O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bortolote, Giovana Soares [UNIFESP]
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Brêtas, José Roberto da Silva [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342008000300002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4523
Resumo: This study presents a qualitative approach, and used the method of Simple Observation. It was carried out with eight children who were hospitalized in two pediatric units of a school hospital in São Paulo. Its purpose was to learn the stimulating elements for the development of a child in a hospital environment. Besides, it aimed at motivating nursing professionals to adapt the hospital environment to the child. After the analysis of the collected data, categories were organized as: stimulating objects and situations, procedures and inter-relationships. The conclusion is that the nursing team performs an important role as one of the stimulating elements in the hospitalized child care, since they are aware of this role.
id UFSP_566596807ea329f67c29083521604213
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4523
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizadaThe stimulating environment for the development of hospitalized childrenEl ambiente que estimule el desarrolo del niño hospitalizadoHospitalized childChild developmentPediatric nursingCriança hospitalizadaDesenvolvimento infantilEnfermagem pediátricaThis study presents a qualitative approach, and used the method of Simple Observation. It was carried out with eight children who were hospitalized in two pediatric units of a school hospital in São Paulo. Its purpose was to learn the stimulating elements for the development of a child in a hospital environment. Besides, it aimed at motivating nursing professionals to adapt the hospital environment to the child. After the analysis of the collected data, categories were organized as: stimulating objects and situations, procedures and inter-relationships. The conclusion is that the nursing team performs an important role as one of the stimulating elements in the hospitalized child care, since they are aware of this role.Estudio con enfoque cualitativo que utilizó el método de la observación simple. Realizado con ocho niños internados en dos servicios de pediatría de un hospital-escuela de la ciudad de São Paulo. El objetivo fue identificar elementos que estimulen el desarrollo del niño en un hospital. La finalidad fue motivar al profesional de enfermería para adaptar el ambiente hospitalario a las necesidades del niño. Posterior al análisis de los datos recolectados, las categorías fueron: objetos y situaciones que estimulen, procedimientos e interrelaciones. Concluyese que la persona que conforma un equipo de enfermería tiene una función importante, al ser elemento que estimula al niño durante su atención, sobretodo si es consciente de ese rol.O estudo, sob uma abordagem qualitativa, utilizou o método de Observação Simples. Foi realizado com oito crianças internadas em duas unidades pediátricas de um hospital-escola do município de São Paulo. Seu objetivo foi identificar elementos estimuladores ao desenvolvimento da criança em um ambiente hospitalar. O estudo teve o propósito de motivar o profissional de enfermagem a adequar o ambiente hospitalar às necessidades da criança. Após análise dos dados coletados, as categorias desvelaram-se em: objetos e situações estimuladoras, procedimentos e inter-relacionamentos. Concluímos que a pessoa que compõe uma equipe de enfermagem desempenha importante função como um dos elementos estimuladores na assistência à criança hospitalizada, se for consciente desse papel.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Hospital São PauloUNIFESPHospital São PauloSciELOUniversidade de São Paulo, Escola de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Bortolote, Giovana Soares [UNIFESP]Brêtas, José Roberto da Silva [UNIFESP]2015-06-14T13:38:41Z2015-06-14T13:38:41Z2008-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion422-429application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342008000300002Revista da Escola de Enfermagem da USP. Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, v. 42, n. 3, p. 422-429, 2008.10.1590/S0080-62342008000300002S0080-62342008000300002.pdf0080-6234S0080-62342008000300002http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4523porRevista da Escola de Enfermagem da USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T21:03:18Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4523Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T21:03:18Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada
The stimulating environment for the development of hospitalized children
El ambiente que estimule el desarrolo del niño hospitalizado
title O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada
spellingShingle O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada
Bortolote, Giovana Soares [UNIFESP]
Hospitalized child
Child development
Pediatric nursing
Criança hospitalizada
Desenvolvimento infantil
Enfermagem pediátrica
title_short O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada
title_full O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada
title_fullStr O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada
title_full_unstemmed O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada
title_sort O ambiente estimulador ao desenvolvimento da criança hospitalizada
author Bortolote, Giovana Soares [UNIFESP]
author_facet Bortolote, Giovana Soares [UNIFESP]
Brêtas, José Roberto da Silva [UNIFESP]
author_role author
author2 Brêtas, José Roberto da Silva [UNIFESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bortolote, Giovana Soares [UNIFESP]
Brêtas, José Roberto da Silva [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Hospitalized child
Child development
Pediatric nursing
Criança hospitalizada
Desenvolvimento infantil
Enfermagem pediátrica
topic Hospitalized child
Child development
Pediatric nursing
Criança hospitalizada
Desenvolvimento infantil
Enfermagem pediátrica
description This study presents a qualitative approach, and used the method of Simple Observation. It was carried out with eight children who were hospitalized in two pediatric units of a school hospital in São Paulo. Its purpose was to learn the stimulating elements for the development of a child in a hospital environment. Besides, it aimed at motivating nursing professionals to adapt the hospital environment to the child. After the analysis of the collected data, categories were organized as: stimulating objects and situations, procedures and inter-relationships. The conclusion is that the nursing team performs an important role as one of the stimulating elements in the hospitalized child care, since they are aware of this role.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-09-01
2015-06-14T13:38:41Z
2015-06-14T13:38:41Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342008000300002
Revista da Escola de Enfermagem da USP. Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, v. 42, n. 3, p. 422-429, 2008.
10.1590/S0080-62342008000300002
S0080-62342008000300002.pdf
0080-6234
S0080-62342008000300002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4523
url http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342008000300002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4523
identifier_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP. Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, v. 42, n. 3, p. 422-429, 2008.
10.1590/S0080-62342008000300002
S0080-62342008000300002.pdf
0080-6234
S0080-62342008000300002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 422-429
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268336676012032