Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Veneziano de Castro
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Mascarini, Suelene, Santos, Emerson Gomes dos, Costa, Ariana Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Inovação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090
Resumo: The aim of this paper is to investigate how expected perceptions of academic research groups about results, benefits and obstacles influence the number of interactions with firms, based on a survey of university-industry interactions in Brazil. For this purpose, by means of a nonparametric Item Response Theory (NIRT), non ad hoc clusters were created from patterns of survey answers related with the analyzed perceptions. Using these clusters, a model was estimated to identify how perceptions influence the number of interactions of research groups. The results indicate that research groups that perceive intangible benefits and knowledge results as more important tend to have more interactions with firms. In addition, transactional obstacles imply in less interactions with firms. Finally, some implications on public policies are presented.
id UNICAMP-9_77c5fa5891e141428f6ba4553da756ed
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649090
network_acronym_str UNICAMP-9
network_name_str Revista Brasileira de Inovação (Online)
repository_id_str
spelling Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companiesA influência das percepções de benefícios, resultados e dificuldades dos grupos de pesquisa sobre as interações com empresasUniversity-Industry LinkagesKnowledge and InnovationEconomics of TechnologyO31O32O33Interação universidade-empresa. Conhecimento e inovação. Economia da tecnologia.O31O32O33The aim of this paper is to investigate how expected perceptions of academic research groups about results, benefits and obstacles influence the number of interactions with firms, based on a survey of university-industry interactions in Brazil. For this purpose, by means of a nonparametric Item Response Theory (NIRT), non ad hoc clusters were created from patterns of survey answers related with the analyzed perceptions. Using these clusters, a model was estimated to identify how perceptions influence the number of interactions of research groups. The results indicate that research groups that perceive intangible benefits and knowledge results as more important tend to have more interactions with firms. In addition, transactional obstacles imply in less interactions with firms. Finally, some implications on public policies are presented.O presente trabalho tem por objetivo investigar como as percepções dos grupos de pesquisa acadêmica sobre resultados, benefícios e dificuldades esperados das interações influenciam o número de interações que eles realizam com empresas, com base em um survey sobre as relações universidade-empresa no Brasil. Para tanto, por meio da Teoria de Resposta ao Item não Paramétrico (TRIN), foram criados agrupamentos não ad hoc a partir de padrões de resposta de pesquisadores para as percepções analisadas. A partir dos agrupamentos, foi estimado um modelo para identificar como essas percepções influenciam o número de interações dos grupos. Os resultados apontam que os grupos de pesquisa que percebem benefícios intangíveis e resultados de conhecimentos como mais importantes tendem a apresentar maior número de interações com empresas. Além disso, as dificuldades transacionais implicam menos interações com empresas. Por fim, são tecidos alguns desdobramentos para políticas públicas. Universidade Estadual de Campinas2015-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa quantitativa e qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/864909010.20396/rbi.v14i1.8649090Revista Brasileira de Inovação; Vol. 14 No. 1 (2015): jan./jun.; 77-104Revista Brasileira de Inovação; Vol. 14 Núm. 1 (2015): jan./jun.; 77-104Revista Brasileira de Inovação; v. 14 n. 1 (2015): jan./jun.; 77-1042178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090/15639Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Veneziano de CastroMascarini, SueleneSantos, Emerson Gomes dosCosta, Ariana Ribeiro2017-06-07T14:21:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649090Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2017-06-07T14:21:15Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies
A influência das percepções de benefícios, resultados e dificuldades dos grupos de pesquisa sobre as interações com empresas
title Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies
spellingShingle Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies
Araujo, Veneziano de Castro
University-Industry Linkages
Knowledge and Innovation
Economics of Technology
O31
O32
O33
Interação universidade-empresa. Conhecimento e inovação. Economia da tecnologia.
O31
O32
O33
title_short Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies
title_full Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies
title_fullStr Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies
title_full_unstemmed Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies
title_sort Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies
author Araujo, Veneziano de Castro
author_facet Araujo, Veneziano de Castro
Mascarini, Suelene
Santos, Emerson Gomes dos
Costa, Ariana Ribeiro
author_role author
author2 Mascarini, Suelene
Santos, Emerson Gomes dos
Costa, Ariana Ribeiro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Veneziano de Castro
Mascarini, Suelene
Santos, Emerson Gomes dos
Costa, Ariana Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv University-Industry Linkages
Knowledge and Innovation
Economics of Technology
O31
O32
O33
Interação universidade-empresa. Conhecimento e inovação. Economia da tecnologia.
O31
O32
O33
topic University-Industry Linkages
Knowledge and Innovation
Economics of Technology
O31
O32
O33
Interação universidade-empresa. Conhecimento e inovação. Economia da tecnologia.
O31
O32
O33
description The aim of this paper is to investigate how expected perceptions of academic research groups about results, benefits and obstacles influence the number of interactions with firms, based on a survey of university-industry interactions in Brazil. For this purpose, by means of a nonparametric Item Response Theory (NIRT), non ad hoc clusters were created from patterns of survey answers related with the analyzed perceptions. Using these clusters, a model was estimated to identify how perceptions influence the number of interactions of research groups. The results indicate that research groups that perceive intangible benefits and knowledge results as more important tend to have more interactions with firms. In addition, transactional obstacles imply in less interactions with firms. Finally, some implications on public policies are presented.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa quantitativa e qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090
10.20396/rbi.v14i1.8649090
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090
identifier_str_mv 10.20396/rbi.v14i1.8649090
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090/15639
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Inovação; Vol. 14 No. 1 (2015): jan./jun.; 77-104
Revista Brasileira de Inovação; Vol. 14 Núm. 1 (2015): jan./jun.; 77-104
Revista Brasileira de Inovação; v. 14 n. 1 (2015): jan./jun.; 77-104
2178-2822
reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Brasileira de Inovação (Online)
collection Revista Brasileira de Inovação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||rbi@ige.unicamp.br
_version_ 1809464309333360640