A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000616
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52721
Resumo: The Proposal Of This Research Is To Investigate Which Is The Place Of The Philosophy Discipline In The Curriculum Of High School In São Paulo. For That, It Takes As Its Starting Point Its Institutionalization As A School Discipline, Defining, From The Concepts Of Some Renowned Thinkers, What Becomes A School Discipline, Pointing Out The Positive And Negative Effects Of Instrumentalizing Philosophy As A Discipline. From Its History As A Discipline, In The Period Delineated (1961-2008), The Factors Determining Its Presence Or Absence In The Brazilian (Generally) And São Paulo (Especially) School Curriculum Are Analyzed. In The Meantime, The Changes In Education During The Military Period, The Near Extinction Of The Philosophy Of The School Curriculum, The Struggle For Its Reintroduction In The Curriculum, The Participation Of Institutions, Teachers And Students Of São Paulo In This Battle, The Clashes Between The Legislative And The Executive Power Of São Paulo Around Philosophy Doing Or Not Part Of The Average
id UFSP_9ac0b9f13b49d7dad15533bf2d5b52a8
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/52721
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008Discipline PhilosophyHigh SchoolCurriculumHistorical IntermittencyPhilosophy"S PlaceDisciplina FilosofiaEnsino MédioCurrículoIntermitência HistóricaLugar Da FilosofiaThe Proposal Of This Research Is To Investigate Which Is The Place Of The Philosophy Discipline In The Curriculum Of High School In São Paulo. For That, It Takes As Its Starting Point Its Institutionalization As A School Discipline, Defining, From The Concepts Of Some Renowned Thinkers, What Becomes A School Discipline, Pointing Out The Positive And Negative Effects Of Instrumentalizing Philosophy As A Discipline. From Its History As A Discipline, In The Period Delineated (1961-2008), The Factors Determining Its Presence Or Absence In The Brazilian (Generally) And São Paulo (Especially) School Curriculum Are Analyzed. In The Meantime, The Changes In Education During The Military Period, The Near Extinction Of The Philosophy Of The School Curriculum, The Struggle For Its Reintroduction In The Curriculum, The Participation Of Institutions, Teachers And Students Of São Paulo In This Battle, The Clashes Between The Legislative And The Executive Power Of São Paulo Around Philosophy Doing Or Not Part Of The AverageA Proposta Da Pesquisa É Investigar Qual O Lugar Da Disciplina Filosofia No Currículo Do Ensino Médio Paulista. Para Isso, Toma-Se Como Ponto De Partida Sua Institucionalização Como Disciplina Escolar, Definindo, A Partir Dos Conceitos De Alguns Pensadores, O Que Vem A Ser Uma Disciplina Escolar, Apontando Quais São Os Efeitos Positivos E Negativos De Instrumentalizar A Filosofia Como Disciplina. Analisa-Se, A Partir De Sua História Como Disciplina, No Período Delineado (1961-2008), Os Fatores Que Determinaram Sua Presença Ou Sua Ausência No Currículo Escolar Brasileiro (De Maneira Geral) E Paulista (Especialmente). Destaca-Se, Nesse Ínterim, As Mudanças Na Educação Durante O Período Militar, A Quase Extinção Da Filosofia Do Currículo Escolar, A Luta Pela Sua Reintrodução No Currículo, A Participação De Instituições, Professores E Alunos Paulistas Nessa Batalha, Os Embates Entre Os Poderes Legislativo E Executivo Paulista Em Torno Da Filosofia Fazer Ou Não Parte Do Currículo Médio, Sua Ambiguidade Na Ldben 9.Dados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2018)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Benedicto, Celia Maria [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP]2020-03-25T12:10:25Z2020-03-25T12:10:25Z2018-08-20info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion120 p.application/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=70006162018-0663.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52721porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-02T18:09:40Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/52721Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-02T18:09:40Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008
title A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008
spellingShingle A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008
Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP]
Discipline Philosophy
High School
Curriculum
Historical Intermittency
Philosophy"S Place
Disciplina Filosofia
Ensino Médio
Currículo
Intermitência Histórica
Lugar Da Filosofia
title_short A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008
title_full A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008
title_fullStr A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008
title_full_unstemmed A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008
title_sort A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008
author Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP]
author_facet Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Benedicto, Celia Maria [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Furtado Filho, Verissimo Dos Santos [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Discipline Philosophy
High School
Curriculum
Historical Intermittency
Philosophy"S Place
Disciplina Filosofia
Ensino Médio
Currículo
Intermitência Histórica
Lugar Da Filosofia
topic Discipline Philosophy
High School
Curriculum
Historical Intermittency
Philosophy"S Place
Disciplina Filosofia
Ensino Médio
Currículo
Intermitência Histórica
Lugar Da Filosofia
description The Proposal Of This Research Is To Investigate Which Is The Place Of The Philosophy Discipline In The Curriculum Of High School In São Paulo. For That, It Takes As Its Starting Point Its Institutionalization As A School Discipline, Defining, From The Concepts Of Some Renowned Thinkers, What Becomes A School Discipline, Pointing Out The Positive And Negative Effects Of Instrumentalizing Philosophy As A Discipline. From Its History As A Discipline, In The Period Delineated (1961-2008), The Factors Determining Its Presence Or Absence In The Brazilian (Generally) And São Paulo (Especially) School Curriculum Are Analyzed. In The Meantime, The Changes In Education During The Military Period, The Near Extinction Of The Philosophy Of The School Curriculum, The Struggle For Its Reintroduction In The Curriculum, The Participation Of Institutions, Teachers And Students Of São Paulo In This Battle, The Clashes Between The Legislative And The Executive Power Of São Paulo Around Philosophy Doing Or Not Part Of The Average
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-20
2020-03-25T12:10:25Z
2020-03-25T12:10:25Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000616
2018-0663.pdf
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52721
url https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000616
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52721
identifier_str_mv 2018-0663.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 120 p.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268339448446976