Transferências na formação médica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400015 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5385 |
Resumo: | Undergraduate medical students experience intense feelings when faced with their first patients during medical training. Dealing with the patient's anxiety requires medical students to comprehend the patient's various demands. The current study aimed to foster reflection on the psychological and emotional phenomena underlying interactions between healthcare professionals and patients, and to discus their implications and effects, seeking a better understanding of what students can offer patients, helping them to observe and value the patients' reactions, despite their incipient knowledge of the biomedical aspects of illness. The study attempted to shed light on the phenomenon of transference and its implications for the physician-patient relationship |
id |
UFSP_6d1fb797456dd998bca62c2ca1642665 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5385 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Transferências na formação médicaTransference during undergraduate medical trainingTransference (Psychology)Physician-Patient RelationsMedical psychologyTransferência (Psicologia)Relações médico-pacientePsicologia médicaUndergraduate medical students experience intense feelings when faced with their first patients during medical training. Dealing with the patient's anxiety requires medical students to comprehend the patient's various demands. The current study aimed to foster reflection on the psychological and emotional phenomena underlying interactions between healthcare professionals and patients, and to discus their implications and effects, seeking a better understanding of what students can offer patients, helping them to observe and value the patients' reactions, despite their incipient knowledge of the biomedical aspects of illness. The study attempted to shed light on the phenomenon of transference and its implications for the physician-patient relationshipO aluno de graduação vive momentos intensos quando se depara com os primeiros pacientes durante a formação médica. Colocar-se à frente de um paciente, aflito, exige que o aluno compreenda as diversas demandas de seu paciente. O intuito deste trabalho é promover uma reflexão sobre os fenômenos psíquicos e emocionais presentes em qualquer relação assistencial e discutir suas implicações e efeitos. Buscou-se compreender melhor o que o estudante tem a oferecer ao paciente, ajudando-o a observar e a valorizar as reações que pode despertar em seus pacientes, apesar de seu conhecimento ainda incipiente dos aspectos biomédicos do adoecer. Foi feita uma tentativa de elucidar o fenômeno da transferência e explorar suas implicações na relação médico-pacienteUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP]Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]2015-06-14T13:41:18Z2015-06-14T13:41:18Z2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion644-647application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400015Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 644-647, 2009.10.1590/S0100-55022009000400015S0100-55022009000400015.pdf0100-5502S0100-55022009000400015http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5385porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T23:11:25Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5385Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T23:11:25Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transferências na formação médica Transference during undergraduate medical training |
title |
Transferências na formação médica |
spellingShingle |
Transferências na formação médica Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP] Transference (Psychology) Physician-Patient Relations Medical psychology Transferência (Psicologia) Relações médico-paciente Psicologia médica |
title_short |
Transferências na formação médica |
title_full |
Transferências na formação médica |
title_fullStr |
Transferências na formação médica |
title_full_unstemmed |
Transferências na formação médica |
title_sort |
Transferências na formação médica |
author |
Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP] |
author_facet |
Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP] Abud, Cristiane Curi [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Abud, Cristiane Curi [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP] Abud, Cristiane Curi [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transference (Psychology) Physician-Patient Relations Medical psychology Transferência (Psicologia) Relações médico-paciente Psicologia médica |
topic |
Transference (Psychology) Physician-Patient Relations Medical psychology Transferência (Psicologia) Relações médico-paciente Psicologia médica |
description |
Undergraduate medical students experience intense feelings when faced with their first patients during medical training. Dealing with the patient's anxiety requires medical students to comprehend the patient's various demands. The current study aimed to foster reflection on the psychological and emotional phenomena underlying interactions between healthcare professionals and patients, and to discus their implications and effects, seeking a better understanding of what students can offer patients, helping them to observe and value the patients' reactions, despite their incipient knowledge of the biomedical aspects of illness. The study attempted to shed light on the phenomenon of transference and its implications for the physician-patient relationship |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-01 2015-06-14T13:41:18Z 2015-06-14T13:41:18Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400015 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 644-647, 2009. 10.1590/S0100-55022009000400015 S0100-55022009000400015.pdf 0100-5502 S0100-55022009000400015 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5385 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400015 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5385 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 644-647, 2009. 10.1590/S0100-55022009000400015 S0100-55022009000400015.pdf 0100-5502 S0100-55022009000400015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
644-647 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268390029656064 |