Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100013 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8245 |
Resumo: | INTRODUCTION: Over the last two years, medical courses in Brazil have begun implementing a compulsory internship in five basic areas of medicine, referred to as a clinical clerkship. Municipal and state health services are currently venues for these internships. This study aims to investigate the reality of such a clinical clerkship at the Medical School of the Federal University of Pernambuco from the point of view of its mentors. METHODOLOGY: This is a descriptive, qualitative, cross-sectional study in which we interviewed mentors from health services involved in the clinical clerkship. RESULTS: The themes most relevant to the study were: the mentor's expectations of the medical training during the rotation; the mentorship teaching models; education management; and teaching-service integration. CONCLUSIONS: Specific teaching-service integration initiatives may qualify placements in the health network, and these initiatives should address the topics related to the categories defined in this study. Other studies might address the perspectives of the student, teacher and manager, in an important step towards complementing the information obtained in this study. |
id |
UFSP_a10f0b4c79108c70e5a5fdd1a7362625 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8245 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internatoTtutors' views on teaching and learning during internship placementsMedical EducationUndergraduate Medical StudyInternship and ResidencyTeaching and Service IntegrationMentored StudiesEducação MédicaGraduação MédicaInternato e ResidênciaIntegração Ensino-ServiçoPreceptoriaINTRODUCTION: Over the last two years, medical courses in Brazil have begun implementing a compulsory internship in five basic areas of medicine, referred to as a clinical clerkship. Municipal and state health services are currently venues for these internships. This study aims to investigate the reality of such a clinical clerkship at the Medical School of the Federal University of Pernambuco from the point of view of its mentors. METHODOLOGY: This is a descriptive, qualitative, cross-sectional study in which we interviewed mentors from health services involved in the clinical clerkship. RESULTS: The themes most relevant to the study were: the mentor's expectations of the medical training during the rotation; the mentorship teaching models; education management; and teaching-service integration. CONCLUSIONS: Specific teaching-service integration initiatives may qualify placements in the health network, and these initiatives should address the topics related to the categories defined in this study. Other studies might address the perspectives of the student, teacher and manager, in an important step towards complementing the information obtained in this study.INTRODUÇÃO: Os cursos de Medicina do Brasil oferecem, nos dois últimos anos, o estágio obrigatório nas cinco áreas médicas essenciais, chamado internato. Atualmente, serviços de saúde das redes municipais e estaduais passaram a compor os estágios do internato. OBJETIVO: O presente estudo dedicou-se a conhecer a realidade do internato do curso de Medicina da Universidade Federal de Pernambuco através da perspectiva do preceptor. METODOLOGIA: Trata-se de um levantamento descritivo, de natureza qualitativa, em um corte transversal, aplicado às cinco áreas básicas do internato. Foram realizadas entrevistas com os preceptores coordenadores dos serviços de saúde envolvidos no internato. RESULTADOS: As categorias temáticas mais relevantes para o estudo foram: expectativa do preceptor sobre a formação médica durante o rodízio; modelos de ensino da preceptoria; gestão do ensino e integração ensino-serviço. CONCLUSÕES: O estudo representa um aprofundamento sobre as atividades de ensino nos cenários de prática do internato. As categorias analisadas representam pontos cruciais para o aperfeiçoamento da integração ensino-serviço. Outros estudos deverão abordar as perspectivas do estudante, do professor e do gestor, importantes para complementar as informações obtidas no presente estudo.Universidade Federal de PernambucoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de PernambucoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Barreto, Vitor Hugo LimaDe Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]2015-06-14T13:46:57Z2015-06-14T13:46:57Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion94-102application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100013Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 94-102, 2014.10.1590/S0100-55022014000100013S0100-55022014000100013.pdf0100-5502S0100-55022014000100013http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8245porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T07:58:10Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8245Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T07:58:10Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato Ttutors' views on teaching and learning during internship placements |
title |
Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato |
spellingShingle |
Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato Barreto, Vitor Hugo Lima Medical Education Undergraduate Medical Study Internship and Residency Teaching and Service Integration Mentored Studies Educação Médica Graduação Médica Internato e Residência Integração Ensino-Serviço Preceptoria |
title_short |
Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato |
title_full |
Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato |
title_fullStr |
Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato |
title_full_unstemmed |
Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato |
title_sort |
Visão de preceptores sobre o processo de ensino-aprendizagem no internato |
author |
Barreto, Vitor Hugo Lima |
author_facet |
Barreto, Vitor Hugo Lima De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pernambuco Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreto, Vitor Hugo Lima De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Medical Education Undergraduate Medical Study Internship and Residency Teaching and Service Integration Mentored Studies Educação Médica Graduação Médica Internato e Residência Integração Ensino-Serviço Preceptoria |
topic |
Medical Education Undergraduate Medical Study Internship and Residency Teaching and Service Integration Mentored Studies Educação Médica Graduação Médica Internato e Residência Integração Ensino-Serviço Preceptoria |
description |
INTRODUCTION: Over the last two years, medical courses in Brazil have begun implementing a compulsory internship in five basic areas of medicine, referred to as a clinical clerkship. Municipal and state health services are currently venues for these internships. This study aims to investigate the reality of such a clinical clerkship at the Medical School of the Federal University of Pernambuco from the point of view of its mentors. METHODOLOGY: This is a descriptive, qualitative, cross-sectional study in which we interviewed mentors from health services involved in the clinical clerkship. RESULTS: The themes most relevant to the study were: the mentor's expectations of the medical training during the rotation; the mentorship teaching models; education management; and teaching-service integration. CONCLUSIONS: Specific teaching-service integration initiatives may qualify placements in the health network, and these initiatives should address the topics related to the categories defined in this study. Other studies might address the perspectives of the student, teacher and manager, in an important step towards complementing the information obtained in this study. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-01 2015-06-14T13:46:57Z 2015-06-14T13:46:57Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100013 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 94-102, 2014. 10.1590/S0100-55022014000100013 S0100-55022014000100013.pdf 0100-5502 S0100-55022014000100013 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8245 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100013 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8245 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 94-102, 2014. 10.1590/S0100-55022014000100013 S0100-55022014000100013.pdf 0100-5502 S0100-55022014000100013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
94-102 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268396996395008 |