A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000616 https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52721 |
Resumo: | The Proposal Of This Research Is To Investigate Which Is The Place Of The Philosophy Discipline In The Curriculum Of High School In São Paulo. For That, It Takes As Its Starting Point Its Institutionalization As A School Discipline, Defining, From The Concepts Of Some Renowned Thinkers, What Becomes A School Discipline, Pointing Out The Positive And Negative Effects Of Instrumentalizing Philosophy As A Discipline. From Its History As A Discipline, In The Period Delineated (1961-2008), The Factors Determining Its Presence Or Absence In The Brazilian (Generally) And São Paulo (Especially) School Curriculum Are Analyzed. In The Meantime, The Changes In Education During The Military Period, The Near Extinction Of The Philosophy Of The School Curriculum, The Struggle For Its Reintroduction In The Curriculum, The Participation Of Institutions, Teachers And Students Of São Paulo In This Battle, The Clashes Between The Legislative And The Executive Power Of São Paulo Around Philosophy Doing Or Not Part Of The Average |
id |
UFSP_9ac0b9f13b49d7dad15533bf2d5b52a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/52721 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008Discipline PhilosophyHigh SchoolCurriculumHistorical IntermittencyPhilosophy"S PlaceDisciplina FilosofiaEnsino MédioCurrículoIntermitência HistóricaLugar Da FilosofiaThe Proposal Of This Research Is To Investigate Which Is The Place Of The Philosophy Discipline In The Curriculum Of High School In São Paulo. For That, It Takes As Its Starting Point Its Institutionalization As A School Discipline, Defining, From The Concepts Of Some Renowned Thinkers, What Becomes A School Discipline, Pointing Out The Positive And Negative Effects Of Instrumentalizing Philosophy As A Discipline. From Its History As A Discipline, In The Period Delineated (1961-2008), The Factors Determining Its Presence Or Absence In The Brazilian (Generally) And São Paulo (Especially) School Curriculum Are Analyzed. In The Meantime, The Changes In Education During The Military Period, The Near Extinction Of The Philosophy Of The School Curriculum, The Struggle For Its Reintroduction In The Curriculum, The Participation Of Institutions, Teachers And Students Of São Paulo In This Battle, The Clashes Between The Legislative And The Executive Power Of São Paulo Around Philosophy Doing Or Not Part Of The AverageA Proposta Da Pesquisa É Investigar Qual O Lugar Da Disciplina Filosofia No Currículo Do Ensino Médio Paulista. Para Isso, Toma-Se Como Ponto De Partida Sua Institucionalização Como Disciplina Escolar, Definindo, A Partir Dos Conceitos De Alguns Pensadores, O Que Vem A Ser Uma Disciplina Escolar, Apontando Quais São Os Efeitos Positivos E Negativos De Instrumentalizar A Filosofia Como Disciplina. Analisa-Se, A Partir De Sua História Como Disciplina, No Período Delineado (1961-2008), Os Fatores Que Determinaram Sua Presença Ou Sua Ausência No Currículo Escolar Brasileiro (De Maneira Geral) E Paulista (Especialmente). Destaca-Se, Nesse Ínterim, As Mudanças Na Educação Durante O Período Militar, A Quase Extinção Da Filosofia Do Currículo Escolar, A Luta Pela Sua Reintrodução No Currículo, A Participação De Instituições, Professores E Alunos Paulistas Nessa Batalha, Os Embates Entre Os Poderes Legislativo E Executivo Paulista Em Torno Da Filosofia Fazer Ou Não Parte Do Currículo Médio, Sua Ambiguidade Na Ldben 9.Dados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2018)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Benedicto, Celia Maria [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP]2020-03-25T12:10:25Z2020-03-25T12:10:25Z2018-08-20info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion120 p.application/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=70006162018-0663.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52721porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-02T18:09:40Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/52721Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-02T18:09:40Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008 |
title |
A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008 |
spellingShingle |
A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008 Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP] Discipline Philosophy High School Curriculum Historical Intermittency Philosophy"S Place Disciplina Filosofia Ensino Médio Currículo Intermitência Histórica Lugar Da Filosofia |
title_short |
A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008 |
title_full |
A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008 |
title_fullStr |
A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008 |
title_full_unstemmed |
A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008 |
title_sort |
A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008 |
author |
Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP] |
author_facet |
Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Benedicto, Celia Maria [UNIFESP] Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discipline Philosophy High School Curriculum Historical Intermittency Philosophy"S Place Disciplina Filosofia Ensino Médio Currículo Intermitência Histórica Lugar Da Filosofia |
topic |
Discipline Philosophy High School Curriculum Historical Intermittency Philosophy"S Place Disciplina Filosofia Ensino Médio Currículo Intermitência Histórica Lugar Da Filosofia |
description |
The Proposal Of This Research Is To Investigate Which Is The Place Of The Philosophy Discipline In The Curriculum Of High School In São Paulo. For That, It Takes As Its Starting Point Its Institutionalization As A School Discipline, Defining, From The Concepts Of Some Renowned Thinkers, What Becomes A School Discipline, Pointing Out The Positive And Negative Effects Of Instrumentalizing Philosophy As A Discipline. From Its History As A Discipline, In The Period Delineated (1961-2008), The Factors Determining Its Presence Or Absence In The Brazilian (Generally) And São Paulo (Especially) School Curriculum Are Analyzed. In The Meantime, The Changes In Education During The Military Period, The Near Extinction Of The Philosophy Of The School Curriculum, The Struggle For Its Reintroduction In The Curriculum, The Participation Of Institutions, Teachers And Students Of São Paulo In This Battle, The Clashes Between The Legislative And The Executive Power Of São Paulo Around Philosophy Doing Or Not Part Of The Average |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-20 2020-03-25T12:10:25Z 2020-03-25T12:10:25Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000616 2018-0663.pdf https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52721 |
url |
https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000616 https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52721 |
identifier_str_mv |
2018-0663.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
120 p. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268339448446976 |