Ensino extracurricular em Oftalmologia: grupos de estudos / ligas de alunos de graduação
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022007000200007 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3834 |
Resumo: | This study aims at identifying the existence and at evaluating the functioning of undergraduate and facult y associations/study groups dedicated to continued education and community services in Ophthalmology. A cross-section descriptive survey based on a convenience sample was conducted by means of a questionnaire answered by residents and students from 107 Brazilian medical schools during the months February and March 2002. Twelve (11.21%) study groups in Ophthalmology were identified among these medical schools. Eleven (91.67%) of these 12 associations are controlled by their own by-laws. The admission criteria normally require having followed an introductor y course and / or admission exam. The number of students in the study groups varies between 9 and 30. Half of the groups admit students from the third year on. All study groups count on the participation of faculty members and 75% of them admit residents. The most common activities of the groups include attendance to regular classes and participation in communit y projects and scientific research. Though most of the study groups fulfill the requirements for providing primar y undergraduate Ophthalmologic education, the number of study groups is still not significant. |
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Ensino extracurricular em Oftalmologia: grupos de estudos / ligas de alunos de graduaçãoExtracurricular teaching in Ophthalmology: undergraduate study groupsEducation, MedicalStudents, MedicalOphthalmologyAssociation LearningCommunity MedicineEducação MédicaEstudantes de MedicinaOftalmologiaGrupos de EstudoMedicina ComunitáriaThis study aims at identifying the existence and at evaluating the functioning of undergraduate and facult y associations/study groups dedicated to continued education and community services in Ophthalmology. A cross-section descriptive survey based on a convenience sample was conducted by means of a questionnaire answered by residents and students from 107 Brazilian medical schools during the months February and March 2002. Twelve (11.21%) study groups in Ophthalmology were identified among these medical schools. Eleven (91.67%) of these 12 associations are controlled by their own by-laws. The admission criteria normally require having followed an introductor y course and / or admission exam. The number of students in the study groups varies between 9 and 30. Half of the groups admit students from the third year on. All study groups count on the participation of faculty members and 75% of them admit residents. The most common activities of the groups include attendance to regular classes and participation in communit y projects and scientific research. Though most of the study groups fulfill the requirements for providing primar y undergraduate Ophthalmologic education, the number of study groups is still not significant.O objetivo deste estudo é identificar a existência e avaliar o funcionamento de associações de docentes e alunos de graduação (núcleos, ligas, grupos de estudo e ações) dedicadas à complementação extracurricular do ensino de Oftalmologia e à prestação de ser viços comunitários. Realizou-se estudo transversal descritivo e compôs-se amostra de conveniência formada por estudantes de graduação de Medicina e residentes em Oftalmologia das 107 faculdades de Medicina do Brasil. Os dados foram coletados por entrevista, mediante aplicação de questionário, em fevereiro e março de 2002. Encontraram-se 12 ligas de Oftalmologia. O critério de seleção para ingresso inclui, na maior parte, presença em curso introdutório e/ou realização de prova. O número de membros varia de 9 a 30. Metade das ligas aceita alunos a partir do terceiro ano de graduação. Todas as associações apresentam participação de docentes, e 75%, de residentes. As atividades mais comuns incluem participação em aulas teóricas e em projetos comunitários, atendimento em ambulatório e/ou pronto-socorro e realização de pesquisa científica. A maioria das ligas de Oftalmologia preenche os requisitos para suplementar o ensino de Oftalmologia na graduação médica, porém o número de ligas ainda é pequeno.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São PauloUniversidade Estadual de CampinasUNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Kara José, Andrea Cotait [UNIFESP]Passos, Lúcia BattistellaKara José, Flávio Cotait [UNIFESP]Kara José, Newton2015-06-14T13:37:01Z2015-06-14T13:37:01Z2007-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion166-172application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022007000200007Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 31, n. 2, p. 166-172, 2007.10.1590/S0100-55022007000200007S0100-55022007000200007.pdf0100-5502S0100-55022007000200007http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3834porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T18:17:29Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/3834Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T18:17:29Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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