Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreto, Vitor Hugo Lima
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100013
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8245
Resumo: INTRODUCTION: Over the last two years, medical courses in Brazil have begun implementing a compulsory internship in five basic areas of medicine, referred to as a clinical clerkship. Municipal and state health services are currently venues for these internships. This study aims to investigate the reality of such a clinical clerkship at the Medical School of the Federal University of Pernambuco from the point of view of its mentors. METHODOLOGY: This is a descriptive, qualitative, cross-sectional study in which we interviewed mentors from health services involved in the clinical clerkship. RESULTS: The themes most relevant to the study were: the mentor's expectations of the medical training during the rotation; the mentorship teaching models; education management; and teaching-service integration. CONCLUSIONS: Specific teaching-service integration initiatives may qualify placements in the health network, and these initiatives should address the topics related to the categories defined in this study. Other studies might address the perspectives of the student, teacher and manager, in an important step towards complementing the information obtained in this study.
id UFSP_a10f0b4c79108c70e5a5fdd1a7362625
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8245
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internatoTtutors' views on teaching and learning during internship placementsMedical EducationUndergraduate Medical StudyInternship and ResidencyTeaching and Service IntegrationMentored StudiesEducação MédicaGraduação MédicaInternato e ResidênciaIntegração Ensino-ServiçoPreceptoriaINTRODUCTION: Over the last two years, medical courses in Brazil have begun implementing a compulsory internship in five basic areas of medicine, referred to as a clinical clerkship. Municipal and state health services are currently venues for these internships. This study aims to investigate the reality of such a clinical clerkship at the Medical School of the Federal University of Pernambuco from the point of view of its mentors. METHODOLOGY: This is a descriptive, qualitative, cross-sectional study in which we interviewed mentors from health services involved in the clinical clerkship. RESULTS: The themes most relevant to the study were: the mentor's expectations of the medical training during the rotation; the mentorship teaching models; education management; and teaching-service integration. CONCLUSIONS: Specific teaching-service integration initiatives may qualify placements in the health network, and these initiatives should address the topics related to the categories defined in this study. Other studies might address the perspectives of the student, teacher and manager, in an important step towards complementing the information obtained in this study.INTRODUÇÃO: Os cursos de Medicina do Brasil oferecem, nos dois últimos anos, o estágio obrigatório nas cinco áreas médicas essenciais, chamado internato. Atualmente, serviços de saúde das redes municipais e estaduais passaram a compor os estágios do internato. OBJETIVO: O presente estudo dedicou-se a conhecer a realidade do internato do curso de Medicina da Universidade Federal de Pernambuco através da perspectiva do preceptor. METODOLOGIA: Trata-se de um levantamento descritivo, de natureza qualitativa, em um corte transversal, aplicado às cinco áreas básicas do internato. Foram realizadas entrevistas com os preceptores coordenadores dos serviços de saúde envolvidos no internato. RESULTADOS: As categorias temáticas mais relevantes para o estudo foram: expectativa do preceptor sobre a formação médica durante o rodízio; modelos de ensino da preceptoria; gestão do ensino e integração ensino-serviço. CONCLUSÕES: O estudo representa um aprofundamento sobre as atividades de ensino nos cenários de prática do internato. As categorias analisadas representam pontos cruciais para o aperfeiçoamento da integração ensino-serviço. Outros estudos deverão abordar as perspectivas do estudante, do professor e do gestor, importantes para complementar as informações obtidas no presente estudo.Universidade Federal de PernambucoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de PernambucoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Barreto, Vitor Hugo LimaDe Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]2015-06-14T13:46:57Z2015-06-14T13:46:57Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion94-102application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100013Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 94-102, 2014.10.1590/S0100-55022014000100013S0100-55022014000100013.pdf0100-5502S0100-55022014000100013http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8245porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T07:58:10Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8245Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T07:58:10Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato
Ttutors' views on teaching and learning during internship placements
title Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato
spellingShingle Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato
Barreto, Vitor Hugo Lima
Medical Education
Undergraduate Medical Study
Internship and Residency
Teaching and Service Integration
Mentored Studies
Educação Médica
Graduação Médica
Internato e Residência
Integração Ensino-Serviço
Preceptoria
title_short Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato
title_full Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato
title_fullStr Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato
title_full_unstemmed Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato
title_sort Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato
author Barreto, Vitor Hugo Lima
author_facet Barreto, Vitor Hugo Lima
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
author_role author
author2 De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pernambuco
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreto, Vitor Hugo Lima
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Medical Education
Undergraduate Medical Study
Internship and Residency
Teaching and Service Integration
Mentored Studies
Educação Médica
Graduação Médica
Internato e Residência
Integração Ensino-Serviço
Preceptoria
topic Medical Education
Undergraduate Medical Study
Internship and Residency
Teaching and Service Integration
Mentored Studies
Educação Médica
Graduação Médica
Internato e Residência
Integração Ensino-Serviço
Preceptoria
description INTRODUCTION: Over the last two years, medical courses in Brazil have begun implementing a compulsory internship in five basic areas of medicine, referred to as a clinical clerkship. Municipal and state health services are currently venues for these internships. This study aims to investigate the reality of such a clinical clerkship at the Medical School of the Federal University of Pernambuco from the point of view of its mentors. METHODOLOGY: This is a descriptive, qualitative, cross-sectional study in which we interviewed mentors from health services involved in the clinical clerkship. RESULTS: The themes most relevant to the study were: the mentor's expectations of the medical training during the rotation; the mentorship teaching models; education management; and teaching-service integration. CONCLUSIONS: Specific teaching-service integration initiatives may qualify placements in the health network, and these initiatives should address the topics related to the categories defined in this study. Other studies might address the perspectives of the student, teacher and manager, in an important step towards complementing the information obtained in this study.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-01
2015-06-14T13:46:57Z
2015-06-14T13:46:57Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100013
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 94-102, 2014.
10.1590/S0100-55022014000100013
S0100-55022014000100013.pdf
0100-5502
S0100-55022014000100013
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8245
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100013
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8245
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 94-102, 2014.
10.1590/S0100-55022014000100013
S0100-55022014000100013.pdf
0100-5502
S0100-55022014000100013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 94-102
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268396996395008