A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Maristela Reis dos [UNIFESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Goulart, Ana Lucia [UNIFESP], Miyoshi, Milton Harumi [UNIFESP], Dos Santos, Amelia Miyashiro [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000200005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8437
Resumo: The objective of this study was to evaluate the reliability and validity of a satisfaction questionnaire prospectively applied to the 6th year medical students of a public university who attended the neonatology course from 2000 to 2011. Of the 1,349 students, 1,314 (97.4%) answered the questionnaire. Cronbach coefficient was 0.7. The factorial analysis determined four domains: performance of professors, care at delivery room, number of neonates cared and number of classes that explained 18%, 16%, 14% and 9%, respectively of total item variance. The total score was 89.3 ± 7.6% of the maximum. The number of neonates assisted at delivery room was and 4.7 ± 3.3 and pre-test and post-test scores were 5.3 ± 0.9 and 8.8 ± 0.5, respectively. Pearson correlation between total score and post-test score was 0.7 (p = 0.010) . A positive correlation was observed between total score and quality of classes, assistance at the delivery room, performance of the neonatologist in duty and professors, assistance of neonates and hospital with conditions for education. In conclusion, the questionnaire showed adequa-te reliability and validity and student´s satisfaction score was high.
id UFSP_be9690a882364656ec74087f652966ac
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8437
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling A importância de um questionário de avaliação de unidade curricularThe relevance of a questionnaire for curricular unit assessmentEvaluationQuestionnairesReproducibility of ResultsMedical EducationNeonatologyAvaliaçãoQuestionáriosReprodutibilidade dos TestesEducação MédicaNeonatologiaThe objective of this study was to evaluate the reliability and validity of a satisfaction questionnaire prospectively applied to the 6th year medical students of a public university who attended the neonatology course from 2000 to 2011. Of the 1,349 students, 1,314 (97.4%) answered the questionnaire. Cronbach coefficient was 0.7. The factorial analysis determined four domains: performance of professors, care at delivery room, number of neonates cared and number of classes that explained 18%, 16%, 14% and 9%, respectively of total item variance. The total score was 89.3 ± 7.6% of the maximum. The number of neonates assisted at delivery room was and 4.7 ± 3.3 and pre-test and post-test scores were 5.3 ± 0.9 and 8.8 ± 0.5, respectively. Pearson correlation between total score and post-test score was 0.7 (p = 0.010) . A positive correlation was observed between total score and quality of classes, assistance at the delivery room, performance of the neonatologist in duty and professors, assistance of neonates and hospital with conditions for education. In conclusion, the questionnaire showed adequa-te reliability and validity and student´s satisfaction score was high.O objetivo do estudo foi analisar a confiabilidade e validade interna de um questionário de satisfação aplicado prospectivamente a alunos do sexto ano médico que frequentaram o estágio de Neonatologia em uma universidade pública de 2000 a 2011. Responderam ao questionário 1.349 (97,4%) alunos. O coeficiente de Cronbach foi 0,7. A análise fatorial determinou quatro domínios: atuação dos docentes, assistência na sala de parto, número de recém-nascidos assistidos e carga teórica, que explicaram, respectivamente, 18%, 16%, 14% e 9% da variância total. O escore de satisfação foi 89,3 ± 7,6% do escore máximo, o número de recém-nascidos recepcionados na sala de parto/aluno foi 4,7 ± 3,3, e as notas do pré-teste e pós-teste foram 5,3 ± 0,9 e 8,8 ± 0,5, respectivamente. A correlação de Pearson entre o escore total e a nota do pós-teste foi 0,7 (p = 0,010) . Houve correlação positiva entre escore de satisfação e qualidade das aulas, aproveitamento na sala de parto, atuação do plantonista e docente, atendimento ao recém-nascido e hospital com condições para o aprendizado. Concluiu-se que a confiabilidade e a validade interna do questionário foram adequadas, e o escore de satisfação do aluno foi elevado.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Santos, Maristela Reis dos [UNIFESP]Goulart, Ana Lucia [UNIFESP]Miyoshi, Milton Harumi [UNIFESP]Dos Santos, Amelia Miyashiro [UNIFESP]2015-06-14T13:47:09Z2015-06-14T13:47:09Z2014-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion190-197application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000200005Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 2, p. 190-197, 2014.10.1590/S0100-55022014000200005S0100-55022014000200005.pdf0100-5502S0100-55022014000200005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8437porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T21:45:16Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8437Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T21:45:16Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular
The relevance of a questionnaire for curricular unit assessment
title A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular
spellingShingle A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular
Santos, Maristela Reis dos [UNIFESP]
Evaluation
Questionnaires
Reproducibility of Results
Medical Education
Neonatology
Avaliação
Questionários
Reprodutibilidade dos Testes
Educação Médica
Neonatologia
title_short A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular
title_full A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular
title_fullStr A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular
title_full_unstemmed A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular
title_sort A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular
author Santos, Maristela Reis dos [UNIFESP]
author_facet Santos, Maristela Reis dos [UNIFESP]
Goulart, Ana Lucia [UNIFESP]
Miyoshi, Milton Harumi [UNIFESP]
Dos Santos, Amelia Miyashiro [UNIFESP]
author_role author
author2 Goulart, Ana Lucia [UNIFESP]
Miyoshi, Milton Harumi [UNIFESP]
Dos Santos, Amelia Miyashiro [UNIFESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Maristela Reis dos [UNIFESP]
Goulart, Ana Lucia [UNIFESP]
Miyoshi, Milton Harumi [UNIFESP]
Dos Santos, Amelia Miyashiro [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation
Questionnaires
Reproducibility of Results
Medical Education
Neonatology
Avaliação
Questionários
Reprodutibilidade dos Testes
Educação Médica
Neonatologia
topic Evaluation
Questionnaires
Reproducibility of Results
Medical Education
Neonatology
Avaliação
Questionários
Reprodutibilidade dos Testes
Educação Médica
Neonatologia
description The objective of this study was to evaluate the reliability and validity of a satisfaction questionnaire prospectively applied to the 6th year medical students of a public university who attended the neonatology course from 2000 to 2011. Of the 1,349 students, 1,314 (97.4%) answered the questionnaire. Cronbach coefficient was 0.7. The factorial analysis determined four domains: performance of professors, care at delivery room, number of neonates cared and number of classes that explained 18%, 16%, 14% and 9%, respectively of total item variance. The total score was 89.3 ± 7.6% of the maximum. The number of neonates assisted at delivery room was and 4.7 ± 3.3 and pre-test and post-test scores were 5.3 ± 0.9 and 8.8 ± 0.5, respectively. Pearson correlation between total score and post-test score was 0.7 (p = 0.010) . A positive correlation was observed between total score and quality of classes, assistance at the delivery room, performance of the neonatologist in duty and professors, assistance of neonates and hospital with conditions for education. In conclusion, the questionnaire showed adequa-te reliability and validity and student´s satisfaction score was high.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-01
2015-06-14T13:47:09Z
2015-06-14T13:47:09Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000200005
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 2, p. 190-197, 2014.
10.1590/S0100-55022014000200005
S0100-55022014000200005.pdf
0100-5502
S0100-55022014000200005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8437
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000200005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8437
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 2, p. 190-197, 2014.
10.1590/S0100-55022014000200005
S0100-55022014000200005.pdf
0100-5502
S0100-55022014000200005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 190-197
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268362049454080