Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
dARK ID: | ark:/48912/0013000001xcn |
DOI: | 10.1590/S0080-62342012000400026 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000400026 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7220 |
Resumo: | Concept mapping (CM) is a teaching strategy that can be used to solve clinical cases, but the maps are difficult to write. The objective of this study was to describe the challenges and contributions of the Cmap Tools® software in building concept maps to solve clinical cases. To do this, a descriptive and qualitative method was used with junior nursing students from the Federal University of São Paulo. The teaching strategy was applied and the data were collected using the focal group technique. The results showed that the software facilitates and guarantees the organization, visualization, and correlation of the data, but there are difficulties related to the handling of its tools initially. In conclusion, the formatting and auto formatting resources of Cmap Tools® facilitated the construction of concept maps; however, orientation strategies should be implemented for the initial stage of the software utilization. |
id |
UFSP_992673c320b889e4eb8eb689c26a9867 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/7220 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagemSoftware CMAP TOOLS ™ to build concept maps: an evaluation by nursing studentsSoftware CMAP TOOLS® para la construcción de mapas conceptuales: evaluación de estudiantes de enfermeríaEducation, nursingEducational technologyMapsSoftwareEducação em enfermagemTecnologia educacionalMapasSoftwareConcept mapping (CM) is a teaching strategy that can be used to solve clinical cases, but the maps are difficult to write. The objective of this study was to describe the challenges and contributions of the Cmap Tools® software in building concept maps to solve clinical cases. To do this, a descriptive and qualitative method was used with junior nursing students from the Federal University of São Paulo. The teaching strategy was applied and the data were collected using the focal group technique. The results showed that the software facilitates and guarantees the organization, visualization, and correlation of the data, but there are difficulties related to the handling of its tools initially. In conclusion, the formatting and auto formatting resources of Cmap Tools® facilitated the construction of concept maps; however, orientation strategies should be implemented for the initial stage of the software utilization.El mapeo conceptual (MC) es una estrategia de enseñanza que puede utilizarse para resolución de casos clínicos, más allá de su trabajosa ejecución manual. Se objetivó describir los desafíos y contribuciones del software CMAP Tools® para la construcción de mapas conceptuales enfocados a resolución de casos clínicos. Metodología descriptiva, cuantitativa, con estudiantes de tercer año de Enfermería de la Universidad Federal de São Paulo. Se aplicó estrategia de enseñanza, datos recolectados mediante técnica del grupo focal. Los resultados evidenciaron que el software facilita y garantiza la organización, visualización y correlación de datos, aunque con dificultades iniciales relacionadas al manejo de las herramientas de las que dispone. Se concluye en que el software CMAP Tools® facilitó la construcción de MC por sus recursos de formateo y auto-formateo, y que deberían implantarse estrategias de orientación para la fase inicial de utilización.O mapeamento conceitual (MC) é uma estratégia de ensino que pode ser utilizada para resoluções de casos clínicos, porém de trabalhosa execução manuscrita. O estudo teve por objetivos descrever os desafios e as contribuições do software Cmap Tools® para a construção de mapas conceituais para resolução de caso clínico. Para isso, utilizou-se método descritivo, qualitativo, com estudantes da 3ª série de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). A estratégia de ensino foi aplicada e os dados foram coletados pela técnica do grupo focal. Os resultados evidenciaram que o software facilita e garante a organização, visualização e correlação dos dados, porém com dificuldades iniciais relacionadas ao manejo das ferramentas que dispõe. Concluiu-se que o software Cmap Tools® favoreceu a construção dos MC por seus recursos de formatação e autoformatação e que estratégias de orientação deveriam ser implantadas para a fase inicial de utilização.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Escola Paulista de EnfermagemUNIFESP, EPESciELOUniversidade de São Paulo, Escola de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Ferreira, Paula BarretoCohrs, Cibelli Rizzo [UNIFESP]De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP]2015-06-14T13:44:51Z2015-06-14T13:44:51Z2012-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion967-972application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000400026FERREIRA, Paula Barreto; COHRS, Cibelli Rizzo e DE DOMENICO, Edvane Birelo Lopes. Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2012, vol.46, n.4, pp.967-97210.1590/S0080-62342012000400026S0080-62342012000400026.pdfS0080-62342012000400026-pt.pdf0080-6234S0080-62342012000400026http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7220WOS:000309241800026ark:/48912/0013000001xcnporRevista da Escola de Enfermagem da USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T01:11:55Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7220Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T19:51:39.941509Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem Software CMAP TOOLS ™ to build concept maps: an evaluation by nursing students Software CMAP TOOLS® para la construcción de mapas conceptuales: evaluación de estudiantes de enfermería |
title |
Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem |
spellingShingle |
Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem Ferreira, Paula Barreto Education, nursing Educational technology Maps Software Educação em enfermagem Tecnologia educacional Mapas Software Ferreira, Paula Barreto Education, nursing Educational technology Maps Software Educação em enfermagem Tecnologia educacional Mapas Software |
title_short |
Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem |
title_full |
Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem |
title_fullStr |
Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem |
title_full_unstemmed |
Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem |
title_sort |
Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem |
author |
Ferreira, Paula Barreto |
author_facet |
Ferreira, Paula Barreto Ferreira, Paula Barreto Cohrs, Cibelli Rizzo [UNIFESP] De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP] Cohrs, Cibelli Rizzo [UNIFESP] De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Cohrs, Cibelli Rizzo [UNIFESP] De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Paula Barreto Cohrs, Cibelli Rizzo [UNIFESP] De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education, nursing Educational technology Maps Software Educação em enfermagem Tecnologia educacional Mapas Software |
topic |
Education, nursing Educational technology Maps Software Educação em enfermagem Tecnologia educacional Mapas Software |
description |
Concept mapping (CM) is a teaching strategy that can be used to solve clinical cases, but the maps are difficult to write. The objective of this study was to describe the challenges and contributions of the Cmap Tools® software in building concept maps to solve clinical cases. To do this, a descriptive and qualitative method was used with junior nursing students from the Federal University of São Paulo. The teaching strategy was applied and the data were collected using the focal group technique. The results showed that the software facilitates and guarantees the organization, visualization, and correlation of the data, but there are difficulties related to the handling of its tools initially. In conclusion, the formatting and auto formatting resources of Cmap Tools® facilitated the construction of concept maps; however, orientation strategies should be implemented for the initial stage of the software utilization. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-01 2015-06-14T13:44:51Z 2015-06-14T13:44:51Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000400026 FERREIRA, Paula Barreto; COHRS, Cibelli Rizzo e DE DOMENICO, Edvane Birelo Lopes. Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2012, vol.46, n.4, pp.967-972 10.1590/S0080-62342012000400026 S0080-62342012000400026.pdf S0080-62342012000400026-pt.pdf 0080-6234 S0080-62342012000400026 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7220 WOS:000309241800026 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/48912/0013000001xcn |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000400026 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7220 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Paula Barreto; COHRS, Cibelli Rizzo e DE DOMENICO, Edvane Birelo Lopes. Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2012, vol.46, n.4, pp.967-972 10.1590/S0080-62342012000400026 S0080-62342012000400026.pdf S0080-62342012000400026-pt.pdf 0080-6234 S0080-62342012000400026 WOS:000309241800026 ark:/48912/0013000001xcn |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
967-972 application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1822179110565183488 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0080-62342012000400026 |