Mundo do trabalho no contexto da formação médica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lampert, Jadete Barbosa
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Perim, Gianna Lepre, Aguilar-da-Silva, Rinaldo Henrique, Stella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP], Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP], Costa, Nilce Maria da Silva Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000500004
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4789
Resumo: This paper analyzes the behavior of 28 Brazilian medical schools as refers to the axle Labor Market, one of the five axles of the research instrument of the Caem/Abem project. This axle deals with the lack of professionals for providing primary care services to the population and to the employment of the future professional; the economical basis of the medical practice; and to the mediating role of insurances, health plans and similar institutions. The group of schools, although identifying this issue as rarely addressed in medical education, recognizes its relevance for adapting the political-pedagogical project, the didactic-pedagogical approach and the sceneries of practice, and for practicing in the undergraduate course a critical-reflexive analysis of the professional space of health care services.
id UFSP_9e60aed162b9ac145d9a437d5a363cb6
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4789
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Mundo do trabalho no contexto da formação médicaWork world in the context of medicaleducationMedical educationEvaluationLabor marketEducação médicaAvaliaçãoMercado de trabalhoThis paper analyzes the behavior of 28 Brazilian medical schools as refers to the axle Labor Market, one of the five axles of the research instrument of the Caem/Abem project. This axle deals with the lack of professionals for providing primary care services to the population and to the employment of the future professional; the economical basis of the medical practice; and to the mediating role of insurances, health plans and similar institutions. The group of schools, although identifying this issue as rarely addressed in medical education, recognizes its relevance for adapting the political-pedagogical project, the didactic-pedagogical approach and the sceneries of practice, and for practicing in the undergraduate course a critical-reflexive analysis of the professional space of health care services.Este trabalho analisa o comportamento de 28 escolas médicas brasileiras no eixo Mundo do Trabalho, um dos cinco eixos do instrumento de pesquisa do Projeto da Caem/Abem. Este eixo se refere à carência de profissionais para Atenção Básica de saúde da população e ao emprego do futuro profissional; à base econômica da prática médica; e à relação institucional mediadora de seguradoras, planos de saúde e similares na prestação de serviços de saúde. O conjunto das escolas, embora identifique o tema como pouco abordado na formação médica, percebe sua relevância para adequar o projeto político-pedagógico, a abordagem didático-pedagógica e os cenários de prática, e exercitar a análise crítico-reflexiva do contexto no espaço profissional da prestação de assistência à saúde no curso de graduação.Universidade Federal de Santa MariaUniversidade Estadual de LondrinaMinistério do Esporte Secretaria Nacional de Esporte EducacionalFaculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de GoiásUNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de Santa MariaUniversidade Estadual de LondrinaMinistério do Esporte Secretaria Nacional de Esporte EducacionalFaculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de GoiásLampert, Jadete BarbosaPerim, Gianna LepreAguilar-da-Silva, Rinaldo HenriqueStella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP]Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]Costa, Nilce Maria da Silva Campos2015-06-14T13:38:58Z2015-06-14T13:38:58Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion35-43application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000500004Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, p. 35-43, 2009.10.1590/S0100-55022009000500004S0100-55022009000500004.pdf0100-5502S0100-55022009000500004http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4789porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T16:37:07Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4789Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T16:37:07Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mundo do trabalho no contexto da formação médica
Work world in the context of medicaleducation
title Mundo do trabalho no contexto da formação médica
spellingShingle Mundo do trabalho no contexto da formação médica
Lampert, Jadete Barbosa
Medical education
Evaluation
Labor market
Educação médica
Avaliação
Mercado de trabalho
title_short Mundo do trabalho no contexto da formação médica
title_full Mundo do trabalho no contexto da formação médica
title_fullStr Mundo do trabalho no contexto da formação médica
title_full_unstemmed Mundo do trabalho no contexto da formação médica
title_sort Mundo do trabalho no contexto da formação médica
author Lampert, Jadete Barbosa
author_facet Lampert, Jadete Barbosa
Perim, Gianna Lepre
Aguilar-da-Silva, Rinaldo Henrique
Stella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP]
Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]
Costa, Nilce Maria da Silva Campos
author_role author
author2 Perim, Gianna Lepre
Aguilar-da-Silva, Rinaldo Henrique
Stella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP]
Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]
Costa, Nilce Maria da Silva Campos
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Universidade Estadual de Londrina
Ministério do Esporte Secretaria Nacional de Esporte Educacional
Faculdade de Medicina de Marília
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade Federal de Goiás
dc.contributor.author.fl_str_mv Lampert, Jadete Barbosa
Perim, Gianna Lepre
Aguilar-da-Silva, Rinaldo Henrique
Stella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP]
Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]
Costa, Nilce Maria da Silva Campos
dc.subject.por.fl_str_mv Medical education
Evaluation
Labor market
Educação médica
Avaliação
Mercado de trabalho
topic Medical education
Evaluation
Labor market
Educação médica
Avaliação
Mercado de trabalho
description This paper analyzes the behavior of 28 Brazilian medical schools as refers to the axle Labor Market, one of the five axles of the research instrument of the Caem/Abem project. This axle deals with the lack of professionals for providing primary care services to the population and to the employment of the future professional; the economical basis of the medical practice; and to the mediating role of insurances, health plans and similar institutions. The group of schools, although identifying this issue as rarely addressed in medical education, recognizes its relevance for adapting the political-pedagogical project, the didactic-pedagogical approach and the sceneries of practice, and for practicing in the undergraduate course a critical-reflexive analysis of the professional space of health care services.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2015-06-14T13:38:58Z
2015-06-14T13:38:58Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000500004
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, p. 35-43, 2009.
10.1590/S0100-55022009000500004
S0100-55022009000500004.pdf
0100-5502
S0100-55022009000500004
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4789
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000500004
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4789
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, p. 35-43, 2009.
10.1590/S0100-55022009000500004
S0100-55022009000500004.pdf
0100-5502
S0100-55022009000500004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 35-43
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268365960642560