Validação de material educativo para alta hospitalar de pacientes com prescrição de oxigenoterapia domiciliar prolongada
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20140041 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8312 |
Resumo: | Objective: The aim of this study was to validate the content and understandability of the instrument of written communication, complementary educational material to hospital discharge for patients with prolonged home oxygen prescription. Methods: This is a descriptive study, in which a quantitative approach was used. In this study we developed an educational material in the form of folder regarding the use of oxygen, which was analyzed by five nurses, who suggested modifications. After completion of the folder changes, it was given to patients receiving Prolonged Home Oxygentherapy (PHO). Results: The assessment that patients had regarding the educational material was positive, as 100% of respondents rated themselves between good and excellent (or scores between 7 and 10). Conclusion: The role and function of nurses as health educators is confirmed since they need to use verbal and written communication to the healthcare process. |
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Validação de material educativo para alta hospitalar de pacientes com prescrição de oxigenoterapia domiciliar prolongadaValidation of educational material for hospital discharge of patients with prolonged domiciliary oxygen prescriptionValidación del material educativo para el alta hospitalaria de pacientes con oxigenoterapia domiciliaria prolongadaCommunicationHealth EducationNursingOxygen Inhalation TherapyComunicaçãoEducação em saúdeEnfermagemOxigenoterapiaObjective: The aim of this study was to validate the content and understandability of the instrument of written communication, complementary educational material to hospital discharge for patients with prolonged home oxygen prescription. Methods: This is a descriptive study, in which a quantitative approach was used. In this study we developed an educational material in the form of folder regarding the use of oxygen, which was analyzed by five nurses, who suggested modifications. After completion of the folder changes, it was given to patients receiving Prolonged Home Oxygentherapy (PHO). Results: The assessment that patients had regarding the educational material was positive, as 100% of respondents rated themselves between good and excellent (or scores between 7 and 10). Conclusion: The role and function of nurses as health educators is confirmed since they need to use verbal and written communication to the healthcare process.Objetivo: Validar el contenido y la comprensibilidad del instrumento de comunicación escrita, material educativo complementario al alta hospitalaria de pacientes con prescripción de oxígeno domiciliario prolongado. Métodos: Estudio descriptivo con enfoque cuantitativo, que resultó un material educativo sobre el uso de oxígeno en forma de carpeta. Esto fue analizado por cinco enfermeras, quienes sugirieron modificaciones. Después de efectuarse los cambios de la carpeta, la entregaron a los pacientes que recibieron prescripción de oxígeno domiciliario prolongada (ODP). Resultados: La evaluación de los pacientes cuanto al material educativo fue positiva, ya que el 100% de las respuestas se calificaron entre excelente y bueno (notas entre 7 y 10). Conclusión: Se confirma el papel y la función de la enfermera como educadora de salud, que necesita la comunicación verbal y escrita para el proceso de atención en salud.O objetivo deste estudo foi validar o conteúdo e a compreensibilidade do instrumento de comunicação escrita, material educativo complementar à alta hospitalar para pacientes com prescrição de oxigenoterapia domiciliar prolongada.Métodos: Estudo descritivo, com abordagem quantitativa, no qual se elaborou um material educativo sobre uso de oxigenoterapia, em forma de folder. Este foi analisado por cinco enfermeiros, que sugeriram modificações. Após a realização das alterações no folder, este foi entregue aos pacientes que receberam a prescrição de Oxigenoterapia Domiciliar Prolongada (ODP). Resultados: A avaliação que os pacientes tiveram quanto ao material educativo foi positiva, pois 100% das respostas se classificaram entre excelente e bom (ou notas entre 7 e 10). Conclusão: Confirma-se o papel e a função do enfermeiro como educador em saúde, que necessita utilizar a comunicação verbal e escrita para o processo de cuidar em saúde.Universidade Federal de PernambucoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, EPE, Sao Paulo, BrazilSciELOUniversidade Federal do Rio de JaneiroUniversidade Federal de PernambucoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de LavorPavan, Marina IvanenkoLima, Luciane Soares deBettencourt, Ana Rita de Cassia [UNIFESP]2015-06-14T13:47:01Z2015-06-14T13:47:01Z2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion284-289application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20140041Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 284-289, 2014.10.5935/1414-8145.20140041S1414-81452014000200284.pdf1414-8145S1414-81452014000200284http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8312porEscola Anna Neryinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-10-10T10:58:59Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8312Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-10-10T10:58:59Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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