Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000300003 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7968 |
Resumo: | In the field of health, empathy is defined as an attribute with cognitive and emotional dimensions that enables an understanding of inner experience and a perspective of the patient as a unique individual, plus the ability to communicate this understanding to the patient. The role of empathy is to identify and understand the patient's feelings, thus promoting an increase in trust, loyalty and respect between doctor and patient. Therefore, the following study was aimed at evaluating the empathy 3rd to 5th year medical residents from the Federal University of São Paulo to verify any possible differences between the empathy of physicians and surgeons and their relationship with the professional profile. |
id |
UFSP_56c07d2524706b04b5486dede74705fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/7968 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)assessment of empathy in medical residents of clinic and surgical specialties at the Federal University of São PauloEmpathyResidenceSpecialtiesPsychologyDoctor Patient RelationshipMedical EducationEmpatiaResidênciaEspecialidadesPsicologiaRelação Médico-PacienteEducação MédicaIn the field of health, empathy is defined as an attribute with cognitive and emotional dimensions that enables an understanding of inner experience and a perspective of the patient as a unique individual, plus the ability to communicate this understanding to the patient. The role of empathy is to identify and understand the patient's feelings, thus promoting an increase in trust, loyalty and respect between doctor and patient. Therefore, the following study was aimed at evaluating the empathy 3rd to 5th year medical residents from the Federal University of São Paulo to verify any possible differences between the empathy of physicians and surgeons and their relationship with the professional profile.No campo da saúde, a empatia é definida como um atributo com dimensões emocionais e cognitivas que possibilita uma compreensão das experiências interiores e da perspectiva do paciente como um indivíduo singular, somada à capacidade de comunicar esse entendimento ao paciente. A função da empatia médica seria identificar e compreender os sentimentos do doente, promovendo aumento na confiança, na lealdade e no respeito entre médico e paciente. Este estudo teve como meta avaliar a empatia de residentes entre o terceiro e o quinto ano da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), buscando verificar as possíveis diferenças entre a empatia dos clínicos e cirurgiões e sua relação com o perfil profissional.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Suartz, Caio Vinícius [UNIFESP]Quintana, Maria Inês [UNIFESP]Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP]De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]2015-06-14T13:45:38Z2015-06-14T13:45:38Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion320-325application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000300003Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 3, p. 320-325, 2013.10.1590/S0100-55022013000300003S0100-55022013000300003.pdf0100-5502S0100-55022013000300003http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7968porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T03:15:08Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7968Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T03:15:08Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) assessment of empathy in medical residents of clinic and surgical specialties at the Federal University of São Paulo |
title |
Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
spellingShingle |
Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Suartz, Caio Vinícius [UNIFESP] Empathy Residence Specialties Psychology Doctor Patient Relationship Medical Education Empatia Residência Especialidades Psicologia Relação Médico-Paciente Educação Médica |
title_short |
Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
title_full |
Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
title_fullStr |
Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
title_full_unstemmed |
Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
title_sort |
Avaliação de empatia em residentes de especialidades clínicas e cirúrgicas da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
author |
Suartz, Caio Vinícius [UNIFESP] |
author_facet |
Suartz, Caio Vinícius [UNIFESP] Quintana, Maria Inês [UNIFESP] Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Quintana, Maria Inês [UNIFESP] Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Suartz, Caio Vinícius [UNIFESP] Quintana, Maria Inês [UNIFESP] Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empathy Residence Specialties Psychology Doctor Patient Relationship Medical Education Empatia Residência Especialidades Psicologia Relação Médico-Paciente Educação Médica |
topic |
Empathy Residence Specialties Psychology Doctor Patient Relationship Medical Education Empatia Residência Especialidades Psicologia Relação Médico-Paciente Educação Médica |
description |
In the field of health, empathy is defined as an attribute with cognitive and emotional dimensions that enables an understanding of inner experience and a perspective of the patient as a unique individual, plus the ability to communicate this understanding to the patient. The role of empathy is to identify and understand the patient's feelings, thus promoting an increase in trust, loyalty and respect between doctor and patient. Therefore, the following study was aimed at evaluating the empathy 3rd to 5th year medical residents from the Federal University of São Paulo to verify any possible differences between the empathy of physicians and surgeons and their relationship with the professional profile. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-01 2015-06-14T13:45:38Z 2015-06-14T13:45:38Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000300003 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 3, p. 320-325, 2013. 10.1590/S0100-55022013000300003 S0100-55022013000300003.pdf 0100-5502 S0100-55022013000300003 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7968 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000300003 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7968 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 3, p. 320-325, 2013. 10.1590/S0100-55022013000300003 S0100-55022013000300003.pdf 0100-5502 S0100-55022013000300003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
320-325 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268366109540352 |