Mundo do trabalho no contexto da formação médica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000500004 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4789 |
Resumo: | This paper analyzes the behavior of 28 Brazilian medical schools as refers to the axle Labor Market, one of the five axles of the research instrument of the Caem/Abem project. This axle deals with the lack of professionals for providing primary care services to the population and to the employment of the future professional; the economical basis of the medical practice; and to the mediating role of insurances, health plans and similar institutions. The group of schools, although identifying this issue as rarely addressed in medical education, recognizes its relevance for adapting the political-pedagogical project, the didactic-pedagogical approach and the sceneries of practice, and for practicing in the undergraduate course a critical-reflexive analysis of the professional space of health care services. |
id |
UFSP_9e60aed162b9ac145d9a437d5a363cb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4789 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Mundo do trabalho no contexto da formação médicaWork world in the context of medicaleducationMedical educationEvaluationLabor marketEducação médicaAvaliaçãoMercado de trabalhoThis paper analyzes the behavior of 28 Brazilian medical schools as refers to the axle Labor Market, one of the five axles of the research instrument of the Caem/Abem project. This axle deals with the lack of professionals for providing primary care services to the population and to the employment of the future professional; the economical basis of the medical practice; and to the mediating role of insurances, health plans and similar institutions. The group of schools, although identifying this issue as rarely addressed in medical education, recognizes its relevance for adapting the political-pedagogical project, the didactic-pedagogical approach and the sceneries of practice, and for practicing in the undergraduate course a critical-reflexive analysis of the professional space of health care services.Este trabalho analisa o comportamento de 28 escolas médicas brasileiras no eixo Mundo do Trabalho, um dos cinco eixos do instrumento de pesquisa do Projeto da Caem/Abem. Este eixo se refere à carência de profissionais para Atenção Básica de saúde da população e ao emprego do futuro profissional; à base econômica da prática médica; e à relação institucional mediadora de seguradoras, planos de saúde e similares na prestação de serviços de saúde. O conjunto das escolas, embora identifique o tema como pouco abordado na formação médica, percebe sua relevância para adequar o projeto político-pedagógico, a abordagem didático-pedagógica e os cenários de prática, e exercitar a análise crítico-reflexiva do contexto no espaço profissional da prestação de assistência à saúde no curso de graduação.Universidade Federal de Santa MariaUniversidade Estadual de LondrinaMinistério do Esporte Secretaria Nacional de Esporte EducacionalFaculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de GoiásUNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de Santa MariaUniversidade Estadual de LondrinaMinistério do Esporte Secretaria Nacional de Esporte EducacionalFaculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de GoiásLampert, Jadete BarbosaPerim, Gianna LepreAguilar-da-Silva, Rinaldo HenriqueStella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP]Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]Costa, Nilce Maria da Silva Campos2015-06-14T13:38:58Z2015-06-14T13:38:58Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion35-43application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000500004Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, p. 35-43, 2009.10.1590/S0100-55022009000500004S0100-55022009000500004.pdf0100-5502S0100-55022009000500004http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4789porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T16:37:07Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4789Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T16:37:07Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mundo do trabalho no contexto da formação médica Work world in the context of medicaleducation |
title |
Mundo do trabalho no contexto da formação médica |
spellingShingle |
Mundo do trabalho no contexto da formação médica Lampert, Jadete Barbosa Medical education Evaluation Labor market Educação médica Avaliação Mercado de trabalho |
title_short |
Mundo do trabalho no contexto da formação médica |
title_full |
Mundo do trabalho no contexto da formação médica |
title_fullStr |
Mundo do trabalho no contexto da formação médica |
title_full_unstemmed |
Mundo do trabalho no contexto da formação médica |
title_sort |
Mundo do trabalho no contexto da formação médica |
author |
Lampert, Jadete Barbosa |
author_facet |
Lampert, Jadete Barbosa Perim, Gianna Lepre Aguilar-da-Silva, Rinaldo Henrique Stella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP] Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP] Costa, Nilce Maria da Silva Campos |
author_role |
author |
author2 |
Perim, Gianna Lepre Aguilar-da-Silva, Rinaldo Henrique Stella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP] Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP] Costa, Nilce Maria da Silva Campos |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Universidade Estadual de Londrina Ministério do Esporte Secretaria Nacional de Esporte Educacional Faculdade de Medicina de Marília Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Universidade Federal de Goiás |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lampert, Jadete Barbosa Perim, Gianna Lepre Aguilar-da-Silva, Rinaldo Henrique Stella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP] Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP] Costa, Nilce Maria da Silva Campos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Medical education Evaluation Labor market Educação médica Avaliação Mercado de trabalho |
topic |
Medical education Evaluation Labor market Educação médica Avaliação Mercado de trabalho |
description |
This paper analyzes the behavior of 28 Brazilian medical schools as refers to the axle Labor Market, one of the five axles of the research instrument of the Caem/Abem project. This axle deals with the lack of professionals for providing primary care services to the population and to the employment of the future professional; the economical basis of the medical practice; and to the mediating role of insurances, health plans and similar institutions. The group of schools, although identifying this issue as rarely addressed in medical education, recognizes its relevance for adapting the political-pedagogical project, the didactic-pedagogical approach and the sceneries of practice, and for practicing in the undergraduate course a critical-reflexive analysis of the professional space of health care services. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01 2015-06-14T13:38:58Z 2015-06-14T13:38:58Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000500004 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, p. 35-43, 2009. 10.1590/S0100-55022009000500004 S0100-55022009000500004.pdf 0100-5502 S0100-55022009000500004 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4789 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000500004 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4789 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, p. 35-43, 2009. 10.1590/S0100-55022009000500004 S0100-55022009000500004.pdf 0100-5502 S0100-55022009000500004 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
35-43 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268365960642560 |