Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Inovação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090 |
Resumo: | The aim of this paper is to investigate how expected perceptions of academic research groups about results, benefits and obstacles influence the number of interactions with firms, based on a survey of university-industry interactions in Brazil. For this purpose, by means of a nonparametric Item Response Theory (NIRT), non ad hoc clusters were created from patterns of survey answers related with the analyzed perceptions. Using these clusters, a model was estimated to identify how perceptions influence the number of interactions of research groups. The results indicate that research groups that perceive intangible benefits and knowledge results as more important tend to have more interactions with firms. In addition, transactional obstacles imply in less interactions with firms. Finally, some implications on public policies are presented. |
id |
UNICAMP-9_77c5fa5891e141428f6ba4553da756ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649090 |
network_acronym_str |
UNICAMP-9 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companiesA influência das percepções de benefícios, resultados e dificuldades dos grupos de pesquisa sobre as interações com empresasUniversity-Industry LinkagesKnowledge and InnovationEconomics of TechnologyO31O32O33Interação universidade-empresa. Conhecimento e inovação. Economia da tecnologia.O31O32O33The aim of this paper is to investigate how expected perceptions of academic research groups about results, benefits and obstacles influence the number of interactions with firms, based on a survey of university-industry interactions in Brazil. For this purpose, by means of a nonparametric Item Response Theory (NIRT), non ad hoc clusters were created from patterns of survey answers related with the analyzed perceptions. Using these clusters, a model was estimated to identify how perceptions influence the number of interactions of research groups. The results indicate that research groups that perceive intangible benefits and knowledge results as more important tend to have more interactions with firms. In addition, transactional obstacles imply in less interactions with firms. Finally, some implications on public policies are presented.O presente trabalho tem por objetivo investigar como as percepções dos grupos de pesquisa acadêmica sobre resultados, benefícios e dificuldades esperados das interações influenciam o número de interações que eles realizam com empresas, com base em um survey sobre as relações universidade-empresa no Brasil. Para tanto, por meio da Teoria de Resposta ao Item não Paramétrico (TRIN), foram criados agrupamentos não ad hoc a partir de padrões de resposta de pesquisadores para as percepções analisadas. A partir dos agrupamentos, foi estimado um modelo para identificar como essas percepções influenciam o número de interações dos grupos. Os resultados apontam que os grupos de pesquisa que percebem benefícios intangíveis e resultados de conhecimentos como mais importantes tendem a apresentar maior número de interações com empresas. Além disso, as dificuldades transacionais implicam menos interações com empresas. Por fim, são tecidos alguns desdobramentos para políticas públicas. Universidade Estadual de Campinas2015-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa quantitativa e qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/864909010.20396/rbi.v14i1.8649090Revista Brasileira de Inovação; Vol. 14 No. 1 (2015): jan./jun.; 77-104Revista Brasileira de Inovação; Vol. 14 Núm. 1 (2015): jan./jun.; 77-104Revista Brasileira de Inovação; v. 14 n. 1 (2015): jan./jun.; 77-1042178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090/15639Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Veneziano de CastroMascarini, SueleneSantos, Emerson Gomes dosCosta, Ariana Ribeiro2017-06-07T14:21:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649090Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2017-06-07T14:21:15Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies A influência das percepções de benefícios, resultados e dificuldades dos grupos de pesquisa sobre as interações com empresas |
title |
Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies |
spellingShingle |
Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies Araujo, Veneziano de Castro University-Industry Linkages Knowledge and Innovation Economics of Technology O31 O32 O33 Interação universidade-empresa. Conhecimento e inovação. Economia da tecnologia. O31 O32 O33 |
title_short |
Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies |
title_full |
Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies |
title_fullStr |
Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies |
title_full_unstemmed |
Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies |
title_sort |
Influence of benefits, results and obstacles’ perceptions by research groups on interactions with companies |
author |
Araujo, Veneziano de Castro |
author_facet |
Araujo, Veneziano de Castro Mascarini, Suelene Santos, Emerson Gomes dos Costa, Ariana Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Mascarini, Suelene Santos, Emerson Gomes dos Costa, Ariana Ribeiro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Veneziano de Castro Mascarini, Suelene Santos, Emerson Gomes dos Costa, Ariana Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
University-Industry Linkages Knowledge and Innovation Economics of Technology O31 O32 O33 Interação universidade-empresa. Conhecimento e inovação. Economia da tecnologia. O31 O32 O33 |
topic |
University-Industry Linkages Knowledge and Innovation Economics of Technology O31 O32 O33 Interação universidade-empresa. Conhecimento e inovação. Economia da tecnologia. O31 O32 O33 |
description |
The aim of this paper is to investigate how expected perceptions of academic research groups about results, benefits and obstacles influence the number of interactions with firms, based on a survey of university-industry interactions in Brazil. For this purpose, by means of a nonparametric Item Response Theory (NIRT), non ad hoc clusters were created from patterns of survey answers related with the analyzed perceptions. Using these clusters, a model was estimated to identify how perceptions influence the number of interactions of research groups. The results indicate that research groups that perceive intangible benefits and knowledge results as more important tend to have more interactions with firms. In addition, transactional obstacles imply in less interactions with firms. Finally, some implications on public policies are presented. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa quantitativa e qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090 10.20396/rbi.v14i1.8649090 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090 |
identifier_str_mv |
10.20396/rbi.v14i1.8649090 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649090/15639 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Inovação; Vol. 14 No. 1 (2015): jan./jun.; 77-104 Revista Brasileira de Inovação; Vol. 14 Núm. 1 (2015): jan./jun.; 77-104 Revista Brasileira de Inovação; v. 14 n. 1 (2015): jan./jun.; 77-104 2178-2822 reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbi@ige.unicamp.br |
_version_ |
1809464309333360640 |