Deficiência intelectual e aquisição matemática: currículo como rede de relações condicionais
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572009000200003 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5420 |
Resumo: | In this study we analyze the acquisition of mathematics relation and present the curriculum based on stimulus equivalence paradigm to teach people with mental retardation how to deal with money. We worked with 11 people with mental retardation, with ages from 09 to 32 years old, both genders, who attended a Special Education School. Stimuli were dictated words, printed numerals, coin and bill pictures, numerals with a plus sign between them, coin sets, coins and bills together, printed prices, actual coins and bills. Four studies were conducted to teach several distinct relations. Teaching procedure was conducted using a computer program named Master. Results showed the efficacy of the curriculum based on a relational network and the procedures used, by the emergence of complex skill acquisition in a reduced period of time. A complex and large mathematics relational network was taught through direct training of few relations. |
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Deficiência intelectual e aquisição matemática: currículo como rede de relações condicionaisMental retardation and acquisition of mathematics: curriculum as a conditional relation networkDeficiencia intelectual y adquisición matemática: currícula como red de relaciones condicionalesMathematicsCurriculumMentally retardedMatemáticaCurrículoDeficiente mentalIn this study we analyze the acquisition of mathematics relation and present the curriculum based on stimulus equivalence paradigm to teach people with mental retardation how to deal with money. We worked with 11 people with mental retardation, with ages from 09 to 32 years old, both genders, who attended a Special Education School. Stimuli were dictated words, printed numerals, coin and bill pictures, numerals with a plus sign between them, coin sets, coins and bills together, printed prices, actual coins and bills. Four studies were conducted to teach several distinct relations. Teaching procedure was conducted using a computer program named Master. Results showed the efficacy of the curriculum based on a relational network and the procedures used, by the emergence of complex skill acquisition in a reduced period of time. A complex and large mathematics relational network was taught through direct training of few relations.El presente estudio tuvo como objetivo analizar la adquisición de relaciones matemáticas y presentar una currícula, basada en el paradigma de equivalencia de estímulos, para enseñar a deficientes intelectuales a manejar dinero. Participaron 11 personas con deficiencia intelectual, de edades entre 09 y 32 años, de ambos géneros, estudiantes de colegio de Educación Especial. Los estímulos utilizados fueron palabras dictadas, números impresos, imágenes de monedas y billetes, componentes de adición, conjuntos de monedas, billetes y monedas juntos, precios impresos, monedas y billetes verdaderos. Cuatro estudios fueron dirigidos para la enseñanza de diferentes relaciones. El procedimiento de enseñanza fue conducido por el programa computacional Mestre®. Los resultados demostraron la eficacia de la currícula como red de relaciones y de los procedimientos utilizados, fue constatada la adquisición de habilidades complejas en un lapso de tiempo reducido. Una amplia y compleja red de relaciones matemáticas fue adquirida a partir de la enseñanza directa de apenas algunas relaciones.O presente estudo teve como objetivo analisar a aquisição de relações matemáticas e apresentar um currículo baseado no paradigma de equivalência de estímulos para ensinar deficientes intelectuais a manusear dinheiro. Participaram 11 pessoas com deficiência intelectual, com idade entre nove a 32 anos, de ambos os gêneros, estudantes de escola de Educação Especial. Os estímulos utilizados foram palavras ditadas, numerais impressos, imagens de moedas e notas, componentes da adição, conjunto de moedas, notas e moedas juntas, preços impressos, moedas e notas verdadeiras. Quatro estudos foram conduzidos para o ensino de diferentes relações. O procedimento de ensino foi conduzido através do programa computacional Mestre®. Os resultados demonstraram a eficácia do currículo como rede de relações e dos procedimentos utilizados, constatada a aquisição de habilidades complexas num período de tempo reduzido. Uma ampla e complexa rede de relações matemáticas foi adquirida a partir do ensino direto de apenas algumas relações.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São CarlosUNIFESP, ISSSciELOAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São CarlosRossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP]Goyos, Celso2015-06-14T13:41:20Z2015-06-14T13:41:20Z2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion213-225application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572009000200003Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 13, n. 2, p. 213-225, 2009.10.1590/S1413-85572009000200003S1413-85572009000200003.pdf1413-8557S1413-85572009000200003http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5420porPsicologia Escolar e Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T23:05:14Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5420Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T23:05:14Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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