industry linkages and the influence of the characteristics of academic research groups
title Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicos
spellingShingle Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicos
Garcia, Renato
University-industry linkages
innovation and technology
technological learning
Interação universidade-empresa
inovação e tecnologia
aprendizado tecnológico
title_short Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicos
title_full Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicos
title_fullStr Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicos
title_full_unstemmed Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicos
title_sort Interações universidade-empresa e a influência das características dos grupos de pesquisa acadêmicos
author Garcia, Renato
author_facet Garcia, Renato
Araújo, Veneziano
Mascarini, Suelene
Santos, Emerson Gomes dos [UNIFESP]
Costa, Ariana Ribeiro
author_role author
author2 Araújo, Veneziano
Mascarini, Suelene
Santos, Emerson Gomes dos [UNIFESP]
Costa, Ariana Ribeiro
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Renato
Araújo, Veneziano
Mascarini, Suelene
Santos, Emerson Gomes dos [UNIFESP]
Costa, Ariana Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv University-industry linkages
innovation and technology
technological learning
Interação universidade-empresa
inovação e tecnologia
aprendizado tecnológico
topic University-industry linkages
innovation and technology
technological learning
Interação universidade-empresa
inovação e tecnologia
aprendizado tecnológico
description There is a growing interest on university-industry linkages in the field of innovation studies, since university can be an important source of information for firms' innovative efforts. In this way, this paper aims to exam how the characteristics of academic research groups influence their interactions with firms. Using data from a survey with research groups in Brazil, an empirical model to evaluate how the characteristics of research groups impact their interactions with firms was estimated. Main results show that research groups with better academic performance, larger and linked to bigger university departments interact more with firms. Additionally, Engineering and Agricultural Sciences research groups also interact more. The main contribution of the paper is to present a better understand of the main factors that shape university-industry linkages in Brazil and how the characteristics of research groups influence their interactions.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-01
2015-06-14T13:47:02Z
2015-06-14T13:47:02Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/141598481816
Revista de Economia Contemporânea. Instituto de Economa da Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 125-146, 2014.
10.1590/141598481816
S1415-98482014000100125.pdf
1415-9848
S1415-98482014000100125
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8320
url http://dx.doi.org/10.1590/141598481816
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8320
identifier_str_mv Revista de Economia Contemporânea. Instituto de Economa da Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 125-146, 2014.
10.1590/141598481816
S1415-98482014000100125.pdf
1415-9848
S1415-98482014000100125
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Economia Contemporânea
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 125-146
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Economa da Universidade Federal do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Economa da Universidade Federal do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268434694799360