Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932008000400012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4094 |
Resumo: | The aim of this study is to analyze the challenges and difficulties found in the teaching of clinical psychology in the psychology undergraduation courses, based on the data collected in a research carried out in the Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). It was observed that the professional practice must be developed based on the articulation between the theoretical content and the reality where the student will work. The practice as a structural axis allows the student to learn in a real situation established with the patient. Individuals realize the need of changes in the conception of the clinical psychologist education. Data showed that the need of new curricular guidelines is in accordance with the change that happens now in the clinical psychology teaching, that points out that praxis must aim the articulation between the clinical practice and the social life. The professional nowadays needs to understand this clinical practice based on the theoretical referentials, which have subjectivity as a result of the social and historical construction. |
id |
UFSP_b4b57ea0948021a621c28c514d6c349f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4094 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologiaChallenges found in the teaching of clinical Psychology in the Psychology coursesDesafíos de la enseñanza de Psicología clínica en cursos de PsicologíaPsychology teachingClinical psychologyCurriculumProfessor characteristicsEnsino de psicologiaPsicologia clínicaCurrículoCaracterísticas do professorThe aim of this study is to analyze the challenges and difficulties found in the teaching of clinical psychology in the psychology undergraduation courses, based on the data collected in a research carried out in the Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). It was observed that the professional practice must be developed based on the articulation between the theoretical content and the reality where the student will work. The practice as a structural axis allows the student to learn in a real situation established with the patient. Individuals realize the need of changes in the conception of the clinical psychologist education. Data showed that the need of new curricular guidelines is in accordance with the change that happens now in the clinical psychology teaching, that points out that praxis must aim the articulation between the clinical practice and the social life. The professional nowadays needs to understand this clinical practice based on the theoretical referentials, which have subjectivity as a result of the social and historical construction.Este artículo analiza los desafíos y las dificultades de la enseñanza de Psicología clínica en cursos de graduación en Psicología desde datos colectados en pesquisa realizada en la Universidad Federal de São Paulo (UNIFESP). Se nota que la preparación para el ejercicio profesional debe ser desarrollada por la mayor articulación entre el abarque teorético para ése hacer profesional y la realidad en la que el alumno actuará. Tomar la práctica como eje estructurante posibilita al alumno aprender en una situación real con el cliente. Los sujetos perciben la necesidad de cambios en la formación del psicólogo clínico. Los datos señalan la necesidad de reformulaciones curriculares que van al encuentro del movimiento que ocurre en la enseñanza de Psicología clínica, en que la práctica debe volverse a la articulación entre la clínica y lo social. El nuevo profesional necesita comprender la clínica desde referenciales teóricos que contemplen la noción de subjetividad como resultante de una construcción social e histórica.Este artigo analisa os desafios e as dificuldades do ensino de Psicologia clínica em cursos de graduação em Psicologia a partir de dados coletados em pesquisa realizada na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Nota-se que a preparação para o exercício profissional deve ser desenvolvida pela maior articulação entre o arcabouço teórico para esse fazer profissional e a realidade em que o aluno irá atuar. Tomar a prática como eixo estruturante possibilita ao aluno aprender numa situação real com o cliente. Os sujeitos percebem a necessidade de mudanças na formação do psicólogo clínico. Os dados apontam a necessidade de reformulações curriculares que vão ao encontro do movimento que ocorre no ensino de Psicologia clínica, em que a práxis deve voltar-se para a articulação entre a clínica e o social. O novo profissional necessita compreender a clínica a partir de referenciais teóricos que contemplem a noção de subjetividade como resultante de uma construção social e histórica.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, ISSSciELOConselho Federal de PsicologiaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]Batista, Nildo Alves [UNIFESP]2015-06-14T13:37:17Z2015-06-14T13:37:17Z2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion806-819application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932008000400012Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 28, n. 4, p. 806-819, 2008.10.1590/S1414-98932008000400012S1414-98932008000400012.pdf1414-9893S1414-98932008000400012http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4094porPsicologia: Ciência e Profissãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T23:58:20Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4094Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T23:58:20Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia Challenges found in the teaching of clinical Psychology in the Psychology courses Desafíos de la enseñanza de Psicología clínica en cursos de Psicología |
title |
Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia |
spellingShingle |
Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP] Psychology teaching Clinical psychology Curriculum Professor characteristics Ensino de psicologia Psicologia clínica Currículo Características do professor |
title_short |
Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia |
title_full |
Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia |
title_fullStr |
Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia |
title_full_unstemmed |
Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia |
title_sort |
Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia |
author |
Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP] |
author_facet |
Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP] Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP] Batista, Nildo Alves [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP] Batista, Nildo Alves [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP] Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP] Batista, Nildo Alves [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psychology teaching Clinical psychology Curriculum Professor characteristics Ensino de psicologia Psicologia clínica Currículo Características do professor |
topic |
Psychology teaching Clinical psychology Curriculum Professor characteristics Ensino de psicologia Psicologia clínica Currículo Características do professor |
description |
The aim of this study is to analyze the challenges and difficulties found in the teaching of clinical psychology in the psychology undergraduation courses, based on the data collected in a research carried out in the Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). It was observed that the professional practice must be developed based on the articulation between the theoretical content and the reality where the student will work. The practice as a structural axis allows the student to learn in a real situation established with the patient. Individuals realize the need of changes in the conception of the clinical psychologist education. Data showed that the need of new curricular guidelines is in accordance with the change that happens now in the clinical psychology teaching, that points out that praxis must aim the articulation between the clinical practice and the social life. The professional nowadays needs to understand this clinical practice based on the theoretical referentials, which have subjectivity as a result of the social and historical construction. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-01 2015-06-14T13:37:17Z 2015-06-14T13:37:17Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932008000400012 Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 28, n. 4, p. 806-819, 2008. 10.1590/S1414-98932008000400012 S1414-98932008000400012.pdf 1414-9893 S1414-98932008000400012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4094 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932008000400012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4094 |
identifier_str_mv |
Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 28, n. 4, p. 806-819, 2008. 10.1590/S1414-98932008000400012 S1414-98932008000400012.pdf 1414-9893 S1414-98932008000400012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia: Ciência e Profissão |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
806-819 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Conselho Federal de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Conselho Federal de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268461998669824 |