Transferências na formação médica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Abud, Cristiane Curi [UNIFESP], De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400015
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5385
Resumo: Undergraduate medical students experience intense feelings when faced with their first patients during medical training. Dealing with the patient's anxiety requires medical students to comprehend the patient's various demands. The current study aimed to foster reflection on the psychological and emotional phenomena underlying interactions between healthcare professionals and patients, and to discus their implications and effects, seeking a better understanding of what students can offer patients, helping them to observe and value the patients' reactions, despite their incipient knowledge of the biomedical aspects of illness. The study attempted to shed light on the phenomenon of transference and its implications for the physician-patient relationship
id UFSP_6d1fb797456dd998bca62c2ca1642665
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5385
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Transferências na formação médicaTransference during undergraduate medical trainingTransference (Psychology)Physician-Patient RelationsMedical psychologyTransferência (Psicologia)Relações médico-pacientePsicologia médicaUndergraduate medical students experience intense feelings when faced with their first patients during medical training. Dealing with the patient's anxiety requires medical students to comprehend the patient's various demands. The current study aimed to foster reflection on the psychological and emotional phenomena underlying interactions between healthcare professionals and patients, and to discus their implications and effects, seeking a better understanding of what students can offer patients, helping them to observe and value the patients' reactions, despite their incipient knowledge of the biomedical aspects of illness. The study attempted to shed light on the phenomenon of transference and its implications for the physician-patient relationshipO aluno de graduação vive momentos intensos quando se depara com os primeiros pacientes durante a formação médica. Colocar-se à frente de um paciente, aflito, exige que o aluno compreenda as diversas demandas de seu paciente. O intuito deste trabalho é promover uma reflexão sobre os fenômenos psíquicos e emocionais presentes em qualquer relação assistencial e discutir suas implicações e efeitos. Buscou-se compreender melhor o que o estudante tem a oferecer ao paciente, ajudando-o a observar e a valorizar as reações que pode despertar em seus pacientes, apesar de seu conhecimento ainda incipiente dos aspectos biomédicos do adoecer. Foi feita uma tentativa de elucidar o fenômeno da transferência e explorar suas implicações na relação médico-pacienteUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP]Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]2015-06-14T13:41:18Z2015-06-14T13:41:18Z2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion644-647application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400015Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 644-647, 2009.10.1590/S0100-55022009000400015S0100-55022009000400015.pdf0100-5502S0100-55022009000400015http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5385porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T23:11:25Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5385Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T23:11:25Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Transferências na formação médica
Transference during undergraduate medical training
title Transferências na formação médica
spellingShingle Transferências na formação médica
Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP]
Transference (Psychology)
Physician-Patient Relations
Medical psychology
Transferência (Psicologia)
Relações médico-paciente
Psicologia médica
title_short Transferências na formação médica
title_full Transferências na formação médica
title_fullStr Transferências na formação médica
title_full_unstemmed Transferências na formação médica
title_sort Transferências na formação médica
author Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP]
author_facet Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP]
Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
author_role author
author2 Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lucchese, Ana Cecilia [UNIFESP]
Abud, Cristiane Curi [UNIFESP]
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Transference (Psychology)
Physician-Patient Relations
Medical psychology
Transferência (Psicologia)
Relações médico-paciente
Psicologia médica
topic Transference (Psychology)
Physician-Patient Relations
Medical psychology
Transferência (Psicologia)
Relações médico-paciente
Psicologia médica
description Undergraduate medical students experience intense feelings when faced with their first patients during medical training. Dealing with the patient's anxiety requires medical students to comprehend the patient's various demands. The current study aimed to foster reflection on the psychological and emotional phenomena underlying interactions between healthcare professionals and patients, and to discus their implications and effects, seeking a better understanding of what students can offer patients, helping them to observe and value the patients' reactions, despite their incipient knowledge of the biomedical aspects of illness. The study attempted to shed light on the phenomenon of transference and its implications for the physician-patient relationship
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-01
2015-06-14T13:41:18Z
2015-06-14T13:41:18Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400015
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 644-647, 2009.
10.1590/S0100-55022009000400015
S0100-55022009000400015.pdf
0100-5502
S0100-55022009000400015
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5385
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400015
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5385
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 644-647, 2009.
10.1590/S0100-55022009000400015
S0100-55022009000400015.pdf
0100-5502
S0100-55022009000400015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 644-647
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268390029656064