Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
dARK ID: | ark:/48912/00130000178r5 |
Texto Completo: | https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/67833 |
Resumo: | In year of 2003, the brasilian law 10639/03 was sanctioned to establish the education of African and african Brazilian History as a required program content for all brazilian schools, in order to ensure black people rights to self recognition in national culture. Despite the implementation of this law, many schools encounter difficulties to make it effective and inquire the éffectiveness of the law, the possibilities and the challanges of the reality. To comprehend how schools deal with African and african Brazilian History we analyze an specifc case, the Victor Salviano municipal school. For preparation of the case study proposed, Masters dissertation and many books were read, institucional documents analysed, besides interviews with students’ parents and teachers from the school, in order to promote reflexions about found challenges dealing with Brazilian black population History teaching. |
id |
UFSP_6e711ab0572047dd38e2ced257d5de57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/67833 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de casoPossibilities and impasses of the application of Law 10639/10 at EMEF Victor Salviano: a case study10639/03 brasilian lawAfrican and african Brasilian HistoryCurriculumLei 10639/03História da África e Afro-brasileiraCurrículoIn year of 2003, the brasilian law 10639/03 was sanctioned to establish the education of African and african Brazilian History as a required program content for all brazilian schools, in order to ensure black people rights to self recognition in national culture. Despite the implementation of this law, many schools encounter difficulties to make it effective and inquire the éffectiveness of the law, the possibilities and the challanges of the reality. To comprehend how schools deal with African and african Brazilian History we analyze an specifc case, the Victor Salviano municipal school. For preparation of the case study proposed, Masters dissertation and many books were read, institucional documents analysed, besides interviews with students’ parents and teachers from the school, in order to promote reflexions about found challenges dealing with Brazilian black population History teaching.No ano de 2003 foi sancionada a Lei 10639/2003 que estabelece a obrigatoriedade do Ensino da História da África e da Cultura afro brasileira em todas as escolas brasileiras, visando garantir o direito dos negros se reconhecerem na cultura nacional. Apesar da implementação dessa lei, muitos estabelecimentos de ensino encontram dificuldades em torná la efetiva e comumente questiona se sobre a eficácia da lei, as possibilidades de sua aplicação e os desafios diante da realidade vivenciada. Para compreender como as escolas vem trabalhando com os conteúdos de História da África e afro brasileira, analisamos um caso específico, a EMEF Victor Salviano. Para a elaboração do estudo de caso proposto, foram realizadas leituras de dissertações de mestrado, livros, análise de documentos institucionais e programas de ensino, além das entrevistas com os pais de alunos e os profissionais de educação que atuam na EMEF Victor Salviano, a fim de promover reflexões a cerca dos desafios encontrados ao lidar com a história da população negra.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Santos, Patrícia Teixeira [UNIFESP]http://lattes.cnpq.br/5205163871513242Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Freitas, Izabele Simil de [UNIFESP]2023-06-07T12:56:37Z2023-06-07T12:56:37Z2016info:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion61 p.FREITAS, Izabele Simil de. Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado e Licenciatura em História) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Guarulhos, 2016.monografia versão final PDF Izabele S. de Freitas.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/67833ark:/48912/00130000178r5porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-05-07T15:34:52Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/67833Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T21:01:19.269853Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso Possibilities and impasses of the application of Law 10639/10 at EMEF Victor Salviano: a case study |
title |
Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso |
spellingShingle |
Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso Freitas, Izabele Simil de [UNIFESP] 10639/03 brasilian law African and african Brasilian History Curriculum Lei 10639/03 História da África e Afro-brasileira Currículo |
title_short |
Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso |
title_full |
Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso |
title_fullStr |
Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso |
title_sort |
Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso |
author |
Freitas, Izabele Simil de [UNIFESP] |
author_facet |
Freitas, Izabele Simil de [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, Patrícia Teixeira [UNIFESP] http://lattes.cnpq.br/5205163871513242 Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Izabele Simil de [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
10639/03 brasilian law African and african Brasilian History Curriculum Lei 10639/03 História da África e Afro-brasileira Currículo |
topic |
10639/03 brasilian law African and african Brasilian History Curriculum Lei 10639/03 História da África e Afro-brasileira Currículo |
description |
In year of 2003, the brasilian law 10639/03 was sanctioned to establish the education of African and african Brazilian History as a required program content for all brazilian schools, in order to ensure black people rights to self recognition in national culture. Despite the implementation of this law, many schools encounter difficulties to make it effective and inquire the éffectiveness of the law, the possibilities and the challanges of the reality. To comprehend how schools deal with African and african Brazilian History we analyze an specifc case, the Victor Salviano municipal school. For preparation of the case study proposed, Masters dissertation and many books were read, institucional documents analysed, besides interviews with students’ parents and teachers from the school, in order to promote reflexions about found challenges dealing with Brazilian black population History teaching. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2023-06-07T12:56:37Z 2023-06-07T12:56:37Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FREITAS, Izabele Simil de. Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado e Licenciatura em História) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Guarulhos, 2016. monografia versão final PDF Izabele S. de Freitas.pdf https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/67833 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/48912/00130000178r5 |
identifier_str_mv |
FREITAS, Izabele Simil de. Possibilidades e impasses da aplicação da Lei 10639/10 na EMEF Victor Salviano:um estudo de caso. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado e Licenciatura em História) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Guarulhos, 2016. monografia versão final PDF Izabele S. de Freitas.pdf ark:/48912/00130000178r5 |
url |
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/67833 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
61 p. |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1818602587217199104 |