O Cinematógrafo E O Fora: Conexões Entre Robert Bresson E Gilles Deleuze
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5476132 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50151 |
Resumo: | The aim of this research is to examine the theory of the cinematography by Robert Bresson, through Gilles Deleuze’s writings on cinema. There are four main movements in the present work: firstly, there is an effort to arrange Bresson’s most important propositions based on his writings, interviews and films; secondly, we identify and organize Bresson’s appearances in Deleuze’s work, focusing on the issues related to image and sound in the cinematography; thirdly, there is an analysis of the role of the bressonian models in the modern cinema; finally, we apply the previously studied concepts to the film Au Hasard, Balthazar. Through this investigation, we seek to stress the importance of Robert Bresson’s body of work not only to the modern cinema, but also to the development of a cinema thought. |
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O Cinematógrafo E O Fora: Conexões Entre Robert Bresson E Gilles DeleuzeCinematographyBressonDeleuzeCinematógrafoBressonDeleuzeThe aim of this research is to examine the theory of the cinematography by Robert Bresson, through Gilles Deleuze’s writings on cinema. There are four main movements in the present work: firstly, there is an effort to arrange Bresson’s most important propositions based on his writings, interviews and films; secondly, we identify and organize Bresson’s appearances in Deleuze’s work, focusing on the issues related to image and sound in the cinematography; thirdly, there is an analysis of the role of the bressonian models in the modern cinema; finally, we apply the previously studied concepts to the film Au Hasard, Balthazar. Through this investigation, we seek to stress the importance of Robert Bresson’s body of work not only to the modern cinema, but also to the development of a cinema thought.O objetivo deste trabalho é apresentar a teoria do cinematógrafo de Robert Bresson, aproximando-a dos escritos sobre cinema de Gilles Deleuze. O trabalho se divide em quatro movimentos: primeiro, há uma formulação dos conceitos centrais do pensamento do cineasta francês a partir de seus escritos, entrevistas e filmes; segundo, identifica-se e organiza-se a presença de Bresson na obra de Deleuze, problematizando-se a questão da imagem e do som no cinematógrafo; terceiro, analisa-se o papel dos modelos bressonianos no cinema moderno; e, finalmente, aplica-se os conceitos movimentados ao filme Au Hasard, Balthazar. Através deste trajeto, busca-se ressaltar a importância do conjunto de obra de Robert Bresson não apenas para o cinema moderno, mas também para a construção de um pensamento sobre o cinema.Dados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2017)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Fornazari, Sandro Kobol [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Garcia, Renata Siramizu [UNIFESP]2019-06-19T14:57:31Z2019-06-19T14:57:31Z2017-08-19info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion134p.https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=54761322017-0303.pdfhttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50151porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2021-07-22T21:50:48Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/50151Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652021-07-22T21:50:48Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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