Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP], Batista, Nildo Alves [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932008000400012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4094
Resumo: The aim of this study is to analyze the challenges and difficulties found in the teaching of clinical psychology in the psychology undergraduation courses, based on the data collected in a research carried out in the Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). It was observed that the professional practice must be developed based on the articulation between the theoretical content and the reality where the student will work. The practice as a structural axis allows the student to learn in a real situation established with the patient. Individuals realize the need of changes in the conception of the clinical psychologist education. Data showed that the need of new curricular guidelines is in accordance with the change that happens now in the clinical psychology teaching, that points out that praxis must aim the articulation between the clinical practice and the social life. The professional nowadays needs to understand this clinical practice based on the theoretical referentials, which have subjectivity as a result of the social and historical construction.
id UFSP_b4b57ea0948021a621c28c514d6c349f
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4094
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologiaChallenges found in the teaching of clinical Psychology in the Psychology coursesDesafíos de la enseñanza de Psicología clínica en cursos de PsicologíaPsychology teachingClinical psychologyCurriculumProfessor characteristicsEnsino de psicologiaPsicologia clínicaCurrículoCaracterísticas do professorThe aim of this study is to analyze the challenges and difficulties found in the teaching of clinical psychology in the psychology undergraduation courses, based on the data collected in a research carried out in the Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). It was observed that the professional practice must be developed based on the articulation between the theoretical content and the reality where the student will work. The practice as a structural axis allows the student to learn in a real situation established with the patient. Individuals realize the need of changes in the conception of the clinical psychologist education. Data showed that the need of new curricular guidelines is in accordance with the change that happens now in the clinical psychology teaching, that points out that praxis must aim the articulation between the clinical practice and the social life. The professional nowadays needs to understand this clinical practice based on the theoretical referentials, which have subjectivity as a result of the social and historical construction.Este artículo analiza los desafíos y las dificultades de la enseñanza de Psicología clínica en cursos de graduación en Psicología desde datos colectados en pesquisa realizada en la Universidad Federal de São Paulo (UNIFESP). Se nota que la preparación para el ejercicio profesional debe ser desarrollada por la mayor articulación entre el abarque teorético para ése hacer profesional y la realidad en la que el alumno actuará. Tomar la práctica como eje estructurante posibilita al alumno aprender en una situación real con el cliente. Los sujetos perciben la necesidad de cambios en la formación del psicólogo clínico. Los datos señalan la necesidad de reformulaciones curriculares que van al encuentro del movimiento que ocurre en la enseñanza de Psicología clínica, en que la práctica debe volverse a la articulación entre la clínica y lo social. El nuevo profesional necesita comprender la clínica desde referenciales teóricos que contemplen la noción de subjetividad como resultante de una construcción social e histórica.Este artigo analisa os desafios e as dificuldades do ensino de Psicologia clínica em cursos de graduação em Psicologia a partir de dados coletados em pesquisa realizada na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Nota-se que a preparação para o exercício profissional deve ser desenvolvida pela maior articulação entre o arcabouço teórico para esse fazer profissional e a realidade em que o aluno irá atuar. Tomar a prática como eixo estruturante possibilita ao aluno aprender numa situação real com o cliente. Os sujeitos percebem a necessidade de mudanças na formação do psicólogo clínico. Os dados apontam a necessidade de reformulações curriculares que vão ao encontro do movimento que ocorre no ensino de Psicologia clínica, em que a práxis deve voltar-se para a articulação entre a clínica e o social. O novo profissional necessita compreender a clínica a partir de referenciais teóricos que contemplem a noção de subjetividade como resultante de uma construção social e histórica.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, ISSSciELOConselho Federal de PsicologiaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]Batista, Nildo Alves [UNIFESP]2015-06-14T13:37:17Z2015-06-14T13:37:17Z2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion806-819application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932008000400012Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 28, n. 4, p. 806-819, 2008.10.1590/S1414-98932008000400012S1414-98932008000400012.pdf1414-9893S1414-98932008000400012http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4094porPsicologia: Ciência e Profissãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T23:58:20Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4094Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T23:58:20Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia
Challenges found in the teaching of clinical Psychology in the Psychology courses
Desafíos de la enseñanza de Psicología clínica en cursos de Psicología
title Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia
spellingShingle Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia
Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]
Psychology teaching
Clinical psychology
Curriculum
Professor characteristics
Ensino de psicologia
Psicologia clínica
Currículo
Características do professor
title_short Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia
title_full Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia
title_fullStr Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia
title_full_unstemmed Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia
title_sort Desafios do ensino de psicologia clínica em cursos de psicologia
author Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]
author_facet Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
Batista, Nildo Alves [UNIFESP]
author_role author
author2 Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
Batista, Nildo Alves [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
Batista, Nildo Alves [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Psychology teaching
Clinical psychology
Curriculum
Professor characteristics
Ensino de psicologia
Psicologia clínica
Currículo
Características do professor
topic Psychology teaching
Clinical psychology
Curriculum
Professor characteristics
Ensino de psicologia
Psicologia clínica
Currículo
Características do professor
description The aim of this study is to analyze the challenges and difficulties found in the teaching of clinical psychology in the psychology undergraduation courses, based on the data collected in a research carried out in the Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). It was observed that the professional practice must be developed based on the articulation between the theoretical content and the reality where the student will work. The practice as a structural axis allows the student to learn in a real situation established with the patient. Individuals realize the need of changes in the conception of the clinical psychologist education. Data showed that the need of new curricular guidelines is in accordance with the change that happens now in the clinical psychology teaching, that points out that praxis must aim the articulation between the clinical practice and the social life. The professional nowadays needs to understand this clinical practice based on the theoretical referentials, which have subjectivity as a result of the social and historical construction.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-01
2015-06-14T13:37:17Z
2015-06-14T13:37:17Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932008000400012
Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 28, n. 4, p. 806-819, 2008.
10.1590/S1414-98932008000400012
S1414-98932008000400012.pdf
1414-9893
S1414-98932008000400012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4094
url http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932008000400012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4094
identifier_str_mv Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 28, n. 4, p. 806-819, 2008.
10.1590/S1414-98932008000400012
S1414-98932008000400012.pdf
1414-9893
S1414-98932008000400012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia: Ciência e Profissão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 806-819
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Conselho Federal de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Conselho Federal de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268461998669824